- Detta ämne har 758 svar, 69,944 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år, 3 månader sedan av Agnesson.
-
FörfattareInlägg
-
8 januari, 2012 kl. 21:39 #27459Patrick P931Deltagare
Hallå!
Jag har sökt en hel del och finner väldigt lite så därför undrar jag varför Open Source, som t.ex. RomRaider och EcuFlash inte är större här i Sverige?
Eller det kanske är större bara att det inte är så många som hänger här på forumet eller är med i klubben?
Hur många här har testat?
🙂
Patrick
som är helt beroende av loggningsfunktionen på RomRaider. 😉9 januari, 2012 kl. 00:42 #234637Jim_sDeltagareLät ju intressant. Förklara gärna vad man kan göra i dessa 🙂 Till vilka subbor fungerar de?
9 januari, 2012 kl. 10:16 #234379Patrick P931DeltagareMan kan göra “allt”. 😉
Iaf det mesta genom direktkommunikation med bilens styrsystem.
Brilliant enkelt och smidigt genom OBD porten.
De flesta Subaru från de senaste 10 åren fungerar det till, det finns mycket mer info på t.ex. http://www.romraider.com.
🙂
Patrick9 januari, 2012 kl. 14:29 #234626JommieDeltagareAnvända Romraider när jag ville ta reda på hur ofta partikelfilteret körde regen på min forester.
Fungerade klockrent. Så varför så få använder – inga aning.
Bekvämligheten att lämna in bilen för mappning – samt säkerheten att man inte gör nått fel (som kan bli dyrt)?12 januari, 2012 kl. 15:50 #234631TypeRDeltagareopen spource is hugh in the states and yep im surprised its not used so much here in sweden heres a couple links you might like to check out.
http://romraider.com/forum/index.php
http://openecu.org/index.php?title=Main_Page
http://www.clubwrx.net/forums/tuning-electronic-engine-management/134322905-datalogging-romraider.html9 februari, 2012 kl. 13:13 #234614fiskmanDeltagarejag vet ej har läst en del om det. vissa säger att det passar bilar från 99 och vissa 01. Men tittar man på ecutek så funkar de från -99.
jag tro att Pbz använder Ecuflash. Mailade med maxtuning och frågade och de sa att de hade grejer för att lösa de kanske.. Jag är inte så sugen på att pröjsa massa pengar för en licens till ecutek för 10% av bilens värde .tycker vi ska undersöka mer
10 februari, 2012 kl. 20:48 #234380Patrick P931DeltagareHitta någon med en Tactrixkabel sen tar det inte mer än en kvart att verifiera om det går eller inte. 😉
10 februari, 2012 kl. 21:10 #234630GyverDeltagareMen mappar man original programvara i en subaru så är man väl ändå låst till användning av luftmassemätare???
10 februari, 2012 kl. 21:11 #234256KvarnisDeltagareEnkelt, tuners som kört med ecutec kör med en bas map som dom utgår ifrån i 90% av all mappning 😉
Easy money :D, pga de fleta bilar är turbo, ic, ev spridare11 februari, 2012 kl. 07:28 #234381Patrick P931DeltagareMen mappar man original programvara i en subaru så är man väl ändå låst till användning av luftmassemätare???
Nej då, speed density med orginal ecu körs flitigt med och behåller alla orginalsystemets fördelar som knackreglering m.m. samtidigt som man kan ta bort lmm! 🙂
11 februari, 2012 kl. 07:37 #234382Patrick P931DeltagareEnkelt, tuners som kört med ecutec kör med en bas map som dom utgår ifrån i 90% av all mappning 😉
Easy money :D, pga de fleta bilar är turbo, ic, ev spridareJag har “råkat” se ett bibliotek med dessa grundmappar och precis som du säger så finns mycket “klart”. Nu kunde jag tyvärr inte använda dessa men det hade varit kul att prova. 🙂
Detta är väl en av anledningarna till varför tuners inte kör open source, min fundering kretsar kring varför inte fler av oss “bilentusiaster” provar. Så svårt är det inte. 😉
17 maj, 2012 kl. 21:51 #234797pettsunDeltagareär grymt sugen på att testa open source.
Hur pass komplicerat är det att hålla på med? (har aldrig mappat en bil)
Men jobbar som bilmek, så jag är inte helt okunnig.
Hade varit praktiskt att kunna mappa själv då jag har cirka 90mil till närmaste ecutek.
sannolikheten är nog stor att man rasar bilen nog många gånger innan man lärt sig, så man hinner bli less….17 maj, 2012 kl. 22:43 #234643IggeDeltagareNågon som blivit klok på vad som är möjligt på en 99a?
Efter lite googlande verkar det som att 99orna pratar SSM istället för OBD trots en sådan port. Men vad kommer man åt att se? Vad behövs för att komma åt att se?
Har en laptop från vista-tiden och ett par Android-enheter som jag skulle kunna tänka mig experimentera med.Dock är OBDkey/Tactrix Openport inte så pass billiga att jag vill köpa på vinst och förlust.
Så om det är någon som har erfarenhet och vet vad som funkar vore det toppen. Alternativt om någon vet billigare kontakt-alternativ.
Gärna både och iofs 🙂18 maj, 2012 kl. 05:16 #234383Patrick P931DeltagareIgge, skicka mig ett pm om du är i Stockholm. Har jag tid tar det inte mer än en kvart att konstatera om det fungerar med min Tactrix OpenPort2.
En kabel är billigare än en ecu, tänk på det om du ska köpa själv. 😉
Pettsun, att göra sin grundmapp är inte svårt. Dessutom finns det riktigt bra hjälp på RomRaiderforumet. En liten donation på en hundring (men “växlat” i PayPal till dollar) brukar göra många glada och än mer villiga att hjälpa. 🙂
Men, känslan är att vi är fler nördar än meckar där. 😉
18 maj, 2012 kl. 08:48 #234798pettsunDeltagareanvänder man sig av färdiga grundmappar som man utgår från eller?
finns det nått bra film/klipp som visar hur det funkar eller nån bra läsning?
Om man “fuckar up” hela mjukvaran med sin mappning, kan man då återgå till original eller nå liknande?det ända man behöver är alltså tactrix kablaget och programvaran som finns gratis på romraider? Finns det OBD kablage för olika modeller? kör just nu en GT -00, men den är ute för försäljning då jag ska byta upp mig till en Forester 2.5xt så snart som möjligt. Tänkte så att mina grejer inte blir värdelösa när jag bytt bil 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.