Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 759 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #234804
    pettsun
    Deltagare

      Tack för lite feedback!

      Stämmer att bilen är mappad. Downpipe, racecat, avgas samt EcuTek hos JRM 2006. Troligen mappad på V-Power men körs idag på vanlig 98 (finns ej V-power här uppe). Tänkte ta ett par loggar med följande:

      – RPM (RPM) [AP] or Engine Speed (RPM) [RR]
      – Calculated Load (load) [AP] or Engine Load (1 byte) (g/rev) [RR]
      – Dyn. Adv. Mult. (DAM) or IAM [RR]
      – Ignition Adv. (deg)[AP] or Ignition Total Timing[RR]
      – Knock Learning (deg)[AP] or Fine Learning Knock Correction (degrees)[RR]
      – Knock Correction (deg)[AP] or Feedback Knock Correction(degrees)[RR]
      – Throttle Position (%)[AP] or Throttle Opening Angle(%)[RR]
      – Boost (PSI)[AP] or Manifold Relative Pressure(corrected)(PSI)[RR]
      – Wastegate Duty (%)[AP] or Primary Wastegate Duty Cycle(%)
      – Air/Fuel Ratio (AFR)[AP] or A/F Sensor #1(AFR)[RR]
      – Mass Airflow (g/s)[AP&RR]
      – Inj. Duty Cycle (%)[AP] or Injector Duty Cycle(%)[RR]
      – Fuel Trim (Short) (%)[AP] or A/F Correction(%)[RR]
      – Fuel Trim (Long) (%)[AP] or A/F Learning(%)[RR]
      – Vehicle Speed (kmh)(AP or RR)

      Och om möjligt peta in resultatet i ett kalkylblad med lite grafer. Kanske posta en skärmdump på det här med 🙂

      Mvh Anders / Luleå

      Du känner inte att du är sugen på att testa logga min forester^^
      kör du mappning med Ecuflash också?

      /bor nämligen också i luleå

      #234294
      isse
      Deltagare

        @pettsun

        Skickat pm.

        Kör EcuTek och är lite för feg för att börja labba med egna mappar. Men om bilen inte redan varit mappad innan jag köpte den så hade det helt klart varit ett intressant alternativ att pröva på. Använder alltså kabel och programvara som diagnosverktyg än så länge.

        Med vänlig hälsning, Anders

        #234394
        Patrick P931
        Deltagare

          Sådär, på plats på hotellet. 🙂

          Jag befinner mig nog nästan så långt bort från Luleå man kan komma, i Durban i Sydafrika. 😉

          Iaf, nu är det bilar vi ska snacka. 🙂

          Jag rekommenderar att logga med RomRaider, det finns andra program men RR fungerar bra och är enkelt att använda.

          Nu vet jag inte exakt vilka parametrar du har tillgängliga att logga, men jag hade velat att du börjar göra en baslogg med något som liknar:

          1- Engine Load (2-byte)** (g/rev)
          2- Engine Speed (rpm)
          3- Feedback Knock Correction (4-byte)* (degrees)
          4- Fine Learning Knock Correction (4-byte)* (degrees)
          5- Knock Sum* (count)
          6- Throttle Opening Angle (%)
          7- Ignition Total Timing (degrees)
          8- Manifold Relative Sea Level Pressure (2-byte)** (bar relative sea level)
          9- A/F Sensor #1(AFR)

          De 6 första brukar jag alltid ha med i mina loggar, jag är livrädd för spikningar då jag har lyckats skjuta en motor en gång på grund av just spikningar.

          Max 10 parametrar åt gången i en logg tycker jag känns som en bra gräns. Desto färre man loggar samtidigt desto bättre resultat (uppdateringsfrekvens) får man. Det går att logga 20-30 parametrar men då kanske man får 1 logpunkt per sekund, med 10 parametrar har du kanske 15 punkter per sekund.

          RomRaider sparar loggarna i formen .csv (comma separated values) och eventuellt för att dessa ska visas på rätt sätt i Svensk MS Excel behöver man antingen konvertera loggen eller ändra på inställningarna i datorn.

          En baslogg innebär en eller helst ett par fullgasrepor från låga varv till varvstopp på treans växel.

          Jag ser fram mot fortsättningen!

          🙂
          Patrick

          #234395
          Patrick P931
          Deltagare

            En snabb förklaring av det lärda bränslet:

            + värde betyder att ecun lägger till soppa. Ett typiskt fall av plusvärden är en liten vakuumläcka.
            – betyder att ecun drar av soppa.

            Det finns olika sätt att justera detta, ett är att justera skalningen på maf = luftmassemätaren. Det är nog det seriösa sättet men tar mycket tid.

            Om vi kallar de olika bränslecellerna abcd:
            a är tomgång.
            b är strax över tomgång
            c är där man kör mest
            d börjar open loop området.

            enkelt förklarat.

            För att slippa påverkan av det lärda värdet kan man mappa bort det lärda beroendet på open loop, dvs man kör bara efter mappen och justerar “manuellt”.

            Dina värden är inte alls åt skogen utan ser rätt vanliga ut för en icke-anpassad mappning. Jag måste dock erkänna att jag blev förvånad över att man inte har ändrat på varvtalsskalan över det lärda knacket…

            Jag ser fram mot dina loggar.

