- Detta ämne har 758 svar, 69,944 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år, 3 månader sedan av Agnesson.
-
FörfattareInlägg
-
12 juli, 2014 kl. 15:13 #234818regashiDeltagare
Låter rimligt. Jag var lite osäker på hur mkt drivlinan tar. Finns många bud på google. Eftersom bilen ger 293hk med 101-102 oktan så känns 273hk rimligt med 98oktan stock och drygt 300 efter mappning. Mottrycket i avgas begränsar vidare effekt. Finns mkt mer att hämta om det byts.
12 juli, 2014 kl. 15:26 #234689IggeDeltagareJag får inte target boost compensation per gear att göra som jag vill. Någon som testat och kan förklara?
13 juli, 2014 kl. 13:04 #234314johan_gtDeltagareJag får inte target boost compensation per gear att göra som jag vill. Någon som testat och kan förklara?
Har du en tabell för varje växel?
13 juli, 2014 kl. 13:24 #234690IggeDeltagareNej men det finns “Target Boost Compensation (Per Gear)(MT)” och “Per Gear Compensation (Maximum Speed)”
Testade sätta -100% på 5/6 och att det skulle gälla upp till 125
Däremot fick jag sämre ladd på 3an och 4an och
Target boost hoppade alltså mellan minimum och maximum när jag gasade på upp till 125 (över det gick det som vanligt)13 augusti, 2014 kl. 17:18 #234691IggeDeltagareHur “sitter” EcuTek licensen?
Ligger den i ROMen? På annat sätt i boxen? I deras arkiv på mitt chassinummer eller hur fungerar det?Inte direkt opensource men nästan
Tänker om jag blåser in en helt annan rom, är min licens förverkad då eller?
“Återfår” jag den om jag lägger tillbaka min rom eller hur funkar det?13 augusti, 2014 kl. 23:00 #234486Patrick P931DeltagareDen ligger på ett annat ställe i boxen.
Mao ingen risk att bli av med licensen, så länge du kör samma ecu id osv.
Vad hade du tänkt prova för rom?
Mitt tips är att inte flasha något okänt, utan att köra copy paste av mappar på en kopia av den rom man har tankat ned från bilen.
🙂
14 augusti, 2014 kl. 03:34 #234692IggeDeltagareHar ju några intressanta, din, stock, PPP, s203
Men som du säger är det kanske bättre att låna enskilda mappar istället.
Vad är det som brukar bli knas när man byter från original avgas till 3″?
Något med övergången mellan cl och ol?Kan man då lugnt sno avcs, boost target, tändning och ol fueling?
14 augusti, 2014 kl. 08:30 #234487Patrick P931DeltagareDu behöver inte “låna” mappar utan kopierar över alla mappar som är annorlunda. Det tar en liten stund men är enligt mig värt besväret för att minimera risker.
Sen flashar du den.
Jag loggade en ej207 ecutek i förra veckan, även den med lite stöddigare laddtryck än standardmappningen. Ödmjukt (visst) uttryckt så gick inte heller den lika bra som min bas. 😉
14 augusti, 2014 kl. 09:06 #234693IggeDeltagareDet jag menade med att låna 🙂
I vilket program är det enklast att kopiera tabellen och x/y skalan?
14 augusti, 2014 kl. 14:03 #234488Patrick P931DeltagareRomRaider anser jag faktiskt som enklast för copy paste. Jag brukar öppna en kategori i taget och kopiera över mapparna. Nu då man har gjort det ett par gånger går det rätt fort.
Det finns funktioner i EcuEdit som kan göra det också, så det iofs kanske mest är en vanesak. 😉
16 augusti, 2014 kl. 15:03 #234489Patrick P931DeltagareJag loggade en ej207 ecutek i förra veckan, även den med lite stöddigare laddtryck än standardmappningen. Ödmjukt (visst) uttryckt så gick inte heller den lika bra som min bas. 😉
Och idag plottade jag snabbt upp kurvorna och jämförde med den rom som jag har delat ut på RomRaider. Blå linjer EcuTek med extra laddtryck, röda min rom. Load och laddtryck.
18 augusti, 2014 kl. 10:43 #234263KvarnisDeltagareBra kruver du fått till Patrik 🙂
Vilken bil/spec har du tagit fram den på?
18 augusti, 2014 kl. 12:34 #234490Patrick P931DeltagareEJ207 med downpipe och avgas (och i de flesta fall soppapump). Har hjälpt ett par stycken och alla ger liknande resultat. Om jag letar bland loggar hittar jag kanske ännu “bättre” resultat än den loggen ovan, men det diffar inte så mycket.
Just den ovan är en 03, men jag har loggar på 04 och 05 med.
Som det går att se finns det mer att förfina i min rom, bl.a. så är laddtrycks och lastkurvorna inte lika jämna som hos EcuTek. Men lite bör man göra själv om man mappar efter min rom. 😉
Jag tror att den stora “hemligheten” ligger i avcs och tändningen.
Men det är inte hemligt alls då:
a) avcs är baserad på Subarus egna S203 mapp
och
b) jag delar den öppet trots att tändningen är “min” utveckling. 😉EcuTeks basrom har en väldigt annorlunda strategi kring kammarna. Alla EJ207 EcuTek verkar ha exakt samma form av avcs mapp, oberoende om de är mappade här i Sverige eller i England.
Kanske det är dags att uppdatera den rom’en?
🙂
19 augusti, 2014 kl. 07:33 #234264KvarnisDeltagareKan säkert vara så.
Har inte tittat på något som Paul mappat, vet bara att han aldrig vill utgå från nått som någon annan har gjort utan vill atlltid börja från 0.
Kollade med honom när det gällde att mappa blir med ecutek som ej var öppna sas.Sen är det kul att du delar med dig, gillar mer&mer open ecu tänket.
Kan dock ser jag det kanske lite mer lämpligt för typ steg 1 mod under 400.Smidda motorer> agg skulle jag föredra map baserat hos enmappare som är erkänt duktig på Subaru m.m
Det är ganska spännade att mappa +400 på vägen om jag minns rätt…var några år sedan 😀
20 augusti, 2014 kl. 15:11 #234491Patrick P931DeltagareAtt börja med alla mappar från 0 är lite osannolikt, man måste väl alltid ha en bas att utgå ifrån och sedan kan man ändra mapparna för att uppnå ett visst önskat resultat.
EcuTek är sällan öppna utan jag har programvara som kan läsa och skriva EcuTek. Logga gör man med t.ex. RomRaider, så där diffar inte EcuTek från Open Source.
Open Source kräver lite mer av användaren, och communityn består till stor del av glada amatörer med ett brinnande intresse för bilar, motorer och datorer. Är man inte en van datoranvändare bör man kanske inte prova, samma om man inte har en grundförståelse för motorer och styrsystem.
Jag tror inte att hk är begränsningen, open source gör allt som EcuTek gör – och lite till. Kolla Carberry. 😉
Begränsningen ligger hos ägare och mappare snarare än vid ett visst steg eller effekt.
🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.