Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 759 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #234387
    Patrick P931
    Deltagare

      Då du kommunicerar via SSM tror jag att det inte går.

      Jag ska skriva lite mer ang. SSM, Tactrix osv en annan gång. 🙂

      #234257
      Kvarnis
      Deltagare

        Alltså….det är helt ok med open source….men det är klart enklarare med en ny ecu som kan göra online ändringar.

        Både jag ochJerry(sam) använde oss av den hyfsat enkla ecu’n link och man lärde sig grunderna och kunnde mappa fram hysat resultat.

        Open source är jätte bra för folk som har en bas kunskap om motorer och mappnig. Men det är inget för nybörjare.

        Bla bla etc etc….varför denna trista inställning…

        Lätt 🙂 har sett för få männsiskor som hanterar KL,LL och en ladtrykcs mättare&Dawes för kunna rekommendera Open source.

        Vid mindre effekt ökningar så funkar det bra om man vill riskera lite och även lära sig.

        Vid högre effekt ökngar gäller det att hitta någon som f-n vet vad dom sysslar med.

        +400 bör man nog anlita en bra mappare, vissa klarar dock av detta men dom kan man räkna på 5 fingrar.
        Mappnig ca 5>10k, motorrenovering ca 30k

        Allt är iofs

        bara mina små tankar…

        #234388
        Patrick P931
        Deltagare

          Eller varför inte nu? 😉

          SSM, Subaru Select Monitor, är Subarus eget språk för loggning, kommunikation, osv. Det sköts via OBD2 porten men är inte kompatibelt.

          Det enklaste sättet att koppa upp sig mot bilens ecu är med en OpenPort-kabel. Dessa tillverkas och säljs av Tactrix (http://www.tactrix.com). Tactrix har utvecklat dessa speciellt för oss och det är många (inkl. jag) som då anser att de bör ha vårt stöd. Sedan vet vi att kabeln är testad och det är också värt lite. Det ska finnas billigare kopior men då jag inte har någon erfarenhet av dessa väljer jag att inte gå in på dessa.

          Dessutom kan du använda OP2 som fristående logger.

          Innan man börjar ska man ladda ned följande programvaror. Samtliga är gratis.
          1. Learning View
          http://www.romraider.com/forum/viewtopic.php?f=32&t=7397
          2. RomRaider
          http://www.romraider.com/RomRaider/Download
          3. EcuFlash
          http://www.evoscan.com/free-ecu-rom-downloads
          4. Map Compare
          http://www.romraider.com/forum/viewtopic.php?f=32&t=6490
          5. Timing Editor
          http://www.romraider.com/forum/viewtopic.php?f=32&t=4439

          Nu med direktlänkar! 😉

          Bekanta dig gärna med programmen men det kan vara lite svårt att veta vad varje gör. Lita på mig att du kommer använda de en hel del.

          På t.ex. RomRaiders forum och hemsida kan du ladda ned lite orginalromar och trimromar, öppna dessa och bekanta dig lite med vad de innehåller.

          Att installera din OpenPort på datorn kräver lite tålamod. Det går självklart men är inte alltid helt lätt.
          Windows XP är enklare än Windows 7 (8 går inte ännu så vitt jag vet). Jag kör alla program på en 64 bitars W7Pro laptop och det fungerar *ta i trä* perfekt. Det finns guider som förklarar hur man gör steg för steg och det är viktigt att ha tålamod och läsa ordentligt och verkligen följa stegen. Guiderna är på engelska men google translate kan vara till hjälp om du känner dig osäker.

