Visar 15 inlägg - 256 till 270 (av 759 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #234676
    Igge
    Deltagare

      Snabb spool är ju nice!
      Mest nyfiken på vad man kan trolla fram under 3,5 k
      Kan man göra något så det blir tokfel?
      Eller kan man testa och experimentera ganska fritt?

      #234470
      Patrick P931
      Deltagare

        Logga 4 bitars feedback och fine learning och experimentera fritt. 😉

        Plotta “min” log mot din och jämför kurvorna. 🙂

        #234677
        Igge
        Deltagare

          4 bitars feedback? 😛

          #234471
          Patrick P931
          Deltagare

            Feedback knock correction och fine learning knock correction. Och load, rpm, trottel och laddtryck. Samt självklart avcs. 😉

            Mer avcs = mer laddtryck, men mer pulver är ett stort “?”. 😉

            #234678
            Igge
            Deltagare

              Okej. Låter den vara så länge så börjar jag med tändningen och soppan.

              Sitter i bilen just nu och håller på att starta datorn. Håll tummarna! 😀

              #234472
              Patrick P931
              Deltagare

                Låt soppan vara, kopiera över mina tändmappar och logga. 🙂

                #234864
                eFFeT
                Deltagare

                  Plöjde genom tråden och känner direkt hur det börjar kittla i tuning fingrarna.
                  Jag har ganska mycket erfarenhet av enklare standalone enheter typ VEMS och MS. Har också designat, byggt och programmerat egna insprutning- och tändningssystem.

                  Jag hade planer på att bygga en egen ECU med bland annat CDI och ION-sense (gammalt skolprojekt), vilket skulle kunna göra så att man kan få closed-loop reglering av tändningen samt finare upplösning på knack.
                  Men nu när jag ser hur mycket man kan göra med original ECU:n så finns det ju inget behov att lägga ner hundratals timmar på hårdvaru-routning, programmering och felsökning. 🙂

                  Hade som tänkt att min Impreza STi -07 skulle förbli min “bruksbil” och inte trimmas.. Men det är nog bara en tidfråga.. 🙂

                  Tack Patrick P931 för all info. Mycket uppskattat! 🙂

                  Här är min förra “bruksbil” :
                  http://www.garaget.org/?car=108572
                  http://www.youtube.com/watch?v=ljhuiVztaOI

                  / Fredrik

                  #234679
                  Igge
                  Deltagare

                    Låt soppan vara, kopiera över mina tändmappar och logga. 🙂

                    Gick emot dig lite där och byggde om min.

                    Dels fettade jag på till din nivå av AFR vid hög last och höga varv (ken r4), sedan så gjorde jag om KCA-max och base timing så att jag ligger snarlikt din rom,
                    KCAn är mer eller mindre original förutom att den ligger på minst 1,76 istället för 0 från 0,55g/rev och så är kolumnerna justerade för att ha samma loadvärden som base timing.

                    Sedan fixade jag som sagt vettigare avgränsningar i fine learning och så har jag “-100%” laddtryck när bilen är kall eller för varm

                    Kan skicka över den om det är intressant 🙂

                    Har provkört en repa (3-4 mil kanske?) och IAM gick upp till 16 efter ett tag och har legat stadigt där
                    0 över hela tabellen på fine learning so far.
                    Har några loggar att kika igenom dock.

                    Om man får utslag på Knock correction men inget på fine learning eller feedback knock correction, vad är det som korrigerar?

                    #234795
                    Zlasher
                    Deltagare

                      Låter ju mkt intressant det ni lyckas logga och mappa om:) går det läsa ur och skriva om ecutekade ecu:er också? Eller är de krypterade på nå vänster?

                      #234680
                      Igge
                      Deltagare

                        Låter ju mkt intressant det ni lyckas logga och mappa om:) går det läsa ur och skriva om ecutekade ecu:er också? Eller är de krypterade på nå vänster?

                        Min är Ecutekad så det kräver lite annan programvara än orörda boxar

                        #234796
                        Zlasher
                        Deltagare

                          Min är Ecutekad så det kräver lite annan programvara än orörda boxar

                          Okej. Så det går iaf?:)
                          såg nu att frågan dök upp tidigare i tråden. Och då var svaret att någon som redan har programvara och utrustning borde testa läsa av mapparna först. Jag har ju SI drive med 3 olika mappar på min 08a. Finns det bra stöd för alla extra funktioner som launch controlen å fullgasväxlingen jag har idag?
                          eller får man leva utan dem om man mappar om:/

                          #234681
                          Igge
                          Deltagare

                            Okej. Så det går iaf?:)
                            såg nu att frågan dök upp tidigare i tråden. Och då var svaret att någon som redan har programvara och utrustning borde testa läsa av mapparna först. Jag har ju SI drive med 3 olika mappar på min 08a. Finns det bra stöd för alla extra funktioner som launch controlen å fullgasväxlingen jag har idag?
                            eller får man leva utan dem om man mappar om:/

                            Launch control har jag sett några mappar för i mitt program, dock inte förstått mig på det än 🙂

                            Men man kan ju börja med att läsa av och se vad man hittar, dumt att punga ut 4 tusen om man inte kan nyttja det åt något bra 🙂

                            #234473
                            Patrick P931
                            Deltagare

                              Om man får utslag på Knock correction men inget på fine learning eller feedback knock correction, vad är det som korrigerar?

                              Vad loggar du som visar utslag?

                              Skicka gärna över filen, det är alltid bra med 4 ögon som kollar på en rom. Dessutom är ju min soppa lite feg, ingen fara att köra strax över 11.

                              🙂

                              #234260
                              Kvarnis
                              Deltagare

                                Det finns launch och flatshift för open ecu med, det är en kille i Usa som skrivit en lösning för detta.
                                Tror han vill ha ~$50 för att man ska få koden.

                                Kommer att låta PBZ mappa min Brux bil via Open ecu då jag inte har tid att fixa det.
                                Men efter det har man ju möjlighet att justera m.m

                                Blir lite stor förändringar för min lilla Forester när den får smidd motor och portade toppar&sti kammar större turbo, grenrör m.m och TGV delte.

                                Patrik har du för övrigt har du provat att stänga av fel koder för ex TGV /Cel för kat lr liknnade.

                                Hoppas få lite tid framöver för at kunna sätta mig in i detta lite grann all fall, men har f-n inte tid.

                                #234682
                                Igge
                                Deltagare

                                  Vad loggar du som visar utslag?

                                  Skicka gärna över filen, det är alltid bra med 4 ögon som kollar på en rom. Dessutom är ju min soppa lite feg, ingen fara att köra strax över 11.

                                  🙂

                                  Valde iaf att gå till lite fegare soppavärde där bilen pressas, det är ändå snålare än original-ROM

                                  Där ser ni

                                  Här har ni en log också:
                                  http://fjollhoj.se/annat/svep.csv

                                Visar 15 inlägg - 256 till 270 (av 759 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.