› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Styling / Tillbehör / Bilvård › Hur kan jag få pysljudet…
- Detta ämne har 19 svar, 1,506 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år, 2 månader sedan av hogmark.
-
FörfattareInlägg
-
17 oktober, 2003 kl. 07:52 #15095AssazelDeltagare
utan att laddtrycket skall svaja och ECU:n blir ”lurad” ??
GIllar verkligen det ljudet men vill inte lägga en fömögenhet på att byta ut det mesta…har läst lite här men inte hittat ett bra svar på detta riktigt…
17 oktober, 2003 kl. 07:57 #155956NiklasDeltagareVilket pysljud? Från luftfiltret? Från dumpen? Från wastegaten? Från kartläsaren?
17 oktober, 2003 kl. 07:59 #155950AssazelDeltagarepys från turbon…
eller luftfiltret, eller dupmen.. men det här pysljudet man får när man gasar och växlar.17 oktober, 2003 kl. 08:38 #155957NiklasDeltagareOm du menar pysljud när du växlar, dvs när du släpper gasen då motorn belastas så får du ett kraftigare sådant genom att byta dumpventil till en atmosfärisk (Forge, Blitz eller HKS) samt att byta från orginal luftburk till ett konfilter. Dumpen är dock den som medför mest pysljud. Att ta av snorkeln på orginalluftburken räcker för att få kraftigare ljud, dvs inget konfilter behövs men det ger ännu mer effekt.
Att byta till atmosfärisk dump kan dock medföra att du för ökad bensinförbrukning då motorn tror att luften används (som släpps ut istället för att skickas tillbaka in i systemet) och mer soppa skickas in. Detta kan dock fixas men det kräver andra system så som Link som går runt LMMen (läs: LMMen används inte längre).
17 oktober, 2003 kl. 09:06 #155951AssazelDeltagareja men då snackar jerry ngt om att ”förvärra ”laddtryckspeaken” ”
vad innebär det jmf med hur det är nu?
17 oktober, 2003 kl. 09:06 #155946FRBxxxDeltagareJag tycker att det gott och väl räcker med att ta bort lustsnorkeln + att det är ju alldeles gratis också…;-)
17 oktober, 2003 kl. 09:17 #155958NiklasDeltagareFRB: Jo, det räcker kanske. Har inte gjort det än då jag vill ha en Dawes först.
17 oktober, 2003 kl. 09:19 #155952AssazelDeltagarevad är risken med att plocka bort snorkeln? förvärra ”laddtryckspeaken” ??
vad kan gå fel..
17 oktober, 2003 kl. 09:27 #155959NiklasDeltagareLaddtrycket KAN börja svaja.
17 oktober, 2003 kl. 09:37 #155947FRBxxxDeltagareMen det gör det oftast inte:)… och om det börjar svajja så är det ju bara att inhandla en dawes eller nåt liknande som alien säger….så det är ju mycket billigare än att slänga dit ett öppet filter….
17 oktober, 2003 kl. 09:41 #155953AssazelDeltagarehur låter det då med snorkeln bortplockad? låter det inne i bilen också?
17 oktober, 2003 kl. 09:43 #155960NiklasDeltagareLuftfilter/snorkeln låter endast i bilen, vill du att det skall låta utanför måste du byta dump. Tror att motorljudet dränker orginal dumpljudet…eller?
17 oktober, 2003 kl. 09:45 #155954AssazelDeltagarevad innebär det att laddtrycket svajar då?
17 oktober, 2003 kl. 09:50 #155948FRBxxxDeltagareJag vet ärligt talat inte om det låter nått vidare utanför bilen:-( .. Men det är ju ändå jag som vill höra ljudet å sitter oftast inne i bilen.. så….. Men om man vill skrämma slag på gamla tanter så kan man väl lika väl skaffa skrattgas å en purge ventil….hihihi
17 oktober, 2003 kl. 10:44 #155944OzODeltagare>vad innebär det att laddtrycket svajar då?
—Det betyder just att laddtrycket är instabilt. 😀
Ser man bäst med en mätare, men det känns säkert också. Trycker man gasen i botten på t.ex. 3:an kan laddtrycket skjuta över normala 0,85 – 0,9 för att toppa på 1,1 – 1,2 och sen pendlar det lite mellan 1,2 och 0,8 för att stabilisera sig vid t.ex. 0,85. Detta är inte bra, utan laddtrycket skall ju öka snabbt till ett måltryck, t.ex. 0,9 utan att varken gå över eller krypa sakta dit.
Det klarnar? 🙂
________________________________________
http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif ::::: The Blue Pile Of… Cr@p! ::::: http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/smileys/smiley_ed16.gif
”I would be unstoppable… if I could just get started!” -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.