› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Hur kan JRM Racing skriva deras trimkit ger så mycket HP ?
- Detta ämne har 60 svar, 5,794 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 11 månader sedan av
b20mannen.
-
FörfattareInlägg
-
16 mars, 2007 kl. 08:58 #60413
nukem
DeltagareJag vill bara få det gjort så bra och billigt som möjligt. Brukar inte gnälla med pengar annars… men när det inet höjer värdet på bilen alls så
16 mars, 2007 kl. 09:16 #60425Niklas
Deltagarenukem: Nu har jag inte mappat min bil men vad jag hört så finns det några som fått problem med bilen efter mappning hos JRM, troligen handlar det bara om ren otur och JRM har fått rätt på maskinerna efteråt. Någon åkte till Trollspeed och fick problem justerade där. Sen finns det de som åkte till Trollspeed direkt och lät dem göra hela jobbet och dessa har mig veterligen aldrig haft några problem.
Nu säger jag inte att JRM är dåliga för jag vill nog säga motsatsen. Dock kan man väl säga att Trollspeed har mer och längre erfarenhet av finjusteringar av motorer.
Slutsats av detta? Kan du pilla själv så köper du prylarna, monterar dem själv och åker till Trollspeed för mappning. Vill du lämna bort allt (inköp, montering och mappning) så åker du till JRM. Med tanke på hur många bilar de mappat så är det långt från alla som haft problem efteråt och de som haft problem vet jag inga detaljer om, hurvida det varit ägaren som pillat i efterhand eller något annat.
Jag hade inte varit rädd att lämna in bilen till JRM, trevliga killar och kunnigare än många andra. Men helst hade jag nog lämnat in bilen till någon som skruvat i många år på mestadels tävlingsmaskinen där kundkretsen kräver 100% tillförlitlighet. Det är ju svårt för JRM att överträffa nu men vem vet, ge dem några år till så kanske den bästa finns i Södertälje och inte i Trollhättan.
Föresten, ett annat tips är SMR (SupraMannenRacing) i Åkersberga strax norr om Stockholm. De har inte lekt med så många Imprezor i klubben men Pannan’s svarta WRX gick ju som ett spett. Så om du kan tänka dig åka till Södertälje så kanske du kan tänka dig att åka några mil till om det blir billigare faktura där. Båda har mycket erfarenhet och är inte rädda för att få skit under naglarna. Ställ dem mot varandra, billigast får en kund till.
Hoppas jag inte trampar på några tår nu och gör någon arg. Vill poängtera det igen att JRM är bra och trevliga. Är själv nöjd JRM-kund med det jag fått gjort där. Men jag får ändå ge guldstjärnan till Trollspeed. Inte för att jag har erfarenhet av dem men om man skall tyda det folk säger och är det någon man bör lita på så är det de som har flera års erfarenhet av att skruva på Imprezan, tex han som själv mappar Knocklinks (SecretAgentMan) och allas våran egen sockerälskare Block.
16 mars, 2007 kl. 11:57 #60395specialized
DeltagareInte för att jag har erfarenhet av dem men om man skall tyda det folk säger och är det någon man bör lita på så är det de som har flera års erfarenhet av att skruva på Imprezan, tex han som själv mappar Knocklinks (SecretAgentMan) och allas våran egen sockerälskare Block.
OT : Mappar man verkligen en knocklink ? 😉
Back to topic :
Som nämns flera gånger ovan baseras Trollspeeds verksamhet på Rallycross och Rallymotorer till eliten inom dessa sporter.
Gatbilar är fortfarande en ganska liten bit, även om den ökar år för år.
Jag har mappat flera gånger hos dem och kan bara varmt rekommendera dem !!Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉16 mars, 2007 kl. 12:02 #60388STIred
DeltagareOT : Mappar man verkligen en knocklink ? 😉
Jepp det där fixar TS motor eller MLS i Mölnlycke de är bäst på det, ger minst 30hk på hjulen 😉
Annars håller helt med Alien, förtom att Pannan hade en svart STI inte WRX 😉
Anledningen till att jag har valt JRM är just att de alltid ställt upp och hjälpt, oavsett när jag behövt hjälp, det där är värt en hel del för mig. De gångerna jag har behövt göra nåt med bilen så har det bara varit o ringa så har de ställt upp oavsett om det handlar om smågrejer som kränga däck, köpa olja, etc… Sen mappas deras Motec bilar av en rallymappare med en hel del erfarenhet, därför har det aldrig varit aktuellt för mig o behöva fundera på mappa hos nån annan. Jag har aldrig heller haft några problem med bilen överhuvudtaget efter den blivit trimmad, därför är det svårt för mig o hitta nåt o klaga på.
När det gäller ecutek kan jag inte säga så mycket om det då det aldrig suttit på min bil. Vet dock att de har en hel del nöjda ecutek kunder med, visst har de varit strul några gånger men jag tror att i slutändan så har de alltid löst det.
