Visar 15 inlägg - 301 till 315 (av 759 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #234818
    regashi
    Deltagare

      Låter rimligt. Jag var lite osäker på hur mkt drivlinan tar. Finns många bud på google. Eftersom bilen ger 293hk med 101-102 oktan så känns 273hk rimligt med 98oktan stock och drygt 300 efter mappning. Mottrycket i avgas begränsar vidare effekt. Finns mkt mer att hämta om det byts.

      #234689
      Igge
      Deltagare

        Jag får inte target boost compensation per gear att göra som jag vill. Någon som testat och kan förklara?

        #234314
        johan_gt
        Deltagare

          Jag får inte target boost compensation per gear att göra som jag vill. Någon som testat och kan förklara?

          Har du en tabell för varje växel?

          #234690
          Igge
          Deltagare

            Nej men det finns “Target Boost Compensation (Per Gear)(MT)” och “Per Gear Compensation (Maximum Speed)”

            Testade sätta -100% på 5/6 och att det skulle gälla upp till 125
            Däremot fick jag sämre ladd på 3an och 4an och
            Target boost hoppade alltså mellan minimum och maximum när jag gasade på upp till 125 (över det gick det som vanligt)

            #234691
            Igge
            Deltagare

              Hur “sitter” EcuTek licensen?
              Ligger den i ROMen? På annat sätt i boxen? I deras arkiv på mitt chassinummer eller hur fungerar det?

              Inte direkt opensource men nästan
              Tänker om jag blåser in en helt annan rom, är min licens förverkad då eller?
              “Återfår” jag den om jag lägger tillbaka min rom eller hur funkar det?

              #234486
              Patrick P931
              Deltagare

                Den ligger på ett annat ställe i boxen.

                Mao ingen risk att bli av med licensen, så länge du kör samma ecu id osv.

                Vad hade du tänkt prova för rom?

                Mitt tips är att inte flasha något okänt, utan att köra copy paste av mappar på en kopia av den rom man har tankat ned från bilen.

                🙂

                #234692
                Igge
                Deltagare

                  Har ju några intressanta, din, stock, PPP, s203

                  Men som du säger är det kanske bättre att låna enskilda mappar istället.

                  Vad är det som brukar bli knas när man byter från original avgas till 3″?
                  Något med övergången mellan cl och ol?

                  Kan man då lugnt sno avcs, boost target, tändning och ol fueling?

                  #234487
                  Patrick P931
                  Deltagare

                    Du behöver inte “låna” mappar utan kopierar över alla mappar som är annorlunda. Det tar en liten stund men är enligt mig värt besväret för att minimera risker.

                    Sen flashar du den.

                    Jag loggade en ej207 ecutek i förra veckan, även den med lite stöddigare laddtryck än standardmappningen. Ödmjukt (visst) uttryckt så gick inte heller den lika bra som min bas. 😉

                    #234693
                    Igge
                    Deltagare

                      Det jag menade med att låna 🙂

                      I vilket program är det enklast att kopiera tabellen och x/y skalan?

                      #234488
                      Patrick P931
                      Deltagare

                        RomRaider anser jag faktiskt som enklast för copy paste. Jag brukar öppna en kategori i taget och kopiera över mapparna. Nu då man har gjort det ett par gånger går det rätt fort.

                        Det finns funktioner i EcuEdit som kan göra det också, så det iofs kanske mest är en vanesak. 😉

                        #234489
                        Patrick P931
                        Deltagare

                          Jag loggade en ej207 ecutek i förra veckan, även den med lite stöddigare laddtryck än standardmappningen. Ödmjukt (visst) uttryckt så gick inte heller den lika bra som min bas. 😉

                          Och idag plottade jag snabbt upp kurvorna och jämförde med den rom som jag har delat ut på RomRaider. Blå linjer EcuTek med extra laddtryck, röda min rom. Load och laddtryck.

                          #234263
                          Kvarnis
                          Deltagare

                            Bra kruver du fått till Patrik 🙂

                            Vilken bil/spec har du tagit fram den på?

                            #234490
                            Patrick P931
                            Deltagare

                              EJ207 med downpipe och avgas (och i de flesta fall soppapump). Har hjälpt ett par stycken och alla ger liknande resultat. Om jag letar bland loggar hittar jag kanske ännu “bättre” resultat än den loggen ovan, men det diffar inte så mycket.

                              Just den ovan är en 03, men jag har loggar på 04 och 05 med.

                              Som det går att se finns det mer att förfina i min rom, bl.a. så är laddtrycks och lastkurvorna inte lika jämna som hos EcuTek. Men lite bör man göra själv om man mappar efter min rom. 😉

                              Jag tror att den stora “hemligheten” ligger i avcs och tändningen.

                              Men det är inte hemligt alls då:
                              a) avcs är baserad på Subarus egna S203 mapp
                              och
                              b) jag delar den öppet trots att tändningen är “min” utveckling. 😉

                              EcuTeks basrom har en väldigt annorlunda strategi kring kammarna. Alla EJ207 EcuTek verkar ha exakt samma form av avcs mapp, oberoende om de är mappade här i Sverige eller i England.

                              Kanske det är dags att uppdatera den rom’en?

                              🙂

                              #234264
                              Kvarnis
                              Deltagare

                                Kan säkert vara så.

                                Har inte tittat på något som Paul mappat, vet bara att han aldrig vill utgå från nått som någon annan har gjort utan vill atlltid börja från 0.
                                Kollade med honom när det gällde att mappa blir med ecutek som ej var öppna sas.

                                Sen är det kul att du delar med dig, gillar mer&mer open ecu tänket.
                                Kan dock ser jag det kanske lite mer lämpligt för typ steg 1 mod under 400.

                                Smidda motorer&gt agg skulle jag föredra map baserat hos enmappare som är erkänt duktig på Subaru m.m

                                Det är ganska spännade att mappa +400 på vägen om jag minns rätt…var några år sedan 😀

                                #234491
                                Patrick P931
                                Deltagare

                                  Att börja med alla mappar från 0 är lite osannolikt, man måste väl alltid ha en bas att utgå ifrån och sedan kan man ändra mapparna för att uppnå ett visst önskat resultat.

                                  EcuTek är sällan öppna utan jag har programvara som kan läsa och skriva EcuTek. Logga gör man med t.ex. RomRaider, så där diffar inte EcuTek från Open Source.

                                  Open Source kräver lite mer av användaren, och communityn består till stor del av glada amatörer med ett brinnande intresse för bilar, motorer och datorer. Är man inte en van datoranvändare bör man kanske inte prova, samma om man inte har en grundförståelse för motorer och styrsystem.

                                  Jag tror inte att hk är begränsningen, open source gör allt som EcuTek gör – och lite till. Kolla Carberry. 😉

                                  Begränsningen ligger hos ägare och mappare snarare än vid ett visst steg eller effekt.

                                  🙂

                                Visar 15 inlägg - 301 till 315 (av 759 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.