› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Hur fäster jag oljefilter?
- Detta ämne har 8 svar, 1,736 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år, 4 månader sedan av
simo.
-
FörfattareInlägg
-
15 oktober, 2003 kl. 11:08 #2288
Niklas
DeltagareHur fäster jag oljefiltret? Lossa kan man ju använda polygriptången men hur hårt skall man fästa det? Räcker det att skruva fast med handkraft eller skall man ha någon form av tång för att dra åt filtret lite extra?
När jag skall byta oljan i bilen så fyller jag oljefiltret och sedan tar jag fyra liter i motorn är det ju sagt. Men skall jag fylla filtret till kanten? Skall jag olja kanten/packningen på oljefiltret (om det finns någon sån).
/A – som skall ta oskulden på oljemeck ikväll 😀
15 oktober, 2003 kl. 11:11 #50843FRBxxx
DeltagareJag har för mig allt det dära stod på http://www.scoobymods.com…
Lycka till!
//Björne15 oktober, 2003 kl. 11:19 #50839SecretAgentMan
DeltagareJag använder alltid handkraft när jag sätter dit det nya filtret – men man bör nog ta i rätt bra (det finns säkert en spec på hur mycket moment man skall ha, men det har fungerat för mig), oljefiltret är lätt att skada (mjuk plåt) med verktyg.
Fyll filtret, låt luften bubbla ut, fyll igen – repetera tills det är fullt, smeta ut lite olja på gummipackningen (använd pekfingret, eller annat valfritt finger :D), skruva dit (se till att packningen från det gamla filtret inte sitter kvar på motorn – det är en klassiker), häll i 4 liter i motorn.
Vill man vara extra noga vevar man runt motorn ett par ggr med tändsystemet bortkopplat (”fördelaren” alldeles vid dumpventilen har en kabel, med lämplig kontakt, den brukar jag koppla isär och köra runt motorn i 10 sekunder eller så på starten).
/J
15 oktober, 2003 kl. 11:20 #50840SecretAgentMan
Deltagare…skall man vara supernoga skall man ta ur stiften när man vevar runt motorn, för att inte lasta lagren med kompressionen heller…
Men riktigt så kul är det inte att plocka ur stiften på en Impreza… 😀
/J
15 oktober, 2003 kl. 12:30 #50844Niklas
DeltagareVarför skall man göra så nu när du ändå berättar, dvs veva runt motorn? Tror jag hoppar det men ändå nyfikon.
16 oktober, 2003 kl. 05:57 #50845Niklas
DeltagareDå var olja och filter bytta på en röd och en blå Impreza i Göteborg. Som det såg ut i verkstan efter att vi var klara. Stora svarta fläckar på golvet av olja, värst var det vid Tengils bil då oljan sprutade snett ut och inte rakt ner i början och totalt missade hinken. Men det blev även en stor fin fläck vid min bil då Tengil lyckades tappa hinken med olja plus två oljefilter från ungefär 1.5m höjd. Fattar inte hur vi lyckades klara oss utan oljefläskar på kläderna! 😀
En liten hypotetisk fråga, hur viktig är packningen på oljepluggen? Om man glömmer den och bara spänner åt pluggen regält, funkar det lika bra?
/A – som hade olja i håret tillslut 😮
16 oktober, 2003 kl. 06:47 #50841SecretAgentMan
DeltagarePackningen är viktig, den gamla går att återanvända dock (men man bör köra med en ny).
Läcker det inte utan packningen så kör, håll rejäl koll på det bara.
Man vevar runt motorn utan tändning bara för att se till att det kommer ut olja till diverse lager, med tändning på så lastar man lagren hårt, och en minimal och ytterst försumbar risk finns att man skadar något lager.
/J
16 oktober, 2003 kl. 06:52 #50846Niklas
DeltagareOk…jag har min nya packning på…men det finns kanske nån annan som får kontrollera sin plugg då och då… 😉
17 oktober, 2003 kl. 21:52 #50842simo
Deltagare>Hur fäster jag oljefiltret?
—————————————–
-Popnit!! 😀 }( 😛 :+ 😉/Ulrik & Block efter 2 folkis 😀
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.