› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Hur fixar man rosten?
- Detta ämne har 19 svar, 2,865 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 7 månader sedan av
Manor.
-
FörfattareInlägg
-
10 augusti, 2010 kl. 22:06 #204298
Manor
DeltagareJa, det blev en liten uppdatering även idag.
Det tristaste av allt är alla torktider mellan varje steg i denna rostbehandling…det gör att många timmar går utan att man direkt kommer vidare.Ena skärmkanten är nu färdigbehandlad. Det blev steg 1 (torka), steg 2 (torka) och tre lager med själva Por15 ”färgen” med cirka en timmes torktid emellan. Därefter sprejades tvår tunna lager silverfärg över Por15 då den inte gillar solljus (den fungerar fortfarande men byter färg…typ). Por15 blir som typ emalj, och ska hålla helt tätt så inget vatten kan tränga igenom. Enligt reklamen så ska den inte kunna flagna eller spricka. Resultatet bygger som alltid på det tråkiga underarbetet, och just penslingen och rengörningen på baksidan av skärmkanten är väl det som ställer till bekymmer, antar jag.
Skärmkant två är slipad och steg 1:ad. Imorgon hoppas jag bli klar med den.
Även rosten vid övre väntra sidan av vindrutan är behandlad, och trots att listen inte gick att få bort på ett smidigt sätt så hoppas jag att det duger så att det slutar att rosta.
Por15 tror jag på, det ser bra ut och verkar fungera när man läser runt på forum. Trist att det tar sådan tid bara, men det gör det ju att slipa ner skärmkanterna varje år också. Detta var tredje gången som jag jag gjorde ordning detta, och denna gång så hoppas jag att det håller.
11 augusti, 2010 kl. 11:40 #204309edbe
DeltagareGlöm inte att kolla innerkanten av takluckan när du ändå håller på!
Hopplöst att man inte ska kunna få ha sin bil ifred från den äckliga rosten.
Jag kommer troligtvis att lämna in min för bakskärmarna, taket nu i veckan…blir intressant att se hur ditt resultat blir. Inga bilder?
11 augusti, 2010 kl. 21:15 #204299Manor
DeltagareBilder är alltid roligt, jag vill ha bilder! 🙂
Nja, så vackert blev det inte…men rostfritt :).
11 augusti, 2010 kl. 21:18 #204300Manor
DeltagareGlöm inte att kolla innerkanten av takluckan när du ändå håller på!
Jag fixade innerkanten på takluckan också, det var inte mycket så det gick fort. Tristast var helt klart rosten i vänterhörnet av vindrutan, men jag tror att jag fick bort allt…det lär man märka rätt fort.
11 augusti, 2010 kl. 21:31 #204301Manor
DeltagareSådär ja, då var bägge bakre skärmkanterna klara.
Jag förstår att det kostar en slant att få detta åtgärdat på en firma. Det är ju inte direkt svårt men tidsödande. Bilen har ju varit upplyft 2,5 dag för detta, mest för alla väntetider för att saker och ting ska torka.
Jag fick kanterna helt plåtrena, och det var ingen genomrostning någonstans förutom fästena till den bakre stötfångaren. Resultatet blev ju inte slätt och fint, då måste man spackla och slipa…nu ville jag bara försöka mota bort rosten och se om Por15 håller vad det lovar. Jag avslutade allt med två tunna lager sprayfärg (silver) då Por15 inte tål UV-ljus utan att färgförändras, i annat fall var den gråa färgen riktigt ok. Det blev en emalj-liknande yta, och den verkar sitta som berget :).
Om någon är intresserad av Por15 så har jag mer än hälften kvar av en startsats (Marine Clean, Metal ready och grå Por15 färg). Det är ingen lagringsvara, och jag har inget mer att behandla just nu. Det fungerar på alla metall och plast/glasfiber. Typ 100:- och avhämtas hos mig snarast i så fall.
Ja, då håller jag tummarna för att skärmkanterna ska klara sig bättre denna gång :D.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.