Visar 15 inlägg - 181 till 195 (av 759 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #234902
    important
    Deltagare

      Nytt försök nu då. Jag har ju min gamla learningview några meddelanden längre upp. Men jag gjorde en ny idag, körde 3ans växel till varvstopp 3 gånger på motorvägen. Sen åkte jag hem lungt och gjorde learningviewen, fungerar det elle rmåst eman göra den på en gång? Den andra gamla gjorde jag direkt efter repan.


      Learning.V
      http://speedy.sh/T97yR/3aans-vaxel.xltx
      Excel logg romraider 3ans växel till rödmarkerat

      http://speedy.sh/yaG45/Original-ECU-Mapp-Far-ej-modidiferas-under-inga-omstandigheter-Kopia.bin
      Och här är min room jag kör med nu, jag tror den är helt orginal om ingen ägare innan har ändrat i den.

      Jag kör även med AEM,s elektriska laddtrycksstyrning inställd på 0,95 bar tror jag med wastegate cracking på 0,75 bar om det betyder något

      #234451
      Patrick P931
      Deltagare

        Vid en snabblick på luren ser loggen bra ut. 🙂

        Jag gillar att rita upp loggar, i excel är det rätt enkelt och ger en suverän överblick på om något är vajsing.

        Möjligtvis har du lite för lågt laddtryck, men det kan vara en uppsjö av kompensationer som spökar där. Dessutom är det väl laddtrycket vi ska massera. 😉

        Hur ser din laddtrycksstyrning ut? Är det en separat pryl/låda eller bara en annan ventil som fortfarande sköts av ecu? Om separat: du råkar inte ha orginal laddtrycksstyrningsventil kvar?

        #234903
        important
        Deltagare

          Jag kör med helt separat enhet. Justeras enkelt via kupen. Jag körde så för att den pika så fruktansvärt. Men tror den gör det för jag hade turboback 3 tum. Men orginal sitter kvar i motorutrymet med slangar och allt. Återställs på 5 minuter

          #234452
          Patrick P931
          Deltagare

            Bra då du vill ha orginal laddtrycksstyrning när du börjar mappa. 🙂

            Sedan då du har fått lite mer koll på vad man påverkar kan du kanske återgå till eftermarknadsstyrningen om du föredrar den.

            #234904
            important
            Deltagare

              Verkar vara många på romraider forumet som kör din map rakt av och provar. Vad kan man förvänta sig av en sådan operation. Känns enklare att justera från en rom andra kör med än helt från början.

              #234453
              Patrick P931
              Deltagare

                Jo, det närmar sig 400 nedladdningar av mina STI EJ207 rommar. Galet många. 😉

                Det är säkert flera som flashar rakt av, men det skulle jag inte våga – även om ecu id stämmer.

                Jag vill ha koll på vilka mappar som är ändrade och hur. Dessutom kan en rom bli korrupt, så det bästa är att basera sin egna trimrom på en orörd kopia av sin orginalrom.

                Det tar tid, mycket tid, men resultatet blir bäst. 🙂

                Jag kollade din orginalrom, ditt laddtryck ska peaka på ca 1.2 vid 4000 och sedan sjunka mot 1 bar vid 6000. Mao kommer du nog att känna en himla skillnad mot din orginal. 😀

                #234905
                important
                Deltagare

                  Det finns ingen i gbg som håller på med open source som vill hjälpa mig att komma igång med mappningen?

                  Rörigt mad alla knacktabeller och omskalningar….

                  Skulle vara kul med iallafall komma upp i samma kusar som 2,5 modellerna så man slipper bli ifrånåkt av de snare modellerna =p

                  Kanske är det ECutek som gäller för den som inte gillar att läsa.

                  #234454
                  Patrick P931
                  Deltagare

                    Eller så anlitar du en “e-tuner” som gör slavjobbet med copy paste åt dig och sedan justerar. Det enda du gör är flashar och loggar.

                    Räkna med ett par hundra dollar för den hjälpen… Men då lär du dig inte lika mycket. 😉

                    #234906
                    important
                    Deltagare

                      Får la lägga upp en köpestråd då 😉 e-tuner sökes :p

                      #234455
                      Patrick P931
                      Deltagare

                        Jag kan tipsa om ett par som jag känner förtroende för. 🙂

                        #234304
                        johan_gt
                        Deltagare

                          Ska köpa mig en Tactrix så kanske hinner börja med detta till våren/sommaren.
                          Har någon varit inne i en nyare Canbus ECU, alltså MY08 och framåt och kikat?

                          Kommer man åt SI drive väljaren så som Ecutek att man kan ha olika laddtryck osv?

                          Ska bli kul att lära sig detta 🙂

                          #234456
                          Patrick P931
                          Deltagare

                            Jodå, du kan köra väldigt olika lägen på SI’n. 🙂

                            Ladda ned EcuFlash/Romraider och så en eller ett par nyare rom från t.ex. RomRaiders forum och börja spana. 🙂

                            #234907
                            important
                            Deltagare

                              Jag har använt roomraider säkert 10 ggr utan problem, nu när jag skulle logga så funkar ecuflash/learningview men romraider hittade ingen connection. Någon som har snabbtips på vad som kan ha hänt? annars installerar jag om det när jag har tid. Som sagt den säger no connection på romraider men de andra programmen fungerar och romraider funkade igår =)

                              #234457
                              Patrick P931
                              Deltagare

                                Alltid samma usb port till tactrixen?

                                #234908
                                important
                                Deltagare

                                  Aldrig tänkt på det, men jag provade alla idag utan resultat 🙁 Har gått så himla smidigt innan…

                                Visar 15 inlägg - 181 till 195 (av 759 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.