Visar 15 inlägg - 481 till 495 (av 759 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #234919
    Javiisst
    Deltagare

      Precis, EcuEdit Admin är det som gäller om man vill ändra på EcuTek.

      Men, EcuEdit – oberoende av version – är inte Open Source utan bör anses mer som “proffsprogramvara” än program som EcuFlash och RomRaider. Men även ett proffs klarar sig galant att mappa med gratisprogrammen. 🙂

      jo precis det är så jag uppfattade det med men det är klart värt det om man håller på med bilen själv och lite kunnig, kanske den tiden kommer senare 🙂

      #234830
      Agnesson
      Deltagare

        jag la ju detta lite på is när jag upptäkte att min med var låst.
        Jag hittade dock att några lyckats komma runt det med bootloadern och det blir mitt försök när jag tar upp de igen.
        jag har inte för avsikt att in i andra bilar och greja.
        så de känns ju bättre att prova något som man kanske ändå kommer behöva igen om de går fel i en skrivning.

        mvh Niklas

        #234920
        Javiisst
        Deltagare

          jag la ju detta lite på is när jag upptäkte att min med var låst.
          Jag hittade dock att några lyckats komma runt det med bootloadern och det blir mitt försök när jag tar upp de igen.
          jag har inte för avsikt att in i andra bilar och greja.
          så de känns ju bättre att prova något som man kanske ändå kommer behöva igen om de går fel i en skrivning.

          mvh Niklas

          vad menar du med bootloadern?
          nej jag har inte heller avsikt att pilla på andra bilar och greja och iom så är det ganska dyrt att skaffa sig EcuEdit admin versionen…

          #234831
          Agnesson
          Deltagare
            #234333
            johan_gt
            Deltagare

              Har loggat lite AFR på en mappad Forester XT idag.
              Helt original förutom soppapump samt downpipe.

              Går för snålt i Open Loop, gjorde min STi också men då vart det bara ett panelfilter som gjorde detta, i Forestern sitter det ett nytt original pappersfilter.

              Här ser man att min bredbandsmätare följer original bra, alltså har jag inte fel på den!?

              Här följs inte kurvorna åt.

              Verkar inte vara något fel på LMM?

              Det finns ett litet knackade ifrån “Fuel Dampern” (Vet inte vad det heter på Svenska). Detta knackade ska absolut inte vara där original.
              Kan inte prova att montera en ny förens efter helgen, men kan detta vara problemet?

              #234334
              johan_gt
              Deltagare

                Har hittat felet ang. felaktigt AFR.
                Bilen är köpt av en bilfirma och sedan mappad av en rätt känd mappare. 3″ downpipe samt soppapump skulle bytas av bilfirman och sedan mappas på det.

                Upptäckte att det satt en Walbro GSS278 pump i (190 lph) och inte en Walbro GSS340 (255lph). Så problemen löstes igenom att byta soppapump.

                Hoppas att inte alla “duktiga” mappare slarvar lika mycket på alla bilar.

                #234985
                kinugawa
                Deltagare

                  Min e85 mappade bil går perfekt när den är uppe i temp. Maf sensorn är bra skalad och ingen soppa läggs till eller tas bort.
                  Där emot när bilen är kall så går den fett som jag vet inte vad. En börjar med att slänga bort 25% soppa. Men den överkomenserar och går snålt så tomgången svajjar upp och ned i en långsam mjuk kurva. Ihop med fuel compensation. Har provat massa olika ect inställningar men kan inte få den att gå snålare.

                  #234921
                  Javiisst
                  Deltagare

                    Kolla på http://www.tactrix.com/index.php?option=com_content&view=article&id=66
                    och http://forums.nasioc.com/forums/showthread.php?t=2200443

                    mvh Niklas

                    Tackar för den info och jag har läst båda.
                    Tactrix säger inte vilka ECU det passar så skickade iväg mail till dem.
                    Nasioc: så är detta bara för 32-bit det funkar för och det ska finnas någon lösning för 16-bit men kostar väldigt mycket och inte ens skrivits processen på hemsidan 🙂

                    Men tack för länkarna

                    #234922
                    Javiisst
                    Deltagare

                      då var jag hos JRM idag i hopp om att dem är master tuner för EucTek och ta bort licensen samt låset. men dessvärre tömde dem ecun och la in original mapp från subaru fabrik och låset kvarstår samma med licensen. dem ringer då EcuTek i england och frågar vad det är som pågår så säger dem i england (enligt JRM) att subaru mellan 01-05 som blivit ecutek mappad går tyvärr inte ta bort licensen och låset på…
                      blev hemskickad med 60-70hp mindre och ganska besviken och ännu en anledning till inte välja EcuTek.

                      tycker det är ganska så dyrt för att köpa EcuEdit bara för att använda det som skriva filen till bilen och inte använder den till något annat.

                      men alternativen man har är köpa ny/begagnad ECU eller så ecuedit…

                      #234370
                      TomK
                      Deltagare

                        då var jag hos JRM idag i hopp om att dem är master tuner för EucTek och ta bort licensen samt låset. men dessvärre tömde dem ecun och la in original mapp från subaru fabrik och låset kvarstår samma med licensen. dem ringer då EcuTek i england och frågar vad det är som pågår så säger dem i england (enligt JRM) att subaru mellan 01-05 som blivit ecutek mappad går tyvärr inte ta bort licensen och låset på…
                        blev hemskickad med 60-70hp mindre och ganska besviken och ännu en anledning till inte välja EcuTek.

                        tycker det är ganska så dyrt för att köpa EcuEdit bara för att använda det som skriva filen till bilen och inte använder den till något annat.

                        men alternativen man har är köpa ny/begagnad ECU eller så ecuedit…

                        Det finns Link G4 PnP till salu på forumet.
                        Just sayin! 😀

                        #234923
                        Javiisst
                        Deltagare

                          Det finns Link G4 PnP till salu på forumet.
                          Just sayin! 😀

                          haha bra där tom lol

                          #234523
                          Patrick P931
                          Deltagare

                            blev hemskickad med 60-70hp mindre och ganska besviken…

                            Kunde de inte lägga tillbaka din trim-rom? Den du kom dit med?

                            #234924
                            Javiisst
                            Deltagare

                              Kunde de inte lägga tillbaka din trim-rom? Den du kom dit med?

                              nej dessvärre kunde dem inte det pga den filen jag fick av dig (min rom) ecutek programmet läser inte av den typ av fil därmed kunde inte lägga tillbaka. Och dem tänkte inte på spara något utan radera allt…

                              #234524
                              Patrick P931
                              Deltagare

                                Lol! Du får komma förbi så flashar jag in trimfilen åt dig. 🙂

                                #234832
                                Agnesson
                                Deltagare

                                  Aj då.
                                  de är bara 32-bits på tactrix också.
                                  vad jag hittar verkar det som man väljer att byta 16-bits ecu isället med argumentet att den är ändå billig. Och man kan byta utan problem med immobiliser.
                                  svenska skrotar har ju lite andra priser tyvärr.

                                  surt skulle de ju vara att köpa en begagnad som också är låst….

                                  Har tyvärr inga bra tips där.
                                  Mvh Niklas

                                Visar 15 inlägg - 481 till 495 (av 759 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.