› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Styling / Tillbehör / Bilvård › Hur får man Bling bling?
- Detta ämne har 13 svar, 1,066 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 7 månader sedan av
Manor.
-
FörfattareInlägg
-
10 november, 2005 kl. 12:28 #15508
thorlake
DeltagareVisst finns det något bra snabbvax för att få lacken att blänka fint?
Ett sådant dära man bara kan typ spreja på och torka av i sista minuten inför mässor etc?
Eller hur gör ni för att få glans med minimal arbetsinsats och tidsåtgång?
10 november, 2005 kl. 13:16 #159360Niklas
DeltagareGör dig beredd på att rensa alla dekaler från vaxmedel. AudiAnders (som du träffade i garaget) får stå och pilla ett bra tag för att få sina dekaler rena när han lagt på gubbmedel på bilen. 😉
Problemet är att du vaxar lacken och dekalerna men när du torkar av med trassel eller liknande så får du inte direkt bort vaxet i alla kanter på dekalerna. Man får alltså noggrant gå längs varje dekals form för att få bort detta. Inget som syns då bilen fotograferas, så vidare man inte tar en närbild. Bara ett litet varningens finger. Tror detta fenomen syns extra på ”icke ljus” lack, dvs blå och svarta Imprezor får kämpa. Däremot vita, grå och silver kan komma undan med det då det inte syns på samma sätt.
10 november, 2005 kl. 19:01 #159353jraberg
DeltagareGör dig beredd på att rensa alla dekaler från vaxmedel. AudiAnders (som du träffade i garaget) får stå och pilla ett bra tag för att få sina dekaler rena när han lagt på gubbmedel på bilen. ;)Problemet är att du vaxar lacken och dekalerna men när du torkar av med trassel eller liknande så får du inte direkt bort vaxet i alla kanter på dekalerna. Man får alltså noggrant gå längs varje dekals form för att få bort detta. Inget som syns då bilen fotograferas, så vidare man inte tar en närbild. Bara ett litet varningens finger. Tror detta fenomen syns extra på ”icke ljus” lack, dvs blå och svarta Imprezor får kämpa. Däremot vita, grå och silver kan komma undan med det då det inte syns på samma sätt.
annars finns det ju cleaner att använda som tar bort rester lite effektivt så slipper man pilla. Både Lahega och Meguiars har cleaners och de borde funka för detta. Har jag fel MatsN?
Lahega nr 28 funkar åxå bra om du vill ha ett snabbt vax som håller kort tid(3månader) men jag skulle ändå rekommendera att göra en riktig polering innan och lackförsegling med Brightguard eller likande Meguiar produkt om du ska ställa ut(lite jobbigt om du har dekaler dock)
Likaså så finns DWG dry wash’n guard tror jag det heter, jag körde med det året runt som skydd då det bara var att spreja på och torka av, och det funkar bra som utställarvax men inte riktigt som skydd för utebruk då det är lätt att få microrepor då bilen aldrig är 100% ren.edit. Microfiberdukar trodde jag var Båg, men de repar verkligen ingenting(om bilen är ren) mkt bättre än trassel..
-JR11 november, 2005 kl. 09:11 #159348OzO
DeltagareLahega nr 28 funkar åxå bra om du vill ha ett snabbt vax som håller kort tid(3månader)
Jag har för mig att nr 28 är en polish av den snällare sorten (i deras sortiment) och inget vax. Vax är allt över 28. Jag kommer köra 28 och sen vax/försegla med 37 eller 38 (polymerbaserat och inte vaxbaserat).
::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::11 november, 2005 kl. 10:20 #159354jraberg
DeltagareLahega nr 28 funkar åxå bra om du vill ha ett snabbt vax som håller kort tid(3månader)
Jag har för mig att nr 28 är en polish av den snällare sorten (i deras sortiment) och inget vax. Vax är allt över 28. Jag kommer köra 28 och sen vax/försegla med 37 eller 38 (polymerbaserat och inte vaxbaserat)._______________________________________________________________________________::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::
stämmer nog bra det, fel av mig.
Jag läste på en tabell i butiken där det stog polish och flaskan när jag kom hem och såg att det räknades mer som ”vax”, blev besviken och funderade på att lämna tillbaka då jag ville ha lite mer polerande medel visst det är ju inte mkt slipmedel i den vad jag förstår på deras tabell, men definitivt inget vax :/ hmm.. får kolla flaskan när jag kommer hem. Nu är jag konfunderad..
http://www.lahega.se/pdf/snabbguide.pdfJag skulle rekommendera Thorlake att kolla in
http://www.cms-internet.com/carcare/
Där hittar du svar på allt vad gäller polering och vax 🙂Förresten, blingbling var ju titeln. Kanske ska skaffa kromade 21″ fälgar åxå. Så blir det riktigt bling bling o inte Wally 😉
edit. cleaner var helt fel uttryck, medlet heter något annat inte cleaner för det verkar vara polering det 🙁 letar lite för å se om jag kan hitta vad den hette(läste om det på stacken för ett tag sedan)
-JR
11 november, 2005 kl. 12:02 #159359thorlake
DeltagareMan får tacka för alla uttömmande svar.