Jag är helt övertygad om att trollspeed är riktigt grymma, man har fått höra det en del ggr både från Kvarnis och dr. Jerry. Hade jag kört annat än Motec så vet man inte hur det hade gått då 😉
16 mars, 2007 kl. 12:12 #60396specialized
DeltagareOT : Mappar man verkligen en knocklink ? 😉
Jepp det där fixar TS motor eller MLS i Mölnlycke de är bäst på det, ger minst 30hk på hjulen 😉
Å fy faan, kanske dit man ska åka för att pressa ur det sista ur TD04:an då 😉 😀
Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉16 mars, 2007 kl. 12:34 #60389STIred
DeltagareJepp kan varmt rekommenderas, jag våga aldrig smälla dit knocklinken på min, låg redan på gränsen vad bottendelen pallar tror jag, tror det hade kunnat gått illa om man krämat ut det sista med en kncklink map. Men kanske blir dags nu när det blir annan bottendel. Knocklinkmap is teh shajt…. 😉 😀
16 mars, 2007 kl. 13:19 #60414nukem
Deltagaresen när jag ska då byta till 3 tums och mappa o det jag beskrev överst.
Bör jag ha en laddtrycksmätare då ?
16 mars, 2007 kl. 13:31 #60390STIred
DeltagareLaddtrycksmätare är ju aldrig fel, främst för o se att den beter sig som den ska när du är ute o kör. Egentligen är knocklink inte fel heller. Kostar småpengar i sammanhanget.
16 mars, 2007 kl. 13:57 #60426Niklas
Deltagaresen när jag ska då byta till 3 tums och mappa o det jag beskrev överst.Bör jag ha en laddtrycksmätare då ?
3 tum kan du byta till imorgon. Laddtrycksmätare bör du sätta i bilen samma stund som du skriver på ägarbeviset. En Knocklink är också väldigt bra att ha men laddtrycksmätaren absolut viktigast. Sen kan du väl rycka sladdarna till batteriet i en timme och låta ECUn nollas, koppla på och låt bilen stå på tomgång i 15min sedan kör du ut och gasar lite. Då är den lite smått inställd men långt från en ommappning. Bilen tar inte skada av din modifiering men däremot kanske du inte utnyttjar den till fullo. Det är därför du åker iväg och mappar bilen och då till en ECUtek3 mapp så du får något som passar just din bil och inte ECUtek2 som är en generell mapp för en Impreza GT eller vad du nu har.
16 mars, 2007 kl. 20:56 #60405locko99
DeltagareJag har smällt in öppet filter i orginal boxen…3″ från turbon med tillhörande uppipe finns hemma(3500:-) Samma med Walbro 255a ligger hemma(900:- ny)
Så det och sen kostar mappning med rullande landsväg 10800:- hos trollspeed tror jag?
Så strax över 15000:- för komplett steg 1? dvs runt 260hk? som jag förstått det… 🙂
Inte samma motor som du…men finns cash å spara på att handla hem avgas system m.m själv..
mvh /Martin
17 mars, 2007 kl. 11:02 #60415nukem
Deltagareokay tack för bra information alla.
Tips på en bra laddtrycksmätare för en wrx 01 2.0 liters motor ?
Finns det någon i Helsingborgsområdet som kan tänka sig hjälpa mig installera en laddtrycksmätare mot en lagom betalning ??
mötte en blå sti igår i stan på väg upp från hälsobacken så det finns ju folk från forumet här någonstans =)
17 mars, 2007 kl. 12:47 #60391STIred
Deltagareautometer av valfri serie funkar och är helt ok pris på. Jag köpte min hos Dalhems(carbon fibre serien), men det var snart ett par år sen, tror jag gav runt 1000lappen minns inte exakt. De säljer även mätarhållare.
17 mars, 2007 kl. 14:17 #60416nukem
DeltagareLaddtrycksmätare
365:-
Laddtrycksmätare 2bar 52mm (7 färger)räcker en sådan ?
17 mars, 2007 kl. 16:25 #60419Oblivion
DeltagareSå länge du inte tänker ladda över 2 bar så räcker den gött 😉
En standard GT borde ladda runt 0.9-1.1 om jag inte missminner mig17 mars, 2007 kl. 17:48 #60404Twinturbo
DeltagareEffektangivelser från de flesta trimfirmorna är alltid i överkant, siffror säljer.Senare WRX har 2,5-liters motor, och även om jag inte vet, så antar jag att det sitter en något större turbo än på gamla 2-litersmodellen, vore kul att få reda på exakt vad det är för snurra de kör med. :)Men det är inte ovanligt att diverse firmor specar upp mot 300 hk på gamla standard TD04:an, vilket är ren BS../J
Exakt samma snurra i tvåochenhalvlitarn 😉
Fullt ladd (1.3 bar) vid 2400rpm, men efter 5000rpm börjar laddet dala. Vid varvstoppet orkar det inte över ~0.8bar 🙁Hmmm, trodde inte jag hade så mycket effekt i bilen, men nu kan man väl skryta med 320hkr då 😉 😛
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.