            #234295
            isse
            Deltagare

              Hej!

              Tack för analysen, återkommer inom ett par dagar med ett par loggar enligt de pparametrar du rekommenderade. Bilen är EcuTek mappad hos JRM år 2006 och sedan dess är inget gjort åt den (såvitt jag vet) förutom en ECU reset. Har misstankar om ett mindre avgasläckage någonstans mellan motor och downpipe.

              / Anders

              #234396
              Patrick P931
              Deltagare

                Dela gärna med dig av csv filen du får.

                Läckage innan lambda #2 brukar synas genom extremminus på a i learning view.

                🙂

                #234296
                isse
                Deltagare

                  Här kommer ett första försök till loggfil i form av ett diagram. Loggen är tagen på treans växel, svagt motlut. Återkommer med länk till csv filen när jag hittar något lämpligt ställe att placera den på.

                  / Anders

                  #234397
                  Patrick P931
                  Deltagare

                    Schysst! Fina kurvor. 🙂

                    Ignition total timing består av flera mappar, Knock correction advance är en av dessa, så den behöver du inte logga. I Open Source communityn brukar man ofta köra en platt mapp där, t.ex. 8 grader. Det är den mappen som IAM tar bort från om det spikar och har man då platt är det extra enkelt att analysera.

                    Man får ha bilen igång, kabeln inkopplad och RomRaider logprogram igång så ser man allt som går att logga.

                    Du vill även ha med “load” då du loggar då i princip allt i Subarus styrsystem baseras på det. Load är en funktion av luftmassan.

                    Jag ser fram mot en eller ett par csv, synd att vi inte kan bifoga bilder och filer direkt här, men ett stort tack till mod som lade till ett r.

                    🙂
                    Patrick

                    #234297
                    isse
                    Deltagare

                      Hej!

                      Har lagt upp ett par av csv filerna. Filerna är helt oredigerade och innehåller alltså vanlig körning och ett par fullgasrepor på treans växel.

                      Saknas väsentliga data så tipsa gärna om vad mer som bör loggas så ordnar jag ett par filer till.

                      Anm: Explorer fattar tydligen inte vad en csv fil är utan döper glatt om den till .txt . Chrome har verkar däremot inte ha problem med filformatet.

                      Här hittar ni filerna : http://home.swipnet.se/teufelskreuter/csv%20loggar/

                      Mvh Anders /Luleå

                      (Och för er som undrar vad jag körde innan Imprezan så: http://home.swipnet.se/teufelskreuter/Bandit%20turbo%20ftp/ )

                      #234399
                      Patrick P931
                      Deltagare

                        Idag blir det till att flasha en S203 inspirerad rom på en sti ’03.

                        = en av möjligheterna med open source. 😉

                        Isse här ovan har fått lite hjälp och vägledning via mail. Jag tror att han gillar skarpt detta med loggning. 😉

                        Jag väntar på att Pettsun där uppe i norr ska logga sin Forester. Väldigt spännande att få se de kurvorna. Men han är ju inte så snabb. 😉

                        Om någon är intresserad av en praktisk demonstration så kan ni närvara ikväll då jag ska flasha. Skicka i så fall pm så hör jag eventuellt av mig ang. tid och plats, jag måste ju fråga bilens ägare först.

                        🙂
                        Patrick

                        #234400
                        Patrick P931
                        Deltagare

                          Och mappningen gick bra! Bilen flyger, trodde själv aldrig det skulle bli sådan skillnad.

                          03 STI med en trimmad S203 mapp (S203 hade ju orginal dp och avgas), wow! 😀

                          #234808
                          BlåMes
                          Deltagare

                            Sjukt intresserad av det här! Började labba lite med mappning när jag hade saab men provade aldrig i praktiken!

                            Går det att flasha på en -99 GT? Vissa säger att det går andra inte. Någon som har bra svar för isåfall är jag ivrig att lära! 😀

                            #234401
                            Patrick P931
                            Deltagare

                              Trionic suiten? Den har jag också lekt med. Har Trionic T5 på en Volvo.

                              Ang. open source innan MY01 så tror jag inte att det fungerar, det går att logga vissa SSM parametrar men jag har aldrig provat tanka ned en orginal rom. Jag ställer gärna upp och testar om det fungerar om intresse finns.

                              🙂
                              Patrick

                              #234809
                              BlåMes
                              Deltagare

                                Trionic suiten? Den har jag också lekt med. Har Trionic T5 på en Volvo.

                                Ang. open source innan MY01 så tror jag inte att det fungerar, det går att logga vissa SSM parametrar men jag har aldrig provat tanka ned en orginal rom. Jag ställer gärna upp och testar om det fungerar om intresse finns.

                                🙂
                                Patrick

                                Hittade en lista över kompatibla modeller på romraiders hemsida. Min årsmodell fanns inte med. Under 01 verkar som sagt vara ett problem men jag är alltid på och provar! Funkar det så blir ingen gladare än jag! 😀

                                #234402
                                Patrick P931
                                Deltagare

                                  Det första man måste kolla är om EcuFlash kan koppla upp sig och tanka ned din rom.

                                  Jag har andra program än RomRaider som kan fungera att editera med. Men den stora saken är att ta reda på om man kan koppla upp sig. 🙂

                                Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 759 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.