Verkligen en hel del mer än jag trott. 🙂Skall kika in allt!
11 november, 2005 kl. 12:51 #159355jraberg
Deltagarehehe, ja det Är en djungel..
Kollade lite mer på Lahegas hemsida och visst verkar det vara så att Lahega28 innehåller tydligen vax(som jag läst någon annanstans åxå) och man skulle inte använda det tillsammans med 37a och b försegling.
Letar efter den där rengöraren som jag trodde hette cleaner återkommer 🙂
11 november, 2005 kl. 22:31 #159349OzO
DeltagareLahega28 innehåller tydligen vax(som jag läst någon annanstans åxå) och man skulle inte använda det tillsammans med 37a och b försegling.
Djungel ja… Läser man Lackvardsguide.pdf så skulle det gå bra. Var har du läst att dom inte skulle gå bra ihop?
::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::12 november, 2005 kl. 23:36 #159356jraberg
DeltagareLahega28 innehåller tydligen vax(som jag läst någon annanstans åxå) och man skulle inte använda det tillsammans med 37a och b försegling.
Djungel ja… Läser man Lackvardsguide.pdf så skulle det gå bra. Var har du läst att dom inte skulle gå bra ihop?_______________________________________________________________________________::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::
på stacken och sen ver det ngn på lahegas forum som sa att det inte gick bra ihop. Läste på flaskan och visst innehåller det vax, men enl. deras guide så ska det inte göra det, eller tolkar jag fel?
Iaf. det finns en cleaner som lahega rekommenderar till att ta bort polerrester tror det var nr48. Den var det som jag tänkte på tidigare.
-JR
19 december, 2005 kl. 06:19 #159350Manor
DeltagareDet finns nog inget universalmedel…men om det bara gäller att få bort lite damm (typ) så finns Quick-Detailer (tror jag den heter) från Meguiars. Åk förbi närmaste Micro, de säljer samtliga Meguiars-produkter.
Om du vill få tag på ett bra vax så rekommenderar jag starkt Meguiars New Tech Vax som är lättarbetat och ger en bra glans…hållbarheten verkar ligga som övriga vaxers.
mvh Mats N – som vaxat cirka 10-12 gånger iår 😉
19 december, 2005 kl. 06:19 #159351Manor
DeltagareVaxat 10 – 12 ggr?!?!My god man, din lack måste ju vara lövtunn. :)Men din karate skill oöverträffad! WHAX ON! WHAX OFF Matzy-san!:D
Vaxningen polerar inte lacken utan lägger bara på ett skyddande skikt…nu blev det väl även ett antal poleringar också i år men det behövdes för att få upp glansen. Jag fick till det riktigt bra mot slutet (tycker jag själv). Nu efter några dagar i vätan så är den tyvärr ganska skitig…
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #159352Manor
DeltagareVax är ju bara lite skydd, som eventuellt rensar bort lite smuts omdet finns kvar efter tvätt / polering och lägger på en skyddandehinna. Det måste vara polering du tänker på, då slipar man lacken.Så att säga… eller är jag på fel?Själv använder jag Sonax flytande hårdvax.EDIT: Men sen funkar Meguiars QuickDetailer bra. Det binder smuts otroligt bra.Dock har jag inte hittat någon bra trasa att använda efter att minfavorit slutade tillverkas. Vad använder ni? Bomullshanddukar?Würthens dukar/rullar? Annat?
Jag använder Sonax och Meguiars microdukar. De ligger på samma pris men Meguiars är större och mjukare. Meguiars sälj dock bara i trepack.
För påläggningen av axet så använder jag en vaxpåstrykare som följer med New Tech Vax-flaskan.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #159357MickeM
DeltagareVax är ju bara lite skydd, som eventuellt rensar bort lite smuts om
det finns kvar efter tvätt / polering och lägger på en skyddande
hinna. Det måste vara polering du tänker på, då slipar man lacken.
Så att säga… eller är jag på fel?Själv använder jag Sonax flytande hårdvax.
EDIT: Men sen funkar Meguiars QuickDetailer bra. Det binder smuts otroligt bra.
Dock har jag inte hittat någon bra trasa att använda efter att min
favorit slutade tillverkas. Vad använder ni? Bomullshanddukar?
Würthens dukar/rullar? Annat?19 december, 2005 kl. 06:19 #159358thorlake
DeltagareVaxat 10 – 12 ggr?!?!
My god man, din lack måste ju vara lövtunn. 🙂Men din karate skill oöverträffad! WHAX ON! WHAX OFF Matzy-san!
😀 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.