          Det första du ska göra efter att ha fixat så OP-kabeln fungerar är att ta en learning view. Den visar hur ecu’n har gjort med sina lärda värden för bränslemängd samt knack. Detta är bra att veta.
          Sedan ska du börja logga. Det räcker med 3 stycken fullgasrepor från nästan stillastående tills rödlinjen på treans växel (tvåan om du har automat). Detta så du har en baslinje över din orginalprestanda. Det är väl ingen idé att trimma om du inte vet var du börjar. 😉

          Ang. vilka parametrar du ska logga ska jag fixa en lista i nästa post. Exakt vilka parametrar beror också på vad du har för modell och exakt vad du kan logga. Du kommer nämligen inte att veta exakt vad du kan logga förän du har kopplat upp dig mot ecun och satt igång RomRaider loggern.

          Vad gör de olika programmen då?
          1. Learning View, visar snabbt och enkelt ditt lärda bränsle och knack.
          2. RomRaider, för att ändra i mappar samt logga.
          3. EcuFlash, för att ladda ned och upp rom, samt för att ändra i mappar.
          4. Map Compare, för att jämföra vad som är gjort med en rom.
          5. Timing Editor, för att se till att t.ex. tändkurvor har ett bra utseende. Jag använde detta program till många fler mappar.

          Sedan finns det en uppsjö av excelark som kan användas för allt möjligt. Hela open source communityn är fantastisk och det utvecklas nya saker varje dag.

          🙂
          Patrick

          #234389
          Patrick P931
          Deltagare

            Kvanis har helt rätt, den stora (och den är stor) svagheten är att man inte kan realtidsmappa. Men, det kan man inte heller göra med EcuTek.

            Det finns (tyvär eller tack och lov, vet inte hur jag ska säga) programmvara som är kompatibelt med open source, men kostar pengar.

            Då jag har visat mig vara mycket mer intresserad av detta än jag först trodde har jag köpt detta verktyg. Det heter EcuEdit och eftersom det är ett kommersiellt program ska man kanske inte göra reklam för det här.

            Hur som helst, “steg 1” och “steg 2” trim klarar man utan problem med gratisprogrammen jag har listat. 🙂

            #234390
            Patrick P931
            Deltagare

              Sedan, åter igen precis som Kvarnis säger, bör man inte ge sig på detta om man inte är:

              – villig att plugga mycket. Du bör förstå grunderna i hur en förbränningsmotor fungerar, hur en tändkurva ser ut, hur och vad som påverkas av fysiska ändringar på motorn. M.m. Osv…
              – redo att renovera motorn. 😉

              Skämt åsido, men jag har sett många exempel på de som skriver på t.ex. RomRaider och undrar över sina mappar varför de inte går bra. Då kollar man snabbt och ser att de försöker köra 20 graders tändning vid 1.5 bar och 4000 varv. Gärna på vanlig macksoppa.

              Sen kan det också vara svårare saker att upptäcka, som att någon t.ex. glömt att lägga max waste gate duty cycle högre än initial i någon lastpunkt.

              #234289
              Markus
              Deltagare

                Jag bokar gärna in mig på en visning av hur det fungerar någon gång under sommaren! Kan bjuda på käk eller något 🙂

                #234378
                Patrick P931
                Deltagare

                  Det låter trevligt!

                  Är det din bil i signaturen så tror jag inte att detta fungerar på bilar äldre än 01.

                  Men man kan alltid prova.

                  🙂

                  #234290
                  Markus
                  Deltagare

                    Tolkade det först som att det var möjligt från 99/00 då Ecutek funkar men det verkar inte finns stöd för det (än). Stor efterfrågan så det kanske kommer… Gissar på att det däremot kan finnas begränsningar som mindre minne mm i de äldre boxarna.

                    Får väl bli när man bytt motor till något större och nyare 🙂

                    #234291
                    isse
                    Deltagare

                      Hej!

                      Efter att ha tagit en learning view och noterat att ECU´n (och jag med för den delen) tror att bilen går fett så tänkte jag ta reda på lite mer om hur bilen uppför sig (och varför). Vilka parametrar är lämpliga att logga till en början, för att få en överblick eller en grund att utgå ifrån?

                      Tacksam för lite inputs och tips.

