SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Styling / Tillbehör / Bilvård Hur fixa givaren till oljetemp??

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15249
    Mats
    Deltagare

      Her precis beställt dom viktigaste mätarna att ha i bilen. Turbotryck och oljetemp. Nu till frågan. Vart är det bäst att montera tempgivaren till oljan? Har hört om några som fixat den i bottenpluggen i tråget, Alien du hade väl den där? Har du bilder på hur du fixade det.
      Kommer man att få rätt temp långt där nere? Hade ju gärna haft givaren uppe vid dom vitala delarna som topparna eller turbon.

      Kom med förslag o idéer.

      Mats GBG
      Svart e snyggast

      #157261
      SecretAgentMan
      Deltagare

        Du har en plugg sitter i blocket precis vid utloppet på turbon – kika långt ned på blocket, så ser du en insexplugg.
        Artikelnummer på adaptern från Subaru har jag inte i huvudet, men tror att det postats på detta forum tidigare.

        Har man den vid bottenpluggen får man lite halvunderliga värden om fartvinden kommer åt att kyla.

        /J

        #157272
        Niklas
        Deltagare

          Kan man inte få missvisande värden om man sätter den i blocket vid turbon? Hörde mig för om båda lösningarna innan jag monterade.

          Sen har jag ju Autometer mätare och de är ju så jävla dåliga så de ger ju ändå fel värden så lite mer fel gör ingen större sexuell betydelse.

          #157268
          Mats
          Deltagare

            Jag har köpt samma mätare som du har Alien. Visar dom så jävla fel då? Tänkte mest på fartvinden som SAM skrev om. Tycker det låter bra att ha den nära turbon. Det är ju den som vill ha ljummen o go olja, inte för kall o inte för varm…:+

            Mats GBG
            Svart e snyggast

            #157273
            Niklas
            Deltagare

              Skämtade lite, vissa tycker ju att AM är dåliga/sämre. Jag är nöjd med mina.

              Skulle vara intressant att veta hur mycket temperaturskillnaden är mellan oljepluggen och blocket. Fast det lär vi aldrig få reda på, ingen bil är väl utrustad med två oljetempmätare med sensor i pluggen och i blocket.

              Sen kan man ju fundera över fartvinden. Visst är det en faktor som kan spela in men det är ju knappast så att oljepluggen sitter som motorns lägsta punkt. Den sitter ovanför/innanför skyddskåpan. Skulle fartvinden inverka där så skulle turbons värmestrålning kunna inverka på samma sätt om man monterar den i blocket.

              Jag monterade min i pluggen för jag ville ha en fingervisning på hur varm oljan var istället för att inte veta alls. Om det sen inte stämmer på en decimal när så känns det som det kvittar. 10 grader hit och dit lär inte spela så stor roll, däremot om oljan är under 50 grader eller närmare 100 grader kan vara intressant.

              #157262
              SecretAgentMan
              Deltagare

                Så här ur minnet så diffar det rätt rejält, oljemätaren fyller en funktion om man använder sin bil förutom att visa när oljan är uppe i normal arbetstemperatur.

                Den visar när man bör ge sig med gasandet, då oljekylaren är lite sisådär. 😀

                Men som sagt, det gäller bara om det går hårt. 😛 :* :7 😀 :+

                /J

                #157274
                Niklas
                Deltagare

                  Det gör inte min, har aldrig använt 5an. 😀

                  #157266
                  Subbarist
                  Deltagare

                    Det rätt Äljen 😀 blir nog billigast så…

                    #157263
                    SecretAgentMan
                    Deltagare

                      Nu var det inte höghastigetsövningar jag hade i åtanke, utan attack-åka på bana/krokig väg/konbana etc.

                      /J

                      #157267
                      Subbarist
                      Deltagare

                        >Nu var det inte höghastigetsövningar jag hade i åtanke, utan
                        >attack-åka på bana/krokig väg/konbana etc.
                        >
                        >/J

                        Jag menade allt det där med srtip, bana, konbana, krokiga vägar m.m. det blir billigast om man inte trycker på, kolla bara på min bil 😀 fast jag är ruggigt imponerad av hur mcyket misshandel originalmotorn klarar av innan den tackar för sig }(

                        #157269
                        Mats
                        Deltagare

                          http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=5&topic_id=6320&mesg_id=6320&listing_type=search

                          SAM -> Tänkte du montera denna i samma plugg du tipsade om i ditt förra inlägg? Man kanske borde åka till Volvohandlarn o kolla lite.

                          Mats GBG
                          Svart e snyggast

                          #157264
                          SecretAgentMan
                          Deltagare

                            ..det beror alldeles på vad det är för gänga på bitarna. 🙂
                            ”Originaladaptern” har nästan samma stigning som en amerikansk 1/8″ NPT – men den är inte konisk.
                            Men jag vet att det går att använda den i alla fall om man tar i lite, och använder gängtätning/lås.

                            /J

                            #157270
                            Mats
                            Deltagare

                              Du får förlåta den ovetande då han inte vet hur dumma frågor han ställer…
                              För o reda ut allt ordentligt.
                              Vad är det för gänga i blocket på EJ20 och vilken dimension? Jag skall försöka vrida dit en elektrisk autometer givare. Har fattat så långt att jag måste ju borra ett hål i ”lambda bulten” o gänga fast givaren. Men jag är ju inte sådär jättesugen på att ”ta i lite ordentligt” när man ska dra fast nåt i blocket med en gänga som e lite sådär. Skulle ju kännas halvbra om man lyckades dra sönder gängan i blocket o sen får åka runt med sporadiska oljeutsläpp som följd. Om inte annat kan man ju få nån miljönisse efter sig:+

                              Mats GBG
                              Svart e snyggast

                              #157265
                              SecretAgentMan
                              Deltagare

                                M18x1,5 om inte minnet sviker, samma lika som lambdapluggar.

                                /J

                                #157271
                                Mats
                                Deltagare

                                  Efter lite sproadiskt sökande har jag äntligen fått tag i en sexkants bult med dimensionerna M18*1,5*30. Nu till den stora frågan. Hur lång skall bulten vara? alltså hur mycket ”gänga” skall det finnas? Tänkte närmast på hur långt in i blocket bulten får gå. E inte sugen på att pilla ur den gamla bara för att se att min är för lång.

                                  Alltså hur lång får bulten maximalt vara för att inte stoppa oljeflödet i motorn eller ta i nåt annat livsviktigt där inne…;)

                                  Mats GBG
                                  Svart e snyggast

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.