› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › hur kan ja se om denna box e chippad ?
- Detta ämne har 20 svar, 1,587 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 8 månader sedan av
OzO.
-
FörfattareInlägg
-
8 december, 2006 kl. 03:08 #3551
volvosnubbe
DeltagareHar tagit 2bilder på min styrbox till GTn .
Vet dock tine hur ja lägger upp dem.
Kan dock inte se att det är nått gjort me boxen som tidigare ägare sa.
Står inget på den mer än orginaltexten som ska va där .
MVH Dennisps.. Får fuelcuts helatiden när ja blåser på raktfram o har över 4k + varv på 3an o 4an.
Har kollar LMM lite snabbt o den såg ny ut .
Den blöddrar inte längre som den gjorde i ngra dar.
Nu e de bara fuelcuts helatiden .. i början va de mindre (somras då ja köpte den) men nu gör den de helatiden.
Bilen laddar 1,1-1,2bar men sjunker till 0,9 på högre varv.
såg nån form av pysning på turbon men den verkar stängd men är itne helt 100.8 december, 2006 kl. 07:11 #59607simo
DeltagareSom medlem får man ett galleri där man kan lägga bilder o länka hit.
Det går inte att ladda upp bilder till forumet.Sitter det ett superchip lr liknande, så sitter det på kabelhärvan
Är den EcuTek:ad lär du inte se det 😉Mitt tips är att kolla med VV vilka som haft bilen innan o börja med att fråga dem.
Personligen tycker jag det låter som det sitter en blödventil ngnstans/U
8 december, 2006 kl. 13:53 #59616volvosnubbe
Deltagarevart på kabelhärvan ska den sitta då?
Det är första ägaren som tydligen skulle mappat den hos turbocenter enligt den andra ägaren ja köpte den av. Han hade dock inga kvitton.
Mappning låter skumt för turbocenter sysslar väl inte med sånt ?
Hört nått om nått motstånd dem löder på.. försökte hitta det i boxen nämligen ..va en som sa att ja skulle kolla de. men då stämmer det inte ?11 december, 2006 kl. 06:17 #59611Mats
DeltagareDet kan sitta var som helst på kabelhärvan där du kommer åt MAP signalen. Om det är ett Superchip vi pratar om. det verkar onekligen som det är något sådant då du i den andra tråden säger att du har en pysventil också.
Superchipset tar bort laddtrycksspärren och pysen höjer trycket… Enkelt men livsfarligt för motorn. Plocka bort o mappa ordentligt istället. Antingen orginal styrsystem med Ecutek hos antingen Trollspeed eller JRM. Ett annat alternativ är att du byter styrsystem helt och låter en erfaren mappare ställa in allt. Även här ligger Trollspeed och JRM bra till.
Men ska du inte göra så mycket mer än ca 300hk på din GT så skulle jag rekommendera Ecutek.
Mats GBG
Regionsansvarig Göteborg11 december, 2006 kl. 06:54 #59608simo
DeltagareVad får dig att tro att bilen är chippad?
/U
11 december, 2006 kl. 11:09 #59617volvosnubbe
DeltagareSÅ nu e problemet löst ! Ringde turbocenter.
Dem har satt i en pysventil kopplat bort solenoiden och satt i en fuel cut defender.
Därav klipper min bil . De rådde mig att sätta tbx filterboxen me deras filter i som förre ägaren fick med o slänga de öppna filtret då de får fel singal.
bilen SKA ladda 1,2 o toppa på 1,25 bar.
Så de verkar inte vara fel på min bil.
Dem påstod oxå att imprezorna går fett redan från början så soppa finns de till 1,2bar utan o ändra nått.
Sen sa de även att vattenkanalerna på 2ans cyl inte är bra på impreza blocken. Så har man bytt ut blocket mot ett nyare så är de andra vattenkanaler i det.
Därav klagade många på att turbocenter pajjade deras bilar ..men sen upptäkte att blocken gick sönder orginal oxå!!
Dem lovade 35-40hk me denna grej.
då blir de ju ungifär som en ecutechad bil iaf.
O när ja ligger jäms me en ecutechad bil så går dem ungifär lika bra .. fick dock bättre tider på 201mMVH Dennis
tänk va mkt man kan lära sig på ett telefonsamtal 😀11 december, 2006 kl. 11:38 #59614specialized
DeltagareRent spontant så låter det inte så troligt att de byter blocket för att installera en simpel fcd 😉
Grejen är ju, att den cylindern som går varmast måste gå fett även under full last.
Och det är ju inte så många som är såpass seriösa att de mäter Egt och med bredbandslamda just i grenröret för den cylindern.Utan de mäter i dp`n och därför måste man ha marginal,då man inte får några enskilda värden från cylindern som går snålast.
Släng den dära mojängen och satsa på riktig mappning istället 🙂
Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
—————————————
Efternamnen på mina flickvänner är
—————————————
Jpg ,wmv och mpg 😉
—————————————11 december, 2006 kl. 11:46 #59609simo
DeltagareOm det nu är ett problem att 2:an går varm o man skiter i detta när man trimmar, hur blev detta blockets fel?
