› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Hur byter man olja i slutväxeln på Impreza GT?
- Detta ämne har 8 svar, 1,067 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 7 månader sedan av
Carpe_Me.
-
FörfattareInlägg
-
8 oktober, 2007 kl. 07:44 #3918
Carpe_Me
DeltagareHej
Tänkte göra ett olje byte på bilen imorrn när jag slutar, så jag skulle vilja veta vad det är för bullt på diffen i bak och hur man fyller på?
Behöver man en olje ”spruta” för att trycka i ny olja?
Skulle även vilja veta vad det är för skallar på pluggarna till motorn och lådan + villket moment dom ska dras åt med igen och även pluggen till diffen.
Saknar manualen till bilen så jag kan tyvär inte kolla där 🙁
8 oktober, 2007 kl. 08:52 #62466Palm
DeltagareBak är det pluggar med en invändig fyrkantsinfästning, jag kunde använda det vanliga 1/2 tums fästet på spärrnyckeln för att lossa. Momenten ska ska vara runt 5-7 kg har ja för mig.
Under på lådan är det vanlig hylsa i storlek 19 eller något likande. Ev är de bra om du har en ny kopparbbricka till hands för den pluggen så det blir tätt!
Pluggen på motorn är ingen konstigt heller, standard skalle i storlek 16 typ.
8 oktober, 2007 kl. 09:01 #62464SecretAgentMan
DeltagareLådan – 22 mm, motorn 17 mm.
Vrid kan jag trolla fram senare, har det inte i huvudet. 🙂
/J
8 oktober, 2007 kl. 10:08 #62469Carpe_Me
DeltagareTack för svaren, men har en kännsla av att 50-70Nm är lite väl högt för dom stackars pluggarna.
Skulle någon kunna kika så det verkligen är en 12mm In-4 till diffen i bak? Måste köpa en sån imorrn och skulle hellst köpa rätt på första försöket :).
Måste man trycka i oljan till diffen med hjälp av en oljespruta/pump?
8 oktober, 2007 kl. 10:26 #62467Palm
DeltagareJust de glömde ja skriva, jag använgde en spruta det var enkelt och bra för de blir bökigt att försöka hälla i den då men inte kommer upp med flaska eller så över pluggens nivå.
8 oktober, 2007 kl. 10:43 #62468IMPREZA FOREVER
DeltagareÅtdragnings moment
44 NM =(4,5kg på motorolje pluggen49 +/- 9,8 NM = (5+-1kg på bakdiffen
41-47 NM (4,2-4,8 kg) på växelådspluggen
/Björn
___________________________
http://www.garaget.org/?car=36415
http://www.rallybilder.com8 oktober, 2007 kl. 12:12 #62465SecretAgentMan
DeltagareTack för svaren, men har en kännsla av att 50-70Nm är lite väl högt för dom stackars pluggarna.Skulle någon kunna kika så det verkligen är en 12mm In-4 till diffen i bak? Måste köpa en sån imorrn och skulle hellst köpa rätt på första försöket :).Måste man trycka i oljan till diffen med hjälp av en oljespruta/pump?
Ett halvtums spärrskaft eller mutterknack passar perfekt att veva loss pluggarna med. 🙂
..och det glappar lite, således torde in4 12 mm lira perfekt, men det är overkill om du redan har ett spärrskaft liggandes.
/J
8 oktober, 2007 kl. 19:28 #62470Carpe_Me
DeltagareTack, åker till biltema imorrn och införskaffar en satts med In-4´or och ett ”oljesug” slutar på 210kr 🙂
11 oktober, 2007 kl. 16:54 #62471Carpe_Me
DeltagareDå var det gjort då.
Storleken på bulltarna till diffen bak är IN-4 13mm ifall nån skulle vilja veta.Tog bara 45min att byta all olja + oljefiltret till motorn.
Kul att man köpte ett oljesug på autoexperten och märkte att flaskorna med oljan hade inbyggda slangar man bara kunde sticka in och fylla med.Ska det verkligen vara 0,8L i diffen? Fick in ganska exakt 0.7L innan nivån kom över påfyllningspluggen.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.