SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Hur kan Imprezan köra med så små spridare ?

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24907
    type_ra
    Deltagare

      Impreza STI V5 & V6 kör i alla fall med 440cc spridare. Vilket OM MAN RÄKNAR UT DET inte ens ska hålla för ORGINAL effekten 280hk.

      Kolla på tex gammel EVO III samma effekt som en STI på 280hk men använder 510cc, då har don en marginal och kör sina spridare på runt 80% kapacitet, för det är väl ingen tillverkare som vill köra sina bilar på bristnings gränsen från fabrik? 😀

      Så nu till detta, orkar inte omvandla min swenglish till ren svenska igen, men det går nog bra ändå :p

      * Subaru STI orginal power: 280hp
      If you count it: 4 injector, 0,6 BSFC, and 100% Duty. Than it must be 441cc injectors. But a car maker never runs their injector at 100% stock, this should be around 80% to have some marginal.

      *I have paper of my car, it has 305hp, should have stock injectors.
      4 injector, 0,6 BSFC, 100% duty leave me 480,3cc injector.

      ”* Brake Specific Fuel Consumption: .60 to .65 for turbocharged engines.

      ** Maximum Injector Duty Cycle should be around 80% max for safe operation. This allows for some future horsepower increases.”

      CAN SOMEBODY TELL ME HOW THE HELL THIS WORKS !?!?

      #216246
      Turbovin
      Deltagare

        Ptja S60R/V70R har 465cc på 5 cyl och 300 hk, Saabs fabrikstrimmade 9-5 Hirsch 306 hk har original Saab 9-5 Aero 352cc spridare, dock med bränsletryck höjt från 3 bar till 3,5 bar.

        #216241
        Kvarnis
        Deltagare

          Man brukar räkna med en faktor ca 5.6xeffekt dvs 300 kräver 1680 cc’s
          Men det är bara en del av sanningen.

          #216248
          Fricke.w
          Deltagare

            Men vad är andra sdaningen då 😀 berätta berätta vad som spelar in, sånt här man går i gång på ju, när man får lära sig nå nytt 🙂

            #216244
            volvosnubbe
            Deltagare

              Jag brukar räkna 440cc räcker till 440hk på en sexa . 440/6 = 73,3hk per cylinder X 4cyl = 293,3 hk skall dem räcka till.
              Vilket stämmer för att orginal mr2 gen2 har dessa spridare o det tar bomstopp innan de nått 270hk utan höjt bränsletryck och det hjälper KNAPPT med höjt tryck på dessa.

              Hade en Mr2 gen3 med 540cc spridare orginal med apexi fc . Maxade dessa på 1,4bars laddtryck. Gick på 100% och den gav runt 340hk.
              (Med wallbro pump 255L )
              Vilket blir rätt 540cc /6 = 90hk per cyl X 4cyl = 360hk .
              När spridarna maxade på 100% sänkte av även tändingen 2grader mer än vad jag behövde igentligen för att vara extra safe.

              Allt e 98oktanig bensin räknat.

              Så jag FATTAR heller inte hur imprezan kan ha så små spridare . Än mindre hur folk kan mappa o få ut även mer än 300hk.
              Måste ju gå VÄÄÄLDIGT leant.

              Räknar man på etanol bör spridaren vara 38% större.
              Och jag skulle inte våga köra en sådan spridare på 100% utan max på 85-90% Ifall !
              / Dennis

              #216245
              volvosnubbe
              Deltagare

                Ptja S60R/V70R har 465cc på 5 cyl och 300 hk, Saabs fabrikstrimmade 9-5 Hirsch 306 hk har original Saab 9-5 Aero 352cc spridare, dock med bränsletryck höjt från 3 bar till 3,5 bar.

                Volvo s60R 465/6 = 77,5hk per cyl sen är dessa FEMcylindriga och därför räcker en bit längre 5X 77,5hk = 387,5hk

                Däimot hade saaben nått sjukt små spridare enlgit beräkningar.
                Måste gå extremt snålt.

                toyota corolla har en sådan motor med extremt små spridare men det är ju en leanburn motor så den går på nästintill spikning.

                #216242
                Kvarnis
                Deltagare

                  Hur effektiv motorn är kammar portning,insug etc spelar oxå in, sen så beror det på vilken soppa man åker med race soppa leanr man ut något grymt på topp effekt.

                  Sen så är 30% en närmare sanning då det gäller E85 på en Subaru, finns mer faktoer som spelar in.

                  I regel som tunner så tar man höjd så inte spridare bottnar etc, men dom som kör racing har man ofta hlt andra marginaler.

                  550 räcket till 400 på soppa 740 till 400 på E85, det är fakta då det gäller Subaru that is
                  1000 och en 044 räcker även till 600 på E85.
                  Och på 3 walbro och metanol i tanken kan man åka 8.8@160mph det är bara fakta 😀

                  #216243
                  specialized
                  Deltagare

                    Om jag inte minns helt fel så mappar de flesta trimfirmor med en dutycycle på spridarna upp till ~ 90-92 % om det behövs,
                    har även för mig DC på min GT (med org. BTR) med 307 hk ligger där omkring 🙂

                    Det förklarar ju lite iaf 🙂

                    #216240
                    Kvarnis
                    Deltagare

                      Om jag inte minns helt fel så mappar de flesta trimfirmor med en dutycycle på spridarna upp till ~ 90-92 % om det behövs,
                      har även för mig DC på min GT (med org. BTR) med 307 hk ligger där omkring 🙂

                      Det förklarar ju lite iaf 🙂

                      Över oxå 😉 sen kan vissa sprut raportera över 100% i duty cycle 😀
                      Har ni lite att göra så prata med Pat the map i UK så kan ni få en uppsats om han är åp hugget 😀

                      #216249
                      type_ra
                      Deltagare

                        kolla denna sida.

                        http://www.witchhunter.com/injectorcalc1.php4

                        Om man räknar på 280hk som sti har. 92% duty och 0.6 bsfc så kommer det stå att spridarna ska vara 480cc vilket inte kan vara rätt sti n har 440cc. :confused::confused:

                        #216247
                        Turbovin
                        Deltagare

                          Saabarna hade länge finare insprutningssystem (Trionic) än många andra bilar från fabrik med joniseringsmätning (spikningar) via tändkassetten/tändstiften vilket gjorde att man kunde gå på rätt hårt. Körde som sagt 630cc på 421 hk E85 i min 900 så det går ju att tänja gränserna rätt bra om man vill.

                          Många av de där spridarberäkningssidorna kommer från USA och jag upplever iaf att de alltid legat lite väl på den konservativa sidan mot vad som KAN funka i praktiken.

                          Edit: Om man använder sig av sidan ovan så skulle en Audi RS2 med sina 315 hk kräva typ 496 cc, men den har 444cc på 3,8 bars grundbränsletryck från fabrik.

                        Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.