/U – kul att du fått klarhet i vad din kärra innehåller iaf 🙂
11 december, 2006 kl. 11:52 #59618volvosnubbe
Deltagareja säger inget till deras fördel.. men dem verkade kunna endel lät de som när ja ringde.
Hur de kan va blockets fel att 2ans cyl går varm ? De menade på att subaru gjöt igen en kylkanal på 2ans cyl som de itne trode behövdes. Så när du beställer ett nytt block så är den fri den kanalen.11 december, 2006 kl. 11:58 #59612Mats
DeltagareHur de kan va blockets fel att 2ans cyl går varm ?
Du svarar ju själv på frågan längre ner i ditt inlägg. Det är blockets fel då en kanal är ”borta”.
De menade på att subaru gjöt igen en kylkanal på 2ans cyl som de itne trode behövdes. Så när du beställer ett nytt block så är den fri den kanalen.
Detta är dock första gången jag hört talas om att Subaru skulle gjutit blocket fel och att det är därför 2:ans cylinder går varm. Men men, nån gång skall vara den första för allt.
Med detta menar jag inte att jag inte tror på vad Turbocenter säger, bara att jag aldrig hört den förklaringen tidigare.
Mats GBG
Regionsansvarig Göteborg11 december, 2006 kl. 11:58 #59619volvosnubbe
DeltagareGrejjen e den att ja har inte sagt att ja litar på deras prylar ville bara få mer information kring deras sätt o ”trimma” . Vill ta bort skiten helt så den slipper klippa för mig helatiden.
Så en mappning är väl på gång såvida ja får ut lika mkt eller mer effekt en de ja har. Får ja mindre e de ju inte kul o lägga 11k + på trollspeed . Visst hållbart kanske de blir men aa…11 december, 2006 kl. 12:02 #59620volvosnubbe
Deltagareja svarade på förre personens fråga genom o ställa frågan 😀 så de va inte ja som fråga mats 😀 hehe sorry skriver som en kratta.
gjutfel o gjutfel .. de menade på att subaru inte märkte det själva förens lång tid efteråt .
Ja vet inte riktigt vad ja ska tro..
Ja e ny på subaru . Vill lära mig bilarna men de verkar inte som många kan dem . Iaf inte verkstäder. Verkar som ”trimmarna” kan mer om dem än alla andra.Så får ja reda på nått nytt så skriver ja de här 😀
Värsta e att frågar ja här så e de itne alltid man får dem svar man tar nytta av eller så får man inga alls. Ringer man o frågar o sne skriver det här så kan man bli lite påhoppad .
Inget illa menat! Ja vill bara lära mig skiten så ja kan de 😀11 december, 2006 kl. 12:06 #59613Mats
Deltagare11k hos Trollspeed= En motor du vet är rätt mappad iaf, sen kan ju vilken ”bullet-proof” motor som helst rasa ändå, men då har du gjort vad du kan iaf.
Hoppas på att det går bra= Eventuellt ett motoras och notan börjar på 30k, om man räknar som en känd profil här på forumet som renoverat en o annan kokarmotor, eller så går den hur bra som helst i 20 000 mil till.
Men varför chansa när du kan göra ”rätt” för en så liten peng som 11k. Det är ju lika mycket som den stora servicen kostar. O den hoppar man ju inte över för att det nog går bra ändå.
Mitt råd: Kolla upp så allt står rätt till med EGT, AFR, ”det cans” o riktig laddtrycksmätare. Får du kvitto på att allt står rätt till så får du fundera vidare om du ska ha ut mer effekt eller om du är nöjd där du står idag. Ska du ha ut mer så gör du modifieringarna och mappar sen.
Är det nåt som inte står rätt till med mappningen så är ju valet rätt lätt.
Mats GBG
Regionsansvarig Göteborg11 december, 2006 kl. 12:08 #59603SecretAgentMan
DeltagareVäntar på Jerrys kommentar. Om han ens orkar…VET du att allting är ok (kollat med bredbandslambda, korrekt laddtrycksmätare etc) så är det väl bara att tuta och köra. Allt annat känns lite riskabelt. Litar du på turbocenters svar? Står de för ev. kostnader i samband med ett motorras pga bilen går för snålt? 🙁
*asg*
Ja jääädrar du… 😀
/J – orkar inte ens börja svara… 😀
11 december, 2006 kl. 12:11 #59615specialized
DeltagareSå en mappning är väl på gång såvida ja får ut lika mkt eller mer effekt en de ja har. Får ja mindre e de ju inte kul o lägga 11k + på trollspeed . Visst hållbart kanske de blir men aa…
Du får defintivt mer.Dock så får du det i ärliga hk och inte fantasisiffror
Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
—————————————
Efternamnen på mina flickvänner är
—————————————
Jpg ,wmv och mpg 😉
————————————— -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.