Visar 15 inlägg - 151 till 165 (av 759 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #234840
    GDB2003
    Deltagare

      Nä. Jag gjorde aldrig det. Det stog att man bara behövde adapter för wrx eller evo. Inte sti som jag har. Men jag kanske gjorde bort mig??

      Vad har du för bil?
      De har en kontakt för de flesta bilar men det är inte helt uppenbart vid beställning. Allt kontakten gör är att jumpra två stift (har jag för mig) så det går ju att skarva själv. Jag beställde dock kontakten av ren bekvämlighet. Tror jag fick fri frakt på den då jag gnällde lite på dem.

      #234890
      important
      Deltagare

        Svensksåld 2005 sti pse2

        #234841
        GDB2003
        Deltagare

          Svensksåld 2005 sti pse2

          Då “behöver” du samma kontakt som jag.
          Varan kallas “Mitsubishi Reflash Connector” med produkt ID: “MITSU”, men du förväntas skriva en kommentar till ordern där du specar att du har en 2.0 Sti GDB osv…

          Jag gissar att denna bristande info kommer sig av att Sti:n var 2.5L i USA från 2003/4 framåt(?)

          Lycka till,
          J

          #234442
          Patrick P931
          Deltagare

            Utan kontakten kommer du att svära ofta, då du kommer kanske att flasha ofta. 😀

            Det kan vara helt beroendeframkallande att logga och flasha.

            Man kommer med sannolikhet se hur långt man kan pusha turbon, se vad som händer då man matar på överlapp, hur tändning, lambda osv. Eller så är du nöjd med din grund och bara justerar den lite, dvs. “mappar”. 😉

            #234253
            LegacyLarsa
            Keymaster

              Hamnade lite in på detta på ett bananskal, skaffade mig precis en billig obd2-kontakt på teknikmagasinet, för jag tänkte det kunde vara kul att få ut lite info från min jdm legacy, dock visade det sig att bilar tillverkade och sålda i japan, inte har ett lika öppet system som vi har, så appen torqe, sket sig kan man säga. Däremot blev man då lite nyfiken på Subarus programspråk(?) SSM, vilket det då ska kunna gå att programmera i, så jag ska luska vidare, men jag är bättre på att spela schack, än vad jag är att knacka kod, och jag suger i att spela schack, så det känns som det kommer att ta liiite tid.

              /Larsa

              #234443
              Patrick P931
              Deltagare

                rallyjohan: detta är inte rätt utrustning för att släcka koder, det kan du med stor sannolikhet göra med en elm327 från ebay och torque.

                legacylarsa: det är din Legacy jag antar att du har tänkt att börja logga? Jag har lekt lite med en B4 rom från 04-05(?), en ganska snitsig motor med bl.a. dubbla avcs. Jag har inte haft tid att flasha och logga men jag har byggt en vad jag tror kan vara en bra basmapp att utgå ifrån. Spontant finns det en hel del att “optimera”. 😉

                #234648
                Igge
                Deltagare

                  rallyjohan: detta är inte rätt utrustning för att släcka koder, det kan du med stor sannolikhet göra med en elm327 från ebay och torque

                  Funkar ELM327 på en bil som inte har OBD2? :confused:
                  De äldre bilarna har väl bara SSM?

                  #234444
                  Patrick P931
                  Deltagare

                    Vet inte, är det en “Europabil” kan det vara värt ett försök – vad är det man riskar, 100 kr? 😉

                    #234649
                    Igge
                    Deltagare

                      Vill minnas att jag läste att det inte funkade men som du säger så är det ju inga pengar och man kan säkerligen sälja vidare prylen för en slant om man inte har nytta av den.

                      Alternativt kan man ju höra om någon vänlig själ här på forumet har en och bor i närheten 🙂

                      #234891
                      important
                      Deltagare

                        är det bara på taxtrix man kan köpa flashadaptrarna? verkar inte gå att köpa dom löst, går det på något annat ställe?

                        #234842
                        GDB2003
                        Deltagare

                          är det bara på taxtrix man kan köpa flashadaptrarna? verkar inte gå att köpa dom löst, går det på något annat ställe?

                          Skall gå via Subaru också, men det lär bli dyrare.

                          #234892
                          important
                          Deltagare

                            Jo jag tänkte på en sak. Jag har laddat ner en del mappar till imprezan och kollar på bänslemapparna. Där står det bara AFR värden. Btyder det helt enkelt att om jag tex i open loop bränslemappen skriver 12 AFR så skulle den gå på 12 AFR hela registret (under open loop då såklart). Och oavsett om jag skulle stoppa i 1000cc spridare efteråt så skulle den kompensera det själv och fortfarande gå på 12 AFR Rakt igenom eftersom att man skrivit det rakt igenom?
                            Nu kommer jag självklart inte prova men för att få lite förståelse så undrar jag bara!

                            Om det är såhär så förstår jag inte varför folk skulle säga att bilen går för snålt med fullt turboback utan katalysator med orginalmapp sålänge man inte bottnar spridarnas kapacitet vilket jag har svårt att tro.

                            #234445
                            Patrick P931
                            Deltagare

                              Fråga 1: ja, det är tanken.
                              Fråga 2: Nej. Byter du spridare måste du justera ett flertal mappar.
                              Fråga 3: De flesta har inte riktigt uppfattat rätt, man har hört något men inte förstått. ECU är kapabel till att kompensera vid fullast, dock så kan bilarna gå snålt på vägen dit.
                              🙂

                              #234893
                              important
                              Deltagare

                                Japp, a jag förstår att kallstart osv blir helt bananas med dubbelt så stora spridare, Jag får snart ordnat med min adaptera som jag missade att beställa, jag bygger nog en switch istället som jag gömmer snyggt så jag slipper ens lägga mig under bilen när jag skall ladda ner romen.

                                Funkar der typ om jag loggar min bil, lägger upp loggen och min room, så gör du småjusteringar sen stoppar jag in roomen och loggar, sen upp med room och logg igen på forumet?

                                #234877
                                zacke
                                Deltagare

                                  Hej, ursäkta ämne bytet, men jag har precis testat en ELM 327 på min GT my99 o torque får ingen kontakt alls med ECU, testat även andra android OBD program utan att lyckas
                                  vill minnas att patrik nämnde i en annan tråd att det krävs en kontakt för just äldre subarus, dock vet jag inte vilken

                                  Mvh zacke

                                  Vill minnas att jag läste att det inte funkade men som du säger så är det ju inga pengar och man kan säkerligen sälja vidare prylen för en slant om man inte har nytta av den.

                                  Alternativt kan man ju höra om någon vänlig själ här på forumet har en och bor i närheten 🙂

                                Visar 15 inlägg - 151 till 165 (av 759 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.