Visar 15 inlägg - 211 till 225 (av 759 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #234305
    johan_gt
    Deltagare

      Har loggat lite nu och är redan fast 😉

      Har en fråga.
      Man brukar läsa att om man bytar downpipe så tänds CEL.
      Men varför?
      Blir A/F värdena fel från O2 sensorn? Skalar man bara om sensorn då?

      #234463
      Patrick P931
      Deltagare

        t1hero: klart det går att göra så. Allt beror på hur mycket tålamod man har. 😉

        Jag kör “full hd” på en 13″… 😀

        Johan_gt: välkommen! 🙂

        Jag tror att det var på de äldre bilarna man fick cel (och sen kunde bli “pålurad” cel-fix), de nyare bara spikar. 😀

        Sen kommer laddtrycket leva sitt liv osv, så byter man downpipe bör man logga och mappa. 🙂

        #234658
        Igge
        Deltagare

          Var det nasioc’s “a complete tuning guide” a.k.a. a subie newbie tuning guide du syftade på Patrick? 🙂

          #234464
          Patrick P931
          Deltagare

            Igge, precis! 🙂

            Den är inte helt optimalt skriven, vissa stycken är rent av långtråkiga – men orkar man tragla sig igenom det mesta så har man rätt bra med kött på benen. 🙂

            #234659
            Igge
            Deltagare

              Vackert!

              Har hittills bara hunnit studera introt och en fråga uppstår :

              Hur stort är behovet av bredbandslambda?
              Har ju en mappning redan men är sugen på att finlira. Fast det kanske är just då den behövs?

              Får studera vidare, kanske står längre in i guiden 😛

              #234465
              Patrick P931
              Deltagare

                Ovärderlig är svaret. 😀

                #234909
                important
                Deltagare

                  Hur dålig är bilens egna lambda, tycker loggarna på den reagerar samma som min innovate mtxl =)

                  #234910
                  important
                  Deltagare

                    Var det nasioc’s “a complete tuning guide” a.k.a. a subie newbie tuning guide du syftade på Patrick? 🙂

                    Länka gärna till den, kan vara matnyttigt, jag hittar inte själv =(

                    #234660
                    Igge
                    Deltagare

                      Självklart!

                      https://sites.google.com/site/asubienewbietuningguide/ver-1-0

                      Trist om man behöver en bredbandslambda.
                      Börjar bli dyrt när jag behöver en dator, en tactrix, programvara, en bredbandslambda och modifiera downpipe :/
                      Ja jag är snål 😛

                      #234866
                      TommyToad
                      Deltagare

                        Hur var det med ECU:er med EcuTek på, kan man skriva över dom utan dyra program och licenser från EcuTek?
                        Gillar inte att det ska vara låst och bommat i min egna bil. Inte helt säker på att jag vill hålla på och pilla men om jag får för mig någon dag att vilja ändra mappen så tycker jag det är lite irriterande om det inte ska gå överhuvudtaget.

                        #234911
                        important
                        Deltagare

                          Hur var det med ECU:er med EcuTek på, kan man skriva över dom utan dyra program och licenser från EcuTek?
                          Gillar inte att det ska vara låst och bommat i min egna bil. Inte helt säker på att jag vill hålla på och pilla men om jag får för mig någon dag att vilja ändra mappen så tycker jag det är lite irriterande om det inte ska gå överhuvudtaget.

                          Vissa laser och vissa inte, bästa är nog att du provar läsa av ecun hos någon på forumet som har utrustning först och ser om det går.

                          #234865
                          TommyToad
                          Deltagare

                            Vissa laser och vissa inte, bästa är nog att du provar läsa av ecun hos någon på forumet som har utrustning först och ser om det går.

                            Allt föll iaf iom det att det handlar om en MY00.
                            Verkar vara EcuTek eller http://eculabs.com/ som gäller. Det sistnämnda kanske är något om man kan/vill lära sig mappa själv.

                            #234661
                            Igge
                            Deltagare

                              Med avseende på vad som skrivs i vad har du gjort-tråden:

                              Kan man fixa dubbla mappar med open source? 🙂

                              #234466
                              Patrick P931
                              Deltagare

                                Har kollat upp det med dubbla mappningar och svaret är nej, det verkar inte vara någon som har gjort det för open source.

                                Du kan kolla med Merp (som bl.a. fixat speed density till 32 bitars ecu) då han kan ha kollat på det för några år sen men jag tror att han lade ned det projektet.

                                Hela open source idéen är att vi användare ska hjälpa till på frivillig basis.

                                🙂

                                #234662
                                Igge
                                Deltagare

                                  Har kollat upp det med dubbla mappningar och svaret är nej, det verkar inte vara någon som har gjort det för open source.

                                  Du kan kolla med Merp (som bl.a. fixat speed density till 32 bitars ecu) då han kan ha kollat på det för några år sen men jag tror att han lade ned det projektet.

                                  Hela open source idéen är att vi användare ska hjälpa till på frivillig basis.

                                  🙂

                                  Okej 🙂
                                  Fortfarande något av en djungel alltihop. Men jag fick en laptop igår och beställde en tactrix idag, så vi får se var det här slutar 😛
                                  Ojar mig fortfarande över behovet av bredbandslambda dock, ska ta och kolla om jag minns fel om mitt downpipe, en kan ju hoppas

                                Visar 15 inlägg - 211 till 225 (av 759 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.