- Detta ämne har 758 svar, 69,944 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år, 3 månader sedan av Agnesson.
-
FörfattareInlägg
-
6 juni, 2014 kl. 18:50 #234676IggeDeltagare
Snabb spool är ju nice!
Mest nyfiken på vad man kan trolla fram under 3,5 k
Kan man göra något så det blir tokfel?
Eller kan man testa och experimentera ganska fritt?7 juni, 2014 kl. 12:00 #234470Patrick P931DeltagareLogga 4 bitars feedback och fine learning och experimentera fritt. 😉
Plotta “min” log mot din och jämför kurvorna. 🙂
7 juni, 2014 kl. 12:17 #234677IggeDeltagare4 bitars feedback? 😛
7 juni, 2014 kl. 13:15 #234471Patrick P931DeltagareFeedback knock correction och fine learning knock correction. Och load, rpm, trottel och laddtryck. Samt självklart avcs. 😉
Mer avcs = mer laddtryck, men mer pulver är ett stort “?”. 😉
7 juni, 2014 kl. 13:21 #234678IggeDeltagareOkej. Låter den vara så länge så börjar jag med tändningen och soppan.
Sitter i bilen just nu och håller på att starta datorn. Håll tummarna! 😀
7 juni, 2014 kl. 14:09 #234472Patrick P931DeltagareLåt soppan vara, kopiera över mina tändmappar och logga. 🙂
7 juni, 2014 kl. 18:12 #234864eFFeTDeltagarePlöjde genom tråden och känner direkt hur det börjar kittla i tuning fingrarna.
Jag har ganska mycket erfarenhet av enklare standalone enheter typ VEMS och MS. Har också designat, byggt och programmerat egna insprutning- och tändningssystem.Jag hade planer på att bygga en egen ECU med bland annat CDI och ION-sense (gammalt skolprojekt), vilket skulle kunna göra så att man kan få closed-loop reglering av tändningen samt finare upplösning på knack.
Men nu när jag ser hur mycket man kan göra med original ECU:n så finns det ju inget behov att lägga ner hundratals timmar på hårdvaru-routning, programmering och felsökning. 🙂Hade som tänkt att min Impreza STi -07 skulle förbli min “bruksbil” och inte trimmas.. Men det är nog bara en tidfråga.. 🙂
Tack Patrick P931 för all info. Mycket uppskattat! 🙂
Här är min förra “bruksbil” :
http://www.garaget.org/?car=108572
http://www.youtube.com/watch?v=ljhuiVztaOI/ Fredrik
7 juni, 2014 kl. 20:55 #234679IggeDeltagareLåt soppan vara, kopiera över mina tändmappar och logga. 🙂
Gick emot dig lite där och byggde om min.
Dels fettade jag på till din nivå av AFR vid hög last och höga varv (ken r4), sedan så gjorde jag om KCA-max och base timing så att jag ligger snarlikt din rom,
KCAn är mer eller mindre original förutom att den ligger på minst 1,76 istället för 0 från 0,55g/rev och så är kolumnerna justerade för att ha samma loadvärden som base timing.Sedan fixade jag som sagt vettigare avgränsningar i fine learning och så har jag “-100%” laddtryck när bilen är kall eller för varm
Kan skicka över den om det är intressant 🙂
Har provkört en repa (3-4 mil kanske?) och IAM gick upp till 16 efter ett tag och har legat stadigt där
0 över hela tabellen på fine learning so far.
Har några loggar att kika igenom dock.Om man får utslag på Knock correction men inget på fine learning eller feedback knock correction, vad är det som korrigerar?
7 juni, 2014 kl. 23:16 #234795ZlasherDeltagareLåter ju mkt intressant det ni lyckas logga och mappa om:) går det läsa ur och skriva om ecutekade ecu:er också? Eller är de krypterade på nå vänster?
7 juni, 2014 kl. 23:29 #234680IggeDeltagareLåter ju mkt intressant det ni lyckas logga och mappa om:) går det läsa ur och skriva om ecutekade ecu:er också? Eller är de krypterade på nå vänster?
Min är Ecutekad så det kräver lite annan programvara än orörda boxar
7 juni, 2014 kl. 23:36 #234796ZlasherDeltagareMin är Ecutekad så det kräver lite annan programvara än orörda boxar
Okej. Så det går iaf?:)
såg nu att frågan dök upp tidigare i tråden. Och då var svaret att någon som redan har programvara och utrustning borde testa läsa av mapparna först. Jag har ju SI drive med 3 olika mappar på min 08a. Finns det bra stöd för alla extra funktioner som launch controlen å fullgasväxlingen jag har idag?
eller får man leva utan dem om man mappar om:/8 juni, 2014 kl. 00:17 #234681IggeDeltagareOkej. Så det går iaf?:)
såg nu att frågan dök upp tidigare i tråden. Och då var svaret att någon som redan har programvara och utrustning borde testa läsa av mapparna först. Jag har ju SI drive med 3 olika mappar på min 08a. Finns det bra stöd för alla extra funktioner som launch controlen å fullgasväxlingen jag har idag?
eller får man leva utan dem om man mappar om:/Launch control har jag sett några mappar för i mitt program, dock inte förstått mig på det än 🙂
Men man kan ju börja med att läsa av och se vad man hittar, dumt att punga ut 4 tusen om man inte kan nyttja det åt något bra 🙂
8 juni, 2014 kl. 06:18 #234473Patrick P931DeltagareOm man får utslag på Knock correction men inget på fine learning eller feedback knock correction, vad är det som korrigerar?
Vad loggar du som visar utslag?
Skicka gärna över filen, det är alltid bra med 4 ögon som kollar på en rom. Dessutom är ju min soppa lite feg, ingen fara att köra strax över 11.
🙂
8 juni, 2014 kl. 09:22 #234260KvarnisDeltagareDet finns launch och flatshift för open ecu med, det är en kille i Usa som skrivit en lösning för detta.
Tror han vill ha ~$50 för att man ska få koden.Kommer att låta PBZ mappa min Brux bil via Open ecu då jag inte har tid att fixa det.
Men efter det har man ju möjlighet att justera m.mBlir lite stor förändringar för min lilla Forester när den får smidd motor och portade toppar&sti kammar större turbo, grenrör m.m och TGV delte.
Patrik har du för övrigt har du provat att stänga av fel koder för ex TGV /Cel för kat lr liknnade.
Hoppas få lite tid framöver för at kunna sätta mig in i detta lite grann all fall, men har f-n inte tid.
8 juni, 2014 kl. 10:16 #234682IggeDeltagareVad loggar du som visar utslag?
Skicka gärna över filen, det är alltid bra med 4 ögon som kollar på en rom. Dessutom är ju min soppa lite feg, ingen fara att köra strax över 11.
🙂
Valde iaf att gå till lite fegare soppavärde där bilen pressas, det är ändå snålare än original-ROM
Där ser niHär har ni en log också:
http://fjollhoj.se/annat/svep.csv -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.