Visar 15 inlägg - 361 till 375 (av 759 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #234700
    Igge
    Deltagare

      Finns bra guider om loggning på romraiders forum 🙂

      #234504
      Patrick P931
      Deltagare

        kinugawa: lossa på slangen till wg och se vad som händer med boost cutten. 😉

        0nE: meddela då loggningen fungerar bra så får du ett par tips. 🙂

        #234701
        Igge
        Deltagare

          Finns det något BRA sätt att jämföra mappar?

          Fick besök av en som ville kolla sin mappning då han inte tykcte den gick nå bättre efter att han lämnat iväg bilen, nästan lite slöare.
          När jag läser av den får jag en ROM på 192kB som jag inte hittar en enda skillnad på jämfört med orginalromen jag fick av dig patrick, bortsett från storleken. (Prestandaminskningen består väl i att IAM sänktes efter flashning)
          Kör jag compare i EcuEdit får jag upp en massa mappar som ska skilja men öppnar jag dem är det exakt samma värden.

          #234505
          Patrick P931
          Deltagare

            Igge, maila mig romen och den du jämför med. 🙂

            #234506
            Patrick P931
            Deltagare

              Bästa sättet att jämföra är typ “map compare” och sen ögat, men ibland är det omöjligt att se förändringarna och det jobbigaste av allt är samspelet mellan mapparna…

              Man kan bli helt tokig på vissa saker, ett bra exempel är att man “måste” ändra på tändningen då man ändrar i avcs… Och sen måste man ha koll på bredbandslambdan då ändringar i avcs, eller tändning kommer med största sannolikhet påverka soppablandningen så då får man gå in och ändra i skalningen till luftmassemätningen så soppan åter igen blir samma som i open loop mappen… 😉

              #234702
              Igge
              Deltagare

                Får göra det ikväll om minnet tillåter.
                Har testat map compare och den visar att mappar skiljer även fast värden är identiska. De flesta som påstås sälja är felkoder, men även många andra 2d mappar

                #234975
                kinugawa
                Deltagare

                  Jag har läst som en tok nu och fått ordning på hur man gör maf-scaling i både open loop och closed loop. Även expert på att tuna boost 😉

                  Det jag inte lyckas förstå helt är tändningen. Om man tar min basetiming, ska man plussa på det som står i knock correction advance max på basetimingen för att få den riktiga tändningen som bilen kommer använda sig av. Samtidigt som det som står i knock correction advance max är max vad ECU.n kan backa tändningen om det spikar?

                  dvs, om man är (dum) och ökar värdena på knock correction advance max för att man tror att det är mera safe för att ecun kan backa mera så kommer bilen köra med en helt sjukt vass tändkurva istället och man kommer se galet med minusvärden på learningviewen? Om bilen ens håller ihop.

                  Och om vi säger att på 1,50 g/s och 4000rpm så har jag 7 i värde på knock correction advance max. Vi säger att det spikar där nu och det fortsätter spika efter 7 graders snällare tändning. Är det nu som IAM börjar droppa?

                  Vad händer om jag har för snäll tändning? Är det hög avgastemp och smälta motordelar? Ibland blir man sugen på att backa hela basetiming table 5grader för att se vad som händer, vad kan jag förvänta mig? Krävs det mycket backande tändning för att det ska bli problem åt det håller också? Kanske är 5 grader en ganska vanlig korrigering om man tex stoppar på en större turbo för att börja safe?

                  #234703
                  Igge
                  Deltagare

                    Matematiskt kan man förklara tändningen så här

                    Total tändning = Base timing + ( IAM-faktor x KCA max)

                    Har du en 16bit ECU är IAM Max 16 och då är IAM faktorn IAM/16
                    På nyare (32 bit) har man IAM max 1,00 och där IAM faktorn IAM rakt av

                    Så när motorn går som den ska (IAM på max) är det rakt av Base timing + KCA max
                    När motorn har knackat den del och IAM landar på 8 resp. 0,5 så är det Base timing + halva KCA max

                    Sedan har fine learning en viss justering också (den tabellen man ser i learning view), vet inte om den kan justera bortom base timing så att säga, det låter jag vara osagt

                    Hänger du med på min dåliga förklaring? 🙂

                    #234976
                    kinugawa
                    Deltagare

                      Jag förstår! Kan IAM på 16bitar (som jag har), Gå i flera steg eller är det bara 16/8/1? typ ?

                      #234704
                      Igge
                      Deltagare

                        Jag förstår! Kan IAM på 16bitar (som jag har), Gå i flera steg eller är det bara 16/8/1? typ ?

                        Jag har sett 16, 15, 14, 12, 10 och 8 på min bil
                        Så jag gissar på att den kan gå i steg av 1, men jag vet inte

                        #234977
                        kinugawa
                        Deltagare

                          http://forums.nasioc.com/forums/showthread.php?t=1363692

                          Någon som provat detta? MAF HACK. Jag är riktigt sugen på att prova halvera alla mina värden då jag ligger på över 300 g/s idag och har pikat 4,6 volt några gånger, så sätte CEL-code på 4,8.

                          Men jag tänkte kombinera MAF hack om jag får till allt, med en 3,5tums maf-hus.
                          Men vet inte exakt alla parametrar man måste gå på.

                          #234705
                          Igge
                          Deltagare

                            Jag har inte testat men den där hacken skyddar dig väl inte från att få för många volt?
                            Eller tänker jag fel?

                            #234978
                            kinugawa
                            Deltagare

                              Nä det gör det inte. Men ett större maf hus gör det. Så får man skala om efter det sedan!

                              #234979
                              kinugawa
                              Deltagare

                                Jag har fått hjärnsläpp nu. Är det mera förtändning destu högre värde på mappen? Eller är det tvärt om. Om det visar -2,4 på learning view, ska jag öka eller sänka värdet med 2,4 för att bli av med problemet?

                                #234706
                                Igge
                                Deltagare

                                  Högre värde ger mer förtändning, ja!
                                  Visar den – 2,4 har den sänkt förtändningen med så mycket

                                  Alltså ska du sänka någon grad i din mapp.
                                  Har för mig learning view har steg på 2,4 och isf kan det räcka med att sänka en halv grad

                                Visar 15 inlägg - 361 till 375 (av 759 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.