                      Mvh Anders / Luleå

                      #234391
                      Patrick P931
                      Deltagare

                        Det är bra att ta screenshot på learning view! Den kan du sedan ha som referens eller låta någon tolka… *host*host* 😉

                        #234292
                        isse
                        Deltagare

                          Tog en skärmdump på learning view tidigare idag. Som jag tolkar den så magrar bilen ut bränslet något över hela registret och backar tändningen på ett ställe (undrar om det är pga spikningar eller annat skrammel/resonans). Bifogar skärmdumpen, kommentera gärna.

                          Mvh Anders / Luleå

                          #234392
                          Patrick P931
                          Deltagare

                            Perfekt!

                            Av någon anledning kommer jag inte in på forumet med datorn utan använder telefon.

                            Är din bil orginal?

                            En learning view visar vad ecun har lärt sig, i ditt fall har den lärt sig att dra bort lite soppa för att hålla sig till mapparnas inställningar. Jag kan förklara vad de olika g/s innebär då jag har dator.

                            Den stora tabellen visar att ecun har lärt sig att det kan spika vid hög last och högt varv och har därför sänkt tändkurvan med detta lilla värde för att slippa spik. Orginaljusteringen är -1.4 grader så i ditt fall visar learning view att ecun har börjat lägga tillbaka tänding då det slutade spika iom tändsänkningen.

                            Orginal insprutning är mycket brilliant!

                            🙂

                            Bland det första man gör då man mappar om är att ändra på skalorna för learning, det är inte så ofta man varvar 12000. 😉

                            #234803
                            pettsun
                            Deltagare

                              intressant! Vilka bilar funkar det på? bara subaru?

                              #234293
                              isse
                              Deltagare

                                Tack för lite feedback!

                                Stämmer att bilen är mappad. Downpipe, racecat, avgas samt EcuTek hos JRM 2006. Troligen mappad på V-Power men körs idag på vanlig 98 (finns ej V-power här uppe). Tänkte ta ett par loggar med följande:

                                – RPM (RPM) [AP] or Engine Speed (RPM) [RR]
                                – Calculated Load (load) [AP] or Engine Load (1 byte) (g/rev) [RR]
                                – Dyn. Adv. Mult. (DAM) or IAM [RR]
                                – Ignition Adv. (deg)[AP] or Ignition Total Timing[RR]
                                – Knock Learning (deg)[AP] or Fine Learning Knock Correction (degrees)[RR]
                                – Knock Correction (deg)[AP] or Feedback Knock Correction(degrees)[RR]
                                – Throttle Position (%)[AP] or Throttle Opening Angle(%)[RR]
                                – Boost (PSI)[AP] or Manifold Relative Pressure(corrected)(PSI)[RR]
                                – Wastegate Duty (%)[AP] or Primary Wastegate Duty Cycle(%)
                                – Air/Fuel Ratio (AFR)[AP] or A/F Sensor #1(AFR)[RR]
                                – Mass Airflow (g/s)[AP&RR]
                                – Inj. Duty Cycle (%)[AP] or Injector Duty Cycle(%)[RR]
                                – Fuel Trim (Short) (%)[AP] or A/F Correction(%)[RR]
                                – Fuel Trim (Long) (%)[AP] or A/F Learning(%)[RR]
                                – Vehicle Speed (kmh)(AP or RR)

                                Och om möjligt peta in resultatet i ett kalkylblad med lite grafer. Kanske posta en skärmdump på det här med 🙂

                                Mvh Anders / Luleå

                                #234393
                                Patrick P931
                                Deltagare

                                  Kul!

                                  Då det kommer till loggar gäller det för alla pre-can (i princip innan köttbullen 2008) att “less is more”. Att logga många parametrar samtidigt ger sämre upplösning.

                                  Jag ska göra en liten tipslista över vad man kan logga då jag har tid (sitter i planet just nu).

                                  🙂

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 759 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.