Visar 15 inlägg - 526 till 540 (av 759 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #234738
    Igge
    Deltagare

      Bänkat eller beräknat? Beräknat med vad?

      #234534
      Patrick P931
      Deltagare

        Beräknat enligt mitt huvud och med ett flertal antaganden där det viktigaste är att Subarus orginalsiffror stämmer. 🙂

        #234739
        Igge
        Deltagare

          Vågar du förmedla tankegången? 🙂

          #234535
          Patrick P931
          Deltagare

            Haha, självklart – över en grillkväll med öl. 😉

            #234740
            Igge
            Deltagare

              Öl har jag gott om, och en elgrill om det duger 😛

              #234536
              Patrick P931
              Deltagare

                Varför det ibland kan vara svårt att hitta t.ex. mafskalningar osv. till öppna filter (cai) ute på nätet tror jag beror på att det tar en himla tid att få till det bra. 🙂

                Och sen tror jag ingen vågar ta ansvar att just den skalningen passar på en annan bil.

                Nu har jag justerat mitt HKS RSK och det tog totalt ca 5 timmar. Då har jag ändå hyfsad erfarenhet av detta.

                Maf skalningen blir helt åt skogen med filter av denna typ och det kräver mycket loggning och justering för att få till det. Hur många orkar lägga ned den tiden?

                Vid vissa punkter behövdes skalningen justeras ca 30%. Inte konstigt att ett filter kan skjuta en motor.

                🙂

                #234741
                Igge
                Deltagare

                  Hur långt är det mellan filtret och lmmen? 🙂

                  #234537
                  Patrick P931
                  Deltagare
                    #234742
                    Igge
                    Deltagare

                      Som upplagt för bekymmer 😛

                      #234340
                      johan_gt
                      Deltagare

                        Varför det ibland kan vara svårt att hitta t.ex. mafskalningar osv. till öppna filter (cai) ute på nätet tror jag beror på att det tar en himla tid att få till det bra. 🙂

                        Och sen tror jag ingen vågar ta ansvar att just den skalningen passar på en annan bil.

                        Nu har jag justerat mitt HKS RSK och det tog totalt ca 5 timmar. Då har jag ändå hyfsad erfarenhet av detta.

                        Maf skalningen blir helt åt skogen med filter av denna typ och det kräver mycket loggning och justering för att få till det. Hur många orkar lägga ned den tiden?

                        Vid vissa punkter behövdes skalningen justeras ca 30%. Inte konstigt att ett filter kan skjuta en motor.

                        🙂

                        Hur har du gått tillväga när du justerat in detta, vilka tabeller och vilken metod?
                        Jag använde mig av detta program http://www.romraider.com/forum/viewtopic.php?f=32&t=10481

                        Jag har monterat ett dropin filter i min STI och bara skalat Open Loop. Då den ligger inom marginalerna i Closed Loop tyckte jag inte detta behövdes.

                        #234538
                        Patrick P931
                        Deltagare

                          Ett mycket smidigt verktyg det där, jag gillar även att kolla på RomRaiders mafskalningsfunktion.

                          Men man kommer fortfarande inte ifrån timmar med loggning… 🙂

                          Logga, ändra, flasha, logga, ändra, flasha, typ. 😉

                          Obs att jag gör både closed loop och open loop, båda blir helt åt skogen med ett filter som mitt. 🙂

                          #234341
                          johan_gt
                          Deltagare

                            Otroligt att alla de program som ligger på romraiders forum är gratis. Open Source är gott 🙂

                            Är sugen på ett AEM CAI http://www.rallysportdirect.com/AEM-Cold-Air-Intake-Subaru-WRX-STI-2008-2011

                            Ja visst det tar mycket tid att mappa. Halva tiden är nästan körningen, försöka hitta fina vägar och lite folk. Måste vara ännu värre där uppe i smeten där du bor 😉

                            BTW: Har äntligen lagt in din fxt stage 2 rom i våran forster. Ändrade en del i WGDC mapparna, kan skicka den om du vill ha den samt loggar?
                            Väldigt stor skillnad mot förra stage 2 mappen som låg i.

                            #234539
                            Patrick P931
                            Deltagare

                              Kul att ni gillar den romen! Loggar gillas! 🙂

                              Jo… det är lite knepigt med fria väger runt här då jag bor och jobbar ungefär så centralt det är möjligt. Men jag gillar det. Som tur är har vi några finfina tunnlar i närheten… och motorn hinner bli varm tills vi kommit dit. 😉

                              Det är länge sen jag mappade en standard wrx/fxt och det vore kul att göra en sådan från grunden idag, för att känna känslan. En STi blir ju lite smågalen av en mappning, en wrx/fxt blir som en helt annan bil.

                              AEM är bra prylar!

                              Jag kan avslöja att det är mer än maf och tip in/out som måste justeras då man byter filter… man får även mappa om laddtrycket (och slutligen tändning). 🙂

                              #234743
                              Igge
                              Deltagare

                                Testade 03 STi r4 eller vad du nu kallade den.
                                Den gillade inte min bil alls, så jag får fortsätta slipa på min egen. Jag går ju inte sysslolös åtminstone 😛

                                #234540
                                Patrick P931
                                Deltagare

                                  Gjorde du en copy paste? På den nyaste versionen som ligger uppe på RomRaider? Den brukar bli kanon som bas och jag har använt den på flera bilar. 🙂

                                Visar 15 inlägg - 526 till 540 (av 759 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.