- Detta ämne har 758 svar, 69,944 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år, 3 månader sedan av Agnesson.
-
FörfattareInlägg
-
4 februari, 2014 kl. 14:13 #234902importantDeltagare
Nytt försök nu då. Jag har ju min gamla learningview några meddelanden längre upp. Men jag gjorde en ny idag, körde 3ans växel till varvstopp 3 gånger på motorvägen. Sen åkte jag hem lungt och gjorde learningviewen, fungerar det elle rmåst eman göra den på en gång? Den andra gamla gjorde jag direkt efter repan.
Learning.V
http://speedy.sh/T97yR/3aans-vaxel.xltx
Excel logg romraider 3ans växel till rödmarkerathttp://speedy.sh/yaG45/Original-ECU-Mapp-Far-ej-modidiferas-under-inga-omstandigheter-Kopia.bin
Och här är min room jag kör med nu, jag tror den är helt orginal om ingen ägare innan har ändrat i den.Jag kör även med AEM,s elektriska laddtrycksstyrning inställd på 0,95 bar tror jag med wastegate cracking på 0,75 bar om det betyder något
4 februari, 2014 kl. 23:07 #234451Patrick P931DeltagareVid en snabblick på luren ser loggen bra ut. 🙂
Jag gillar att rita upp loggar, i excel är det rätt enkelt och ger en suverän överblick på om något är vajsing.
Möjligtvis har du lite för lågt laddtryck, men det kan vara en uppsjö av kompensationer som spökar där. Dessutom är det väl laddtrycket vi ska massera. 😉
Hur ser din laddtrycksstyrning ut? Är det en separat pryl/låda eller bara en annan ventil som fortfarande sköts av ecu? Om separat: du råkar inte ha orginal laddtrycksstyrningsventil kvar?
5 februari, 2014 kl. 06:55 #234903importantDeltagareJag kör med helt separat enhet. Justeras enkelt via kupen. Jag körde så för att den pika så fruktansvärt. Men tror den gör det för jag hade turboback 3 tum. Men orginal sitter kvar i motorutrymet med slangar och allt. Återställs på 5 minuter
5 februari, 2014 kl. 09:54 #234452Patrick P931DeltagareBra då du vill ha orginal laddtrycksstyrning när du börjar mappa. 🙂
Sedan då du har fått lite mer koll på vad man påverkar kan du kanske återgå till eftermarknadsstyrningen om du föredrar den.
5 februari, 2014 kl. 11:07 #234904importantDeltagareVerkar vara många på romraider forumet som kör din map rakt av och provar. Vad kan man förvänta sig av en sådan operation. Känns enklare att justera från en rom andra kör med än helt från början.
5 februari, 2014 kl. 12:22 #234453Patrick P931DeltagareJo, det närmar sig 400 nedladdningar av mina STI EJ207 rommar. Galet många. 😉
Det är säkert flera som flashar rakt av, men det skulle jag inte våga – även om ecu id stämmer.
Jag vill ha koll på vilka mappar som är ändrade och hur. Dessutom kan en rom bli korrupt, så det bästa är att basera sin egna trimrom på en orörd kopia av sin orginalrom.
Det tar tid, mycket tid, men resultatet blir bäst. 🙂
Jag kollade din orginalrom, ditt laddtryck ska peaka på ca 1.2 vid 4000 och sedan sjunka mot 1 bar vid 6000. Mao kommer du nog att känna en himla skillnad mot din orginal. 😀
5 februari, 2014 kl. 14:25 #234905importantDeltagareDet finns ingen i gbg som håller på med open source som vill hjälpa mig att komma igång med mappningen?
Rörigt mad alla knacktabeller och omskalningar….
Skulle vara kul med iallafall komma upp i samma kusar som 2,5 modellerna så man slipper bli ifrånåkt av de snare modellerna =p
Kanske är det ECutek som gäller för den som inte gillar att läsa.
6 februari, 2014 kl. 08:57 #234454Patrick P931DeltagareEller så anlitar du en “e-tuner” som gör slavjobbet med copy paste åt dig och sedan justerar. Det enda du gör är flashar och loggar.
Räkna med ett par hundra dollar för den hjälpen… Men då lär du dig inte lika mycket. 😉
6 februari, 2014 kl. 10:39 #234906importantDeltagareFår la lägga upp en köpestråd då 😉 e-tuner sökes :p
6 februari, 2014 kl. 14:55 #234455Patrick P931DeltagareJag kan tipsa om ett par som jag känner förtroende för. 🙂
20 februari, 2014 kl. 05:25 #234304johan_gtDeltagareSka köpa mig en Tactrix så kanske hinner börja med detta till våren/sommaren.
Har någon varit inne i en nyare Canbus ECU, alltså MY08 och framåt och kikat?Kommer man åt SI drive väljaren så som Ecutek att man kan ha olika laddtryck osv?
Ska bli kul att lära sig detta 🙂
20 februari, 2014 kl. 07:19 #234456Patrick P931DeltagareJodå, du kan köra väldigt olika lägen på SI’n. 🙂
Ladda ned EcuFlash/Romraider och så en eller ett par nyare rom från t.ex. RomRaiders forum och börja spana. 🙂
20 februari, 2014 kl. 11:18 #234907importantDeltagareJag har använt roomraider säkert 10 ggr utan problem, nu när jag skulle logga så funkar ecuflash/learningview men romraider hittade ingen connection. Någon som har snabbtips på vad som kan ha hänt? annars installerar jag om det när jag har tid. Som sagt den säger no connection på romraider men de andra programmen fungerar och romraider funkade igår =)
20 februari, 2014 kl. 13:05 #234457Patrick P931DeltagareAlltid samma usb port till tactrixen?
20 februari, 2014 kl. 14:08 #234908importantDeltagareAldrig tänkt på det, men jag provade alla idag utan resultat 🙁 Har gått så himla smidigt innan…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.