Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 759 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #27459
    Patrick P931
    Deltagare

      Hallå!

      Jag har sökt en hel del och finner väldigt lite så därför undrar jag varför Open Source, som t.ex. RomRaider och EcuFlash inte är större här i Sverige?

      Eller det kanske är större bara att det inte är så många som hänger här på forumet eller är med i klubben?

      Hur många här har testat?

      🙂
      Patrick
      som är helt beroende av loggningsfunktionen på RomRaider. 😉

      #234637
      Jim_s
      Deltagare

        Lät ju intressant. Förklara gärna vad man kan göra i dessa 🙂 Till vilka subbor fungerar de?

        #234379
        Patrick P931
        Deltagare

          Man kan göra “allt”. 😉

          Iaf det mesta genom direktkommunikation med bilens styrsystem.

          Brilliant enkelt och smidigt genom OBD porten.

          De flesta Subaru från de senaste 10 åren fungerar det till, det finns mycket mer info på t.ex. http://www.romraider.com.

          🙂
          Patrick

          #234626
          Jommie
          Deltagare

            Använda Romraider när jag ville ta reda på hur ofta partikelfilteret körde regen på min forester.

            Fungerade klockrent. Så varför så få använder – inga aning.
            Bekvämligheten att lämna in bilen för mappning – samt säkerheten att man inte gör nått fel (som kan bli dyrt)?

            #234631
            TypeR
            Deltagare

              open spource is hugh in the states and yep im surprised its not used so much here in sweden heres a couple links you might like to check out.

              http://romraider.com/forum/index.php
              http://openecu.org/index.php?title=Main_Page
              http://www.clubwrx.net/forums/tuning-electronic-engine-management/134322905-datalogging-romraider.html

              #234614
              fiskman
              Deltagare

                jag vet ej har läst en del om det. vissa säger att det passar bilar från 99 och vissa 01. Men tittar man på ecutek så funkar de från -99.
                jag tro att Pbz använder Ecuflash. Mailade med maxtuning och frågade och de sa att de hade grejer för att lösa de kanske.. Jag är inte så sugen på att pröjsa massa pengar för en licens till ecutek för 10% av bilens värde .

                tycker vi ska undersöka mer

                #234380
                Patrick P931
                Deltagare

                  Hitta någon med en Tactrixkabel sen tar det inte mer än en kvart att verifiera om det går eller inte. 😉

                  #234630
                  Gyver
                  Deltagare

                    Men mappar man original programvara i en subaru så är man väl ändå låst till användning av luftmassemätare???

                    #234256
                    Kvarnis
                    Deltagare

                      Enkelt, tuners som kört med ecutec kör med en bas map som dom utgår ifrån i 90% av all mappning 😉
                      Easy money :D, pga de fleta bilar är turbo, ic, ev spridare

                      #234381
                      Patrick P931
                      Deltagare

                        Men mappar man original programvara i en subaru så är man väl ändå låst till användning av luftmassemätare???

                        Nej då, speed density med orginal ecu körs flitigt med och behåller alla orginalsystemets fördelar som knackreglering m.m. samtidigt som man kan ta bort lmm! 🙂

                        #234382
                        Patrick P931
                        Deltagare

                          Enkelt, tuners som kört med ecutec kör med en bas map som dom utgår ifrån i 90% av all mappning 😉
                          Easy money :D, pga de fleta bilar är turbo, ic, ev spridare

                          Jag har “råkat” se ett bibliotek med dessa grundmappar och precis som du säger så finns mycket “klart”. Nu kunde jag tyvärr inte använda dessa men det hade varit kul att prova. 🙂

                          Detta är väl en av anledningarna till varför tuners inte kör open source, min fundering kretsar kring varför inte fler av oss “bilentusiaster” provar. Så svårt är det inte. 😉

                          #234797
                          pettsun
                          Deltagare

                            är grymt sugen på att testa open source.
                            Hur pass komplicerat är det att hålla på med? (har aldrig mappat en bil)
                            Men jobbar som bilmek, så jag är inte helt okunnig.
                            Hade varit praktiskt att kunna mappa själv då jag har cirka 90mil till närmaste ecutek.
                            sannolikheten är nog stor att man rasar bilen nog många gånger innan man lärt sig, så man hinner bli less….

                            #234643
                            Igge
                            Deltagare

                              Någon som blivit klok på vad som är möjligt på en 99a?

                              Efter lite googlande verkar det som att 99orna pratar SSM istället för OBD trots en sådan port. Men vad kommer man åt att se? Vad behövs för att komma åt att se?
                              Har en laptop från vista-tiden och ett par Android-enheter som jag skulle kunna tänka mig experimentera med.

                              Dock är OBDkey/Tactrix Openport inte så pass billiga att jag vill köpa på vinst och förlust.
                              Så om det är någon som har erfarenhet och vet vad som funkar vore det toppen. Alternativt om någon vet billigare kontakt-alternativ.
                              Gärna både och iofs 🙂

                              #234383
                              Patrick P931
                              Deltagare

                                Igge, skicka mig ett pm om du är i Stockholm. Har jag tid tar det inte mer än en kvart att konstatera om det fungerar med min Tactrix OpenPort2.

                                En kabel är billigare än en ecu, tänk på det om du ska köpa själv. 😉

                                Pettsun, att göra sin grundmapp är inte svårt. Dessutom finns det riktigt bra hjälp på RomRaiderforumet. En liten donation på en hundring (men “växlat” i PayPal till dollar) brukar göra många glada och än mer villiga att hjälpa. 🙂

                                Men, känslan är att vi är fler nördar än meckar där. 😉

                                #234798
                                pettsun
                                Deltagare

                                  använder man sig av färdiga grundmappar som man utgår från eller?
                                  finns det nått bra film/klipp som visar hur det funkar eller nån bra läsning?
                                  Om man “fuckar up” hela mjukvaran med sin mappning, kan man då återgå till original eller nå liknande?

                                  det ända man behöver är alltså tactrix kablaget och programvaran som finns gratis på romraider? Finns det OBD kablage för olika modeller? kör just nu en GT -00, men den är ute för försäljning då jag ska byta upp mig till en Forester 2.5xt så snart som möjligt. Tänkte så att mina grejer inte blir värdelösa när jag bytt bil 🙂

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 759 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.