SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Hur funkar era bromsar på bana med r-däck??

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Mooseman
    Deltagare

Tjena kära banåkakollegor!!

Jag har fått problem med mina bromsar på 200sx:en sedan jag satte på r-däcken. Jag åker med likadan ok som ni har, 280mm släta skivor samt blåa pagid. Trots detta upplever jag nu att bromsarna överhettar efter ett gäng varv.

Hur har ni övriga det här, jag antar att vi kan jämföra era och min bil någorlunda lika i fråga om effekt och vikt.

Vilka är lösningarna på problemet annars, är det bara big brake kit att välja?

ExOrdis
      Deltagare

Testa att bromsa ordentligt när det behövs istället? 😉

Näe, men skämt åsido jag tror faktiskt att du skulle
        ta och pröva Ferrodo. Vad väger din tvåhundra?

Rogga
        Deltagare

Funkar ganska bra , men är inte nöjd med bromsarna.
          Köpte EBC för max 4 månader sedan, körd slut på ett par röda beläg, siter nya på nu och tycker skivorna känns slöare än 1 månad tillbaka.

Kör med Toyo däck R1R funkade bra till en början men efter 4varv * 3 på Motorparken känndes även dom mjuka å slibiga..

Nä till nästa sommar blir det väre däck och bormsar samt rilles bussningar i bilen..

Kan även skriva att Bridgestone s 03 höll 3 onsdagar med 15 minuters körning varje gång, så ett tips kör inte hårt med gat däck DOM tar SLUT 😀

Bilsnack sker i kanalen #compelloracing @ Q-net. Välkommen!

http://www.compello.se/

Mooseman
          Deltagare

>Testa att bromsa ordentligt när det behövs istället? 😉
            >
            >Näe, men skämt åsido jag tror faktiskt att du skulle
            >ta och pröva Ferrodo. Vad väger din tvåhundra?

1365 totalt, ca 300 hk. Toyo r888.

ExOrdis
            Deltagare

>1365 totalt, ca 300 hk. Toyo r888.

Ok, då kan det nog vara läge att kliva upp ett snäpp i dimension.
              Orginal ligger väl bilen under 200 hk med helt andra förutsättningar
              i grepp?

Mooseman
              Deltagare

Jo, känns så, men det är så hiskeligt dyrt… ;(

OzO
                Deltagare

>Testa att bromsa ordentligt när det behövs istället? 😉

Bromstekniken kan man givetvis fila på. Med det säger jag inte att just du bromsar fel.

>Näe, men skämt åsido jag tror faktiskt att du skulle
                  >ta och pröva Ferrodo.

Tror inte Ferrodo gör speciell stor skillnad jmf med blåa Pagid.

Då skulle jag hellre prova andra skivor med material som tål högre friktionsvärme. Slitsade kan man prova t.ex. Eller varför inte kryobehandla eller vad det heter? 🙂 Hur stora skivor får du plats med?

_______________________________________________________________________________
                  ::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::

Mooseman
                  Deltagare

>>Testa att bromsa ordentligt när det behövs istället? 😉
                    >—
                    >
                    >Bromstekniken kan man givetvis fila på. Med det säger jag
                    >inte att just du bromsar fel.
                    >
                    >>Näe, men skämt åsido jag tror faktiskt att du skulle
                    >>ta och pröva Ferrodo.
                    >—
                    >
                    >Tror inte Ferrodo gör speciell stor skillnad jmf med blåa
                    >Pagid.
                    >
                    >Då skulle jag hellre prova andra skivor med material som tål
                    >högre friktionsvärme. Slitsade kan man prova t.ex. Eller
                    >varför inte kryobehandla eller vad det heter? 🙂 Hur stora
                    >skivor får du plats med?
                    >

Tja, hur stora har du? 😉 Det sitter 17 superleggera på, så plats finns. Några förslag på bra skivor med adaptrar? En tanke bara, har vi samma infästningar till oken på våra bilar. Det är ju identiska ok, så det vore ju inte otroligt om det är så…
                    >_______________________________________________________________________________
                    >:[font
                    >color=”#C0C0C0″]::[font
                    >color=”#404040″]::
                    >[font
                    >color=”#FF0000″]ssiwebmaster

>| ”I would be unstoppable… if I
                    >could just get started!”
                    | [font
                    >color=”#FF0000″]ssibluepile

>:[font
                    >color=”#404040″]::[font
                    >color=”#C0C0C0″]::😉

jraberg
                    Deltagare

hej, är dåligt insatt i om Pean har grejer till Nissan men tycker att det borde de ha. Jag skulle Varmt rekommendera att köpa PFC97 belägg och nya orginalskivor som de kan Kryobehandla. Grrymt bett, men det sotar duktigt på fälgarna.Det är liknande de beläggen man kör i stcc inte helt samma typ givetvis men de tål Mkt och Biter mkt bra och innehåller mkt kol så de tål höga temp.
                      Har själv bytt till en annan typ av belägg som ska bita jätte bra och sota lite och det är ganska stor skillnad, men man blir lätt lite bortskämd med pfc07 beläggen då de helt enkelt är de bästa jag provat..

kontakta Pean Sweden(Sellholms) så hjälper de gladeligen till.

Lycka till 🙂
                      Mvh
                      JohanR
                      edit. har inte provat dessa belägg på bana, men Jerry med silverpilen har jag för mig hade ngra som var snäppet värre än mina och han var inte missnöjd iaf. Sen är det nog dags att spara till större grejer för din del, då du nästan inte har så många andra utvägar om du vill ha bättre bromsverkan och köra säkert..du har ju trots allt en del pulver. . Det kostar, men det gör en avåkning oxå i värsta fall
                      😉

stefanp
                      Deltagare

Jag hade samma problem på mantorp trots nya skivor (ebc) ebc belägg, stålomspunna o riktig vätska. Kan tillägga att grejjorna var nya.
                        Körde rätt mycket dock, 2 tankar på mantorp, men nu e skivorna snea, beläggen totalt sönderbrännda, så blir nog något större o bättre nästa gång.
                        Rekomenderar absolut inte EBC om man skall åka mer än bara på gatan.

Åkte dock på tunga 19″ så det är ju en av anledningarna.
                        Tänkte se om jag kan mecka dit M3 315mm skivor o köra på performance friction belägg nästa gång. Vill inte byta ok, blir såå dyrt 🙁

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.