- Detta ämne har 758 svar, 69,944 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år, 3 månader sedan av Agnesson.
-
FörfattareInlägg
-
18 maj, 2012 kl. 09:30 #234288MarkusDeltagare
Det här låter mycket intressant. Måste läsa på 🙂
18 maj, 2012 kl. 10:27 #234384Patrick P931DeltagarePettsun, din grundmapp är din orginalmapp enkelt förklarat.
Din orörda orginalmapp som du tankar ned första gången måste du spara på flera ställen, den är det enda du har för att återställa till orginal.
Om du seriöst överväger att prova kan jag skriva ihop en kort svensk lathund. Den kommer bl.a. innehålla info som gör att man inte gör om mina misstag. 😉
Hehe, nu har jag då inte gjort några mappnings misstag då jag är väldigt försiktig utan det rör sig om rent praktiska saker.
18 maj, 2012 kl. 10:29 #234254ManorDeltagareEn lathund om detta på forumet skulle ju vara toppen för flera :).
Toppen om du skulle orka fixa en sådan.18 maj, 2012 kl. 11:07 #234799pettsunDeltagareEn lathund låter riktigt bra. Var får jag tag i OBD kablaget?
18 maj, 2012 kl. 11:12 #234644IggeDeltagareDet låter toppen Patrick!
Ska du iväg på någon träff får du gärna meddela det då det kanske är så att jag också ska dit 🙂Väntar med spänning på lathunden
[Tapatalk]
18 maj, 2012 kl. 11:26 #234298rigdabDeltagareJag köpte en stage 2 mapp till min sti-08 av http://www.xpttuning.com för några år sedan, fungerade klockrent. Gjorde lite justeringar för att lära mig mera, dock är det viktigt att regelbundet logga så att man ser om något onormalt/skadligt uppstår.
Original mappar finns att ladda ner här här: http://www.scoobypedia.co.uk/index.php/Knowledge/ECUVersionCompatibilityListLadda ner och installera ecuflash, ladda sedan ner en originalmapp och öppna den för att se hur den “ser ut”.
Det finns otroligt mycket läsning , rekommenderar att man tar sig tid att plöja genom allt man kan finna i detta ämne innan man skrider till verket.
Kabel finns hos http://www.tactrix.comEn tuning guide som är nyttig: https://sites.google.com/site/asubienewbietuningguide/ver-1-0
18 maj, 2012 kl. 15:10 #234800pettsunDeltagarehmm. har tankat ecu flash, romraider, ecudef och ecu logger. Sitter och kollar i vad jag tror är en original mapp till en 02as sti ra.
Ärligt talat så fattar jag inte mycke 🙂skulle man inte kunna köra sti mappen rakt av i en wrx för lite mer pulver. men blir nog fel då sti’n har större spridare etc.. Med lite mindre justeringar kanske?
18 maj, 2012 kl. 15:14 #234255ManorDeltagare…skulle man inte kunna köra sti mappen rakt av i en wrx för lite mer pulver. men blir nog fel då sti’n har större spridare etc.. Med lite mindre justeringar kanske?
Det är nog därför en del tar hjälp av proffs än att mickla själva.
Med din inställning ovan så ställer man snart till med skada :(.18 maj, 2012 kl. 16:59 #234368TomKDeltagarehmm. har tankat ecu flash, romraider, ecudef och ecu logger. Sitter och kollar i vad jag tror är en original mapp till en 02as sti ra.
Ärligt talat så fattar jag inte mycke 🙂skulle man inte kunna köra sti mappen rakt av i en wrx för lite mer pulver. men blir nog fel då sti’n har större spridare etc.. Med lite mindre justeringar kanske?
Mycket som skiljer.
Spridare, turbo, AVCS toppar mm mm18 maj, 2012 kl. 17:32 #234801pettsunDeltagarekanske blir lättare ändå att utgå från original mappen.
Men vet inte riktigt vars man ska börja. Måste nog läsa på lite mer.18 maj, 2012 kl. 18:18 #234285NickeHDeltagareanledning till att fler inte kör med open source är väligt enkel, man måste ägna en massa tid och det flesta av oss har inte tid, då är det väldigt enkelt att lämna bort bilen på mappning. 9000kr för en ecutek mappning är ändå relativt billigt.
18 maj, 2012 kl. 18:36 #234385Patrick P931DeltagareOk, jag kanske gör en lathund. Kan börja lite lätt nu. 😉
“ROM”, så heter det vi laddar upp och ned till bilens dator “ECU”.
En rom består av mappar, det är dessa vi ändrar på då vi “mappar om en bil”.
En vanlig definierad (dvs. att någon har suttit och hackat det som Subaru har gjort) rom har ofta fler än 100 mappar.
De vanligaste mapparna man ändrar på rör bränsle (vid open loop), laddtryck (om man har turbo), och tändning. Sedan finns det en uppsjö av mappar runt dessa, det kan t.ex. finnas mappar som bestämmer hur kylvattentempen ska påverka saker, andra mappar bestämmer hur wastegaten ska arbeta osv.
Till stor del så har Subarus ingenjörer gjort ett ganska bra jobb men de har varit begränsade av bl.a. utsläppskrav. Dessutom är en orginalrom oftast just avsedd för laster som just en orginalbil ser. Last är ordet vi använder oss av då vi talar om “kraften” motorn utvecklar enkelt förklarat.
Då vi bl.a. höjer laddtrycket kommer motorn utveckla högre last, då bör vi skala om axlarna på mapparna så att även dessa högre laster blir inkluderade. Då en mapp är oftast begränsad storleksmässigt (t.ex. 10 rader med varv och 20 med last) så får man skala om axlarna och kompromissa fram en bra mapp. Men detta blir kanske överkurs för denna första del. 😉
18 maj, 2012 kl. 18:39 #234386Patrick P931DeltagareKan en mod kanske lägga till ett r (source] i överskriften till denna tråd? Vore fint om jag slapp se mitt eget stavfel. 😉
18 maj, 2012 kl. 19:11 #234606FladricDeltagareLåter intressant det här!
Har funderat på att grotta ner mig i det här med mappning och styrsystem så man kanske kan lyckas mappa sin egen bil nån dag!
🙂18 maj, 2012 kl. 20:01 #234802pettsunDeltagarekan jag installera romraider och ecuflash på en Boch KTS diagnostik dator?
Tanken är att jag då slipper köpa en tactrix openport. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.