Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 759 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #234288
    Markus
    Deltagare

      Det här låter mycket intressant. Måste läsa på 🙂

      #234384
      Patrick P931
      Deltagare

        Pettsun, din grundmapp är din orginalmapp enkelt förklarat.

        Din orörda orginalmapp som du tankar ned första gången måste du spara på flera ställen, den är det enda du har för att återställa till orginal.

        Om du seriöst överväger att prova kan jag skriva ihop en kort svensk lathund. Den kommer bl.a. innehålla info som gör att man inte gör om mina misstag. 😉

        Hehe, nu har jag då inte gjort några mappnings misstag då jag är väldigt försiktig utan det rör sig om rent praktiska saker.

        #234254
        Manor
        Deltagare

          En lathund om detta på forumet skulle ju vara toppen för flera :).
          Toppen om du skulle orka fixa en sådan.

          #234799
          pettsun
          Deltagare

            En lathund låter riktigt bra. Var får jag tag i OBD kablaget?

            #234644
            Igge
            Deltagare

              Det låter toppen Patrick!
              Ska du iväg på någon träff får du gärna meddela det då det kanske är så att jag också ska dit 🙂

              Väntar med spänning på lathunden

              [Tapatalk]

              #234298
              rigdab
              Deltagare

                Jag köpte en stage 2 mapp till min sti-08 av http://www.xpttuning.com för några år sedan, fungerade klockrent. Gjorde lite justeringar för att lära mig mera, dock är det viktigt att regelbundet logga så att man ser om något onormalt/skadligt uppstår.
                Original mappar finns att ladda ner här här: http://www.scoobypedia.co.uk/index.php/Knowledge/ECUVersionCompatibilityList

                Ladda ner och installera ecuflash, ladda sedan ner en originalmapp och öppna den för att se hur den “ser ut”.

                Det finns otroligt mycket läsning , rekommenderar att man tar sig tid att plöja genom allt man kan finna i detta ämne innan man skrider till verket.
                Kabel finns hos http://www.tactrix.com

                En tuning guide som är nyttig: https://sites.google.com/site/asubienewbietuningguide/ver-1-0

                #234800
                pettsun
                Deltagare

                  hmm. har tankat ecu flash, romraider, ecudef och ecu logger. Sitter och kollar i vad jag tror är en original mapp till en 02as sti ra.
                  Ärligt talat så fattar jag inte mycke 🙂

                  skulle man inte kunna köra sti mappen rakt av i en wrx för lite mer pulver. men blir nog fel då sti’n har större spridare etc.. Med lite mindre justeringar kanske?

                  #234255
                  Manor
                  Deltagare

                    …skulle man inte kunna köra sti mappen rakt av i en wrx för lite mer pulver. men blir nog fel då sti’n har större spridare etc.. Med lite mindre justeringar kanske?

                    Det är nog därför en del tar hjälp av proffs än att mickla själva.
                    Med din inställning ovan så ställer man snart till med skada :(.

                    #234368
                    TomK
                    Deltagare

                      hmm. har tankat ecu flash, romraider, ecudef och ecu logger. Sitter och kollar i vad jag tror är en original mapp till en 02as sti ra.
                      Ärligt talat så fattar jag inte mycke 🙂

                      skulle man inte kunna köra sti mappen rakt av i en wrx för lite mer pulver. men blir nog fel då sti’n har större spridare etc.. Med lite mindre justeringar kanske?

                      Mycket som skiljer.
                      Spridare, turbo, AVCS toppar mm mm

                      #234801
                      pettsun
                      Deltagare

                        kanske blir lättare ändå att utgå från original mappen.
                        Men vet inte riktigt vars man ska börja. Måste nog läsa på lite mer.

                        #234285
                        NickeH
                        Deltagare

                          anledning till att fler inte kör med open source är väligt enkel, man måste ägna en massa tid och det flesta av oss har inte tid, då är det väldigt enkelt att lämna bort bilen på mappning. 9000kr för en ecutek mappning är ändå relativt billigt.

                          #234385
                          Patrick P931
                          Deltagare

                            Ok, jag kanske gör en lathund. Kan börja lite lätt nu. 😉

                            “ROM”, så heter det vi laddar upp och ned till bilens dator “ECU”.

                            En rom består av mappar, det är dessa vi ändrar på då vi “mappar om en bil”.

                            En vanlig definierad (dvs. att någon har suttit och hackat det som Subaru har gjort) rom har ofta fler än 100 mappar.

                            De vanligaste mapparna man ändrar på rör bränsle (vid open loop), laddtryck (om man har turbo), och tändning. Sedan finns det en uppsjö av mappar runt dessa, det kan t.ex. finnas mappar som bestämmer hur kylvattentempen ska påverka saker, andra mappar bestämmer hur wastegaten ska arbeta osv.

                            Till stor del så har Subarus ingenjörer gjort ett ganska bra jobb men de har varit begränsade av bl.a. utsläppskrav. Dessutom är en orginalrom oftast just avsedd för laster som just en orginalbil ser. Last är ordet vi använder oss av då vi talar om “kraften” motorn utvecklar enkelt förklarat.

                            Då vi bl.a. höjer laddtrycket kommer motorn utveckla högre last, då bör vi skala om axlarna på mapparna så att även dessa högre laster blir inkluderade. Då en mapp är oftast begränsad storleksmässigt (t.ex. 10 rader med varv och 20 med last) så får man skala om axlarna och kompromissa fram en bra mapp. Men detta blir kanske överkurs för denna första del. 😉

                            #234386
                            Patrick P931
                            Deltagare

                              Kan en mod kanske lägga till ett r (source] i överskriften till denna tråd? Vore fint om jag slapp se mitt eget stavfel. 😉

                              #234606
                              Fladric
                              Deltagare

                                Låter intressant det här!
                                Har funderat på att grotta ner mig i det här med mappning och styrsystem så man kanske kan lyckas mappa sin egen bil nån dag!
                                🙂

                                #234802
                                pettsun
                                Deltagare

                                  kan jag installera romraider och ecuflash på en Boch KTS diagnostik dator?
                                  Tanken är att jag då slipper köpa en tactrix openport.

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 759 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.