- Detta ämne har 758 svar, 69,944 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år, 3 månader sedan av Agnesson.
-
FörfattareInlägg
-
10 januari, 2014 kl. 11:40 #234840GDB2003Deltagare
Nä. Jag gjorde aldrig det. Det stog att man bara behövde adapter för wrx eller evo. Inte sti som jag har. Men jag kanske gjorde bort mig??
Vad har du för bil?
De har en kontakt för de flesta bilar men det är inte helt uppenbart vid beställning. Allt kontakten gör är att jumpra två stift (har jag för mig) så det går ju att skarva själv. Jag beställde dock kontakten av ren bekvämlighet. Tror jag fick fri frakt på den då jag gnällde lite på dem.10 januari, 2014 kl. 15:11 #234890importantDeltagareSvensksåld 2005 sti pse2
10 januari, 2014 kl. 15:27 #234841GDB2003DeltagareSvensksåld 2005 sti pse2
Då “behöver” du samma kontakt som jag.
Varan kallas “Mitsubishi Reflash Connector” med produkt ID: “MITSU”, men du förväntas skriva en kommentar till ordern där du specar att du har en 2.0 Sti GDB osv…Jag gissar att denna bristande info kommer sig av att Sti:n var 2.5L i USA från 2003/4 framåt(?)
Lycka till,
J11 januari, 2014 kl. 08:23 #234442Patrick P931DeltagareUtan kontakten kommer du att svära ofta, då du kommer kanske att flasha ofta. 😀
Det kan vara helt beroendeframkallande att logga och flasha.
Man kommer med sannolikhet se hur långt man kan pusha turbon, se vad som händer då man matar på överlapp, hur tändning, lambda osv. Eller så är du nöjd med din grund och bara justerar den lite, dvs. “mappar”. 😉
11 januari, 2014 kl. 10:09 #234253LegacyLarsaKeymasterHamnade lite in på detta på ett bananskal, skaffade mig precis en billig obd2-kontakt på teknikmagasinet, för jag tänkte det kunde vara kul att få ut lite info från min jdm legacy, dock visade det sig att bilar tillverkade och sålda i japan, inte har ett lika öppet system som vi har, så appen torqe, sket sig kan man säga. Däremot blev man då lite nyfiken på Subarus programspråk(?) SSM, vilket det då ska kunna gå att programmera i, så jag ska luska vidare, men jag är bättre på att spela schack, än vad jag är att knacka kod, och jag suger i att spela schack, så det känns som det kommer att ta liiite tid.
/Larsa
12 januari, 2014 kl. 09:18 #234443Patrick P931Deltagarerallyjohan: detta är inte rätt utrustning för att släcka koder, det kan du med stor sannolikhet göra med en elm327 från ebay och torque.
legacylarsa: det är din Legacy jag antar att du har tänkt att börja logga? Jag har lekt lite med en B4 rom från 04-05(?), en ganska snitsig motor med bl.a. dubbla avcs. Jag har inte haft tid att flasha och logga men jag har byggt en vad jag tror kan vara en bra basmapp att utgå ifrån. Spontant finns det en hel del att “optimera”. 😉
12 januari, 2014 kl. 09:27 #234648IggeDeltagarerallyjohan: detta är inte rätt utrustning för att släcka koder, det kan du med stor sannolikhet göra med en elm327 från ebay och torque
Funkar ELM327 på en bil som inte har OBD2? :confused:
De äldre bilarna har väl bara SSM?12 januari, 2014 kl. 12:03 #234444Patrick P931DeltagareVet inte, är det en “Europabil” kan det vara värt ett försök – vad är det man riskar, 100 kr? 😉
12 januari, 2014 kl. 12:14 #234649IggeDeltagareVill minnas att jag läste att det inte funkade men som du säger så är det ju inga pengar och man kan säkerligen sälja vidare prylen för en slant om man inte har nytta av den.
Alternativt kan man ju höra om någon vänlig själ här på forumet har en och bor i närheten 🙂
13 januari, 2014 kl. 07:14 #234891importantDeltagareär det bara på taxtrix man kan köpa flashadaptrarna? verkar inte gå att köpa dom löst, går det på något annat ställe?
13 januari, 2014 kl. 12:01 #234842GDB2003Deltagareär det bara på taxtrix man kan köpa flashadaptrarna? verkar inte gå att köpa dom löst, går det på något annat ställe?
Skall gå via Subaru också, men det lär bli dyrare.
24 januari, 2014 kl. 11:10 #234892importantDeltagareJo jag tänkte på en sak. Jag har laddat ner en del mappar till imprezan och kollar på bänslemapparna. Där står det bara AFR värden. Btyder det helt enkelt att om jag tex i open loop bränslemappen skriver 12 AFR så skulle den gå på 12 AFR hela registret (under open loop då såklart). Och oavsett om jag skulle stoppa i 1000cc spridare efteråt så skulle den kompensera det själv och fortfarande gå på 12 AFR Rakt igenom eftersom att man skrivit det rakt igenom?
Nu kommer jag självklart inte prova men för att få lite förståelse så undrar jag bara!Om det är såhär så förstår jag inte varför folk skulle säga att bilen går för snålt med fullt turboback utan katalysator med orginalmapp sålänge man inte bottnar spridarnas kapacitet vilket jag har svårt att tro.
24 januari, 2014 kl. 14:16 #234445Patrick P931DeltagareFråga 1: ja, det är tanken.
Fråga 2: Nej. Byter du spridare måste du justera ett flertal mappar.
Fråga 3: De flesta har inte riktigt uppfattat rätt, man har hört något men inte förstått. ECU är kapabel till att kompensera vid fullast, dock så kan bilarna gå snålt på vägen dit.
🙂24 januari, 2014 kl. 14:22 #234893importantDeltagareJapp, a jag förstår att kallstart osv blir helt bananas med dubbelt så stora spridare, Jag får snart ordnat med min adaptera som jag missade att beställa, jag bygger nog en switch istället som jag gömmer snyggt så jag slipper ens lägga mig under bilen när jag skall ladda ner romen.
Funkar der typ om jag loggar min bil, lägger upp loggen och min room, så gör du småjusteringar sen stoppar jag in roomen och loggar, sen upp med room och logg igen på forumet?
24 januari, 2014 kl. 23:13 #234877zackeDeltagareHej, ursäkta ämne bytet, men jag har precis testat en ELM 327 på min GT my99 o torque får ingen kontakt alls med ECU, testat även andra android OBD program utan att lyckas
vill minnas att patrik nämnde i en annan tråd att det krävs en kontakt för just äldre subarus, dock vet jag inte vilkenMvh zacke
Vill minnas att jag läste att det inte funkade men som du säger så är det ju inga pengar och man kan säkerligen sälja vidare prylen för en slant om man inte har nytta av den.
Alternativt kan man ju höra om någon vänlig själ här på forumet har en och bor i närheten 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.