Visar 15 inlägg - 571 till 585 (av 759 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #234755
    Igge
    Deltagare

      Vad loggar du för parametrar?

      Vad har du för target boost och kommer du upp i målet? 🙂

      #234930
      Javiisst
      Deltagare

        Vad loggar du för parametrar?

        Vad har du för target boost och kommer du upp i målet? 🙂

        Haha lugn igge min vän. Jag kan kolla senare vad för parametrar. Och det andra du fråga har jag ingen aning då inte jag som gjort något utan min tuner.

        #234756
        Igge
        Deltagare

          Både target boost och vad du uppnår är loggningsbart 🙂

          Kan ju vara intressant att göra några svep med throttle angle, rpm, engine load (g/rev), target boost och manifold absolute pressure

          Då får du se hur mycket luft den suger i sig, hur mycket den vill ladda och hur mycket den faktiskt laddar vid olika varv 🙂

          #234931
          Javiisst
          Deltagare

            Både target boost och vad du uppnår är loggningsbart 🙂

            Kan ju vara intressant att göra några svep med throttle angle, rpm, engine load (g/rev), target boost och manifold absolute pressure

            Då får du se hur mycket luft den suger i sig, hur mycket den vill ladda och hur mycket den faktiskt laddar vid olika varv 🙂

            Det där är något jag kan göra sen kanske ska först ta fram vilka parametrar jag har och vilka jag inte behöver samt behöver för att börja lära mig det Patrick nämnde, nämligen fixa lmm

            #234550
            Patrick P931
            Deltagare

              Kolla inlägg 48 för tips om basloggar, men med mafen ska du bara logga det som programmet efterfrågar.

              #234932
              Javiisst
              Deltagare

                Kolla inlägg 48 för tips om basloggar, men med mafen ska du bara logga det som programmet efterfrågar.

                Tack Patrick det ska jag kolla på. Bara så sjukt mycket med jobb och allt just nu

                #234933
                Javiisst
                Deltagare

                  Vad loggar du för parametrar?

                  Vad har du för target boost och kommer du upp i målet? 🙂

                  A/F correction #1
                  A/F learning #1
                  A/F sensor #1
                  Battery Voltage
                  Coolant temperature
                  Engine Load (calculated)
                  Engine speed
                  Ignition total timing
                  Injector Duty Cycle
                  Intake VVT Advance Angle Left
                  Intake VVT Advance Angle Right
                  Manifold realtive pressure (corrected)
                  Mass airflow
                  mass airflow sensor Voltage
                  Primary wastegate duty cycle
                  Throttle opening angle
                  Vehichle speed
                  AEM UEGO wideband

                  där har du vad jag loggar / blivit sagt att logga från tunern i US and A…

                  #234934
                  Javiisst
                  Deltagare

                    Kolla inlägg 48 för tips om basloggar, men med mafen ska du bara logga det som programmet efterfrågar.

                    Hej igen Patrick, och alla andra

                    jag har läst och läst men jag får inte mitt huvud runt vad det är jag ska göra egentligen, finns flera olika open loop closed loop osv och sen när man loggat ska man lägga de i den programmen som jag laddat ner från inlägget… sen ska det gå ändra något och hur ändrar jag i rom filen?

                    sorry men jag är så vilse

                    p.s. jag har lite etanol i bilen kom jag på, det spelar väl också roll nu när man ska MAF kalibrera?`

                    Mvh

                    #234551
                    Patrick P931
                    Deltagare

                      Lol, sluta blanda i etanol, då kommer du aldrig få en bra mappning. Tanka bara ren 98, gärna från Statoil då de verkar ha jämnast kvalitet.
                      Att justera din maf är att mappa, det är inte helt enkelt men inte oöverkomligt. Har du läst tuning guiden, den finns länkad tidigt i tråden. Det står nog lite om maf skalning i den.

                      Börja med open loop, gör sedan closed loop.

                      🙂

                      #234935
                      Javiisst
                      Deltagare

                        Lol, sluta blanda i etanol, då kommer du aldrig få en bra mappning. Tanka bara ren 98, gärna från Statoil då de verkar ha jämnast kvalitet.
                        Att justera din maf är att mappa, det är inte helt enkelt men inte oöverkomligt. Har du läst tuning guiden, den finns länkad tidigt i tråden. Det står nog lite om maf skalning i den.

                        Börja med open loop, gör sedan closed loop.

                        🙂

                        Haha jag hade det redan i kom jag på, påverkar det maf kalibreringen nu? Jag har halv tank av blandat soppa kan ju inte bara ut o took köra haha.

                        Och du sa börja med OL? Men enligt det jag läst “You really need to nail CL portion of your MAF scaling first!”
                        Jo jag har läst men inte allt jag förstår men ska testa lite nånting får se vad jag kommer fram till. Men frågan är nu hur blir det med blandningen som är i tanken?

                        #234552
                        Patrick P931
                        Deltagare

                          Du kan inte skala med okänd mängd etanol. Töm tanken, alt öva dig på att skala med det du har i för att skala om på riktigt då du har ren soppa. Då din OL är åt skogen skulle jag börja med den, CL tar längre tid och är slös med tid att justera med etanolen.

                          Visste din tuner att du blandar i etanol?

                          🙂

                          #234936
                          Javiisst
                          Deltagare

                            Du kan inte skala med okänd mängd etanol. Töm tanken, alt öva dig på att skala med det du har i för att skala om på riktigt då du har ren soppa. Då din OL är åt skogen skulle jag börja med den, CL tar längre tid och är slös med tid att justera med etanolen.

                            Visste din tuner att du blandar i etanol?

                            🙂

                            Jaha okaj great att du ser det och vet det lol. Då börjar jag med OL och försöker bekanta mig med det.

                            Jo han visste för vi skulle göra en mixfule tune. Men han drog på semester

                            #234858
                            karlberg
                            Deltagare

                              Brukar mappare låsa sina mappar så man inte kan ändra i dem själv.
                              Lite sugen på att börja småpilla med mappen jag redan har i men den är ju gjord av Per j på trollspeed.

                              Tänkte mer om man kunde köpa ett “kit” för att börja mappa själv och experimentera med Pers mapp

                              #234757
                              Igge
                              Deltagare

                                Är det ecutek brukar det låsas ja.

                                Det finns program för att komma runt problemet, men då är det varken gratis eller open source 🙂

                                #234553
                                Patrick P931
                                Deltagare

                                  Ang. program som tar sig runt EcuTeks lås så fungerar dessa bara på “vanliga” EcuTek rom och inte till RaceRom. Kan vara bra att veta innan man köper dyr programvara. 🙂

                                Visar 15 inlägg - 571 till 585 (av 759 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.