- Detta ämne har 758 svar, 69,944 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år, 3 månader sedan av Agnesson.
-
FörfattareInlägg
-
10 juni, 2015 kl. 12:45 #234738IggeDeltagare
Bänkat eller beräknat? Beräknat med vad?
10 juni, 2015 kl. 13:20 #234534Patrick P931DeltagareBeräknat enligt mitt huvud och med ett flertal antaganden där det viktigaste är att Subarus orginalsiffror stämmer. 🙂
10 juni, 2015 kl. 13:56 #234739IggeDeltagareVågar du förmedla tankegången? 🙂
10 juni, 2015 kl. 13:59 #234535Patrick P931DeltagareHaha, självklart – över en grillkväll med öl. 😉
10 juni, 2015 kl. 14:01 #234740IggeDeltagareÖl har jag gott om, och en elgrill om det duger 😛
2 juli, 2015 kl. 14:53 #234536Patrick P931DeltagareVarför det ibland kan vara svårt att hitta t.ex. mafskalningar osv. till öppna filter (cai) ute på nätet tror jag beror på att det tar en himla tid att få till det bra. 🙂
Och sen tror jag ingen vågar ta ansvar att just den skalningen passar på en annan bil.
Nu har jag justerat mitt HKS RSK och det tog totalt ca 5 timmar. Då har jag ändå hyfsad erfarenhet av detta.
Maf skalningen blir helt åt skogen med filter av denna typ och det kräver mycket loggning och justering för att få till det. Hur många orkar lägga ned den tiden?
Vid vissa punkter behövdes skalningen justeras ca 30%. Inte konstigt att ett filter kan skjuta en motor.
🙂
2 juli, 2015 kl. 14:55 #234741IggeDeltagareHur långt är det mellan filtret och lmmen? 🙂
2 juli, 2015 kl. 14:56 #234537Patrick P931Deltagare2 juli, 2015 kl. 15:09 #234742IggeDeltagareSom upplagt för bekymmer 😛
2 juli, 2015 kl. 15:52 #234340johan_gtDeltagareVarför det ibland kan vara svårt att hitta t.ex. mafskalningar osv. till öppna filter (cai) ute på nätet tror jag beror på att det tar en himla tid att få till det bra. 🙂
Och sen tror jag ingen vågar ta ansvar att just den skalningen passar på en annan bil.
Nu har jag justerat mitt HKS RSK och det tog totalt ca 5 timmar. Då har jag ändå hyfsad erfarenhet av detta.
Maf skalningen blir helt åt skogen med filter av denna typ och det kräver mycket loggning och justering för att få till det. Hur många orkar lägga ned den tiden?
Vid vissa punkter behövdes skalningen justeras ca 30%. Inte konstigt att ett filter kan skjuta en motor.
🙂
Hur har du gått tillväga när du justerat in detta, vilka tabeller och vilken metod?
Jag använde mig av detta program http://www.romraider.com/forum/viewtopic.php?f=32&t=10481Jag har monterat ett dropin filter i min STI och bara skalat Open Loop. Då den ligger inom marginalerna i Closed Loop tyckte jag inte detta behövdes.
3 juli, 2015 kl. 09:42 #234538Patrick P931DeltagareEtt mycket smidigt verktyg det där, jag gillar även att kolla på RomRaiders mafskalningsfunktion.
Men man kommer fortfarande inte ifrån timmar med loggning… 🙂
Logga, ändra, flasha, logga, ändra, flasha, typ. 😉
Obs att jag gör både closed loop och open loop, båda blir helt åt skogen med ett filter som mitt. 🙂
4 juli, 2015 kl. 09:20 #234341johan_gtDeltagareOtroligt att alla de program som ligger på romraiders forum är gratis. Open Source är gott 🙂
Är sugen på ett AEM CAI http://www.rallysportdirect.com/AEM-Cold-Air-Intake-Subaru-WRX-STI-2008-2011
Ja visst det tar mycket tid att mappa. Halva tiden är nästan körningen, försöka hitta fina vägar och lite folk. Måste vara ännu värre där uppe i smeten där du bor 😉
BTW: Har äntligen lagt in din fxt stage 2 rom i våran forster. Ändrade en del i WGDC mapparna, kan skicka den om du vill ha den samt loggar?
Väldigt stor skillnad mot förra stage 2 mappen som låg i.4 juli, 2015 kl. 12:26 #234539Patrick P931DeltagareKul att ni gillar den romen! Loggar gillas! 🙂
Jo… det är lite knepigt med fria väger runt här då jag bor och jobbar ungefär så centralt det är möjligt. Men jag gillar det. Som tur är har vi några finfina tunnlar i närheten… och motorn hinner bli varm tills vi kommit dit. 😉
Det är länge sen jag mappade en standard wrx/fxt och det vore kul att göra en sådan från grunden idag, för att känna känslan. En STi blir ju lite smågalen av en mappning, en wrx/fxt blir som en helt annan bil.
AEM är bra prylar!
Jag kan avslöja att det är mer än maf och tip in/out som måste justeras då man byter filter… man får även mappa om laddtrycket (och slutligen tändning). 🙂
4 juli, 2015 kl. 12:57 #234743IggeDeltagareTestade 03 STi r4 eller vad du nu kallade den.
Den gillade inte min bil alls, så jag får fortsätta slipa på min egen. Jag går ju inte sysslolös åtminstone 😛4 juli, 2015 kl. 13:57 #234540Patrick P931DeltagareGjorde du en copy paste? På den nyaste versionen som ligger uppe på RomRaider? Den brukar bli kanon som bas och jag har använt den på flera bilar. 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.