SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Hur bra är slitna slitsade bromsskivor?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Niklas
    Deltagare

Slitsade bromsar som är så pass slitna att slitsarna inte känns när man drar fingret längs skivan. Är bromsverkan sämre på dessa än på skivor utan slitsar? Det jag tänker på är om materialet som skivorna är gjorda av ”kräver” slitsar för att fungera bra eller om slitsarna är ett plus i kanten jämfört med oslitsade skivor?

Det är nog hög tid för dekalraketen att få nya skivor och klossar, fram och bak…

Pagidskivorna fram är snart helt slut och beläggen lär inte vara mycket bättre – men de höll varjefall 3 år med mig bakom spakarna och aldrig någon större tendens till fadening oavsett tajta konbanor, racebanor eller motorvägskörning. Bak är det orginal och säkert ännu sämre, får hoppas jag kommer genom besiktningen så jag slipper köpa nytt innan avställningen över vintern. 😀

Frågan är vad man skall köpa nu istället…

Grusdraparn
      Deltagare

Kan aldrig tänka mig att materialvalet är olika beroende om skivan är slitsad eller ej. Iaf inte på de skivor som vi vanliga dödliga använder oss av.

Nya skivor, jag är kanon-nöjd med mina DBA4000 från Pean. Lagom kompromiss ifall man inte vill uppgradera till större bromsar & ok men ändå vill ha något som är betydligt vassare än original.

/Klas

Manor
        Deltagare

På verkstaden så mäter degodstjockleken för att avgöra om det är dags för skivbyte…men om du inte känner slitsarna längre så lär det väl vara dags :).

SecretAgentMan
          Deltagare

Det har mer med skivans tjocklek om den klarar belastningarna och kan ta värmeutvecklingen, eller spricker, och det tillsammans med slitna belägg kan göra att pedalen börjar ta långt ned…

Friktionen lär vara densamma oavsett slitsar eller inte.

/J

Niklas
            Deltagare

På utsidan är det typ max 0.5mm kvar, på baksidan syns de bara men känns inte. Från början var de väl 2mm tjocka på båda sidor. Bak är det helt slutkört och ser skabbiga ut. Tänkte köra slut på dem på Mantorp om någon vecka…

SecretAgentMan
              Deltagare

Det skulle vara min plan med, kolla att det inte är drällvis med sprickor bara innan, och byt bromsvätska (om du kan) innan, det kostar gratis (ja, 150 spänn för en liter motul rbf600 och en kebab till Struten).

Bromsar är a och o på bana…

/J

Niklas
                Deltagare

Funderar på att ta’t ganska lugnt där nere och istället byta vätska när jag byter bromsar i vår. Fast det är kanske dumsnålt. Straten skall ju hjälpa mig att byta vätska utan ens en kebab…fast så skall jag montera dekaler på hans utan kebab. 😛

Så även om slitsarna är slut så behöver jag inte tvunget byta skivorna utan kan köra dem en säsong till? De har väl inte slitits alltför mycket, det är ju troligen beläggen mer än skivorna.

SecretAgentMan
                  Deltagare

Byt vätskan INNAN om det inte är gjort tidigare i år…
                    Kokande bromsvätska suger riktigt hårt på Mantorp.

/J

Niklas
                    Deltagare

Det suger väl överallt? 😉

Bromsvätskan böts senast i februari i samband med service. Bilen har sedan dess inte gått mer än ”vanlig” motorvägskörning sedan dess. NightRun var knappast ansträngande för bromsarna på min bil. 😉

SecretAgentMan
                      Deltagare

Tuta å’ kör ba’ – folk i allmänhet har inte bytt senaste 3-4 åren…och en av vätskans uppgifter är att ta åt sig fukten som kommer från kondensbildning, och vatten kokar som bekant, vattenånga komprimeras, bromsarna försvinner. 😀

/J

Desen
                        Deltagare

Ska du ändå byta vätskan så kolla att kolvarna i oken går lätt om inte så skaffa en repsats o släng dit. Då får du ju även bort all gammal vätska ur oken som annars stannar kvar vid vätskebyte.

/Andreas, Skåne, Kristianstad
                          Blå GT -99

SecretAgentMan
                          Deltagare

Helt rätt! 🙂

/J

Niklas
                            Deltagare

Repsats? Går det bra med hushållssnöre?

Desen
                              Deltagare

Vad trött jag blir

/Andreas, Skåne, Kristianstad
                                Blå GT -99

Janne248
                                Deltagare

*lol* 😀 😀 😀 😀

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.