Visar 15 inlägg - 601 till 615 (av 759 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #234556
    Patrick P931
    Deltagare

      Någon som kan hjälpa mig klura ut detta? 🙂 jag har bytt till bosch 1000cc spridare och E85, använde all data som var medskickat (flow scale och latency) går bra på tomgång och även “cruising” (Learning view visar som max 4.2%+) men när jag kör gasen i botten så dippar jag ner till 9.7 AFR från 3300-4800 för att sedan gå upp dit den ska (OL fueling 11.2 AFR). vad är orsaken till detta? latencyn som är galen?

      Länk till logg: https://drive.google.com/file/d/0B-x4eR5SXtAOLV9ZeTRiV3ZPUUE/view?usp=sharing

      Som jag tipsade om i vår mailkorrespondans så skulle jag börja med att flasha tillbaka orginal tändmappar, det nuvarade tändläget är inte korrekt och 10 grader för sen tändning kan påverka mer än man tror. Jag tippar att du ligger 10 grader för sent på bensin, på etanol blir det ett par grader till.

      Sen, om learning view ser ok ut så skala om mafen. Men jag tror du blir förvånad efter att ha höjt tändningen.

      Som jag förstod hade du inte kört/mappat på 98 med dessa spridare innan du tog steget till E85. Jag brukar rekommendera alla att mappa på känd soppa (98) först och sällan ta flera stora saker samtidigt (spridare och e85 i ett go är mycket att stå i om man inte har erfarenheten).

      🙂

      #234959
      koaaN
      Deltagare

        Som jag tipsade om i vår mailkorrespondans så skulle jag börja med att flasha tillbaka orginal tändmappar, det nuvarade tändläget är inte korrekt och 10 grader för sen tändning kan påverka mer än man tror. Jag tippar att du ligger 10 grader för sent på bensin, på etanol blir det ett par grader till.

        Sen, om learning view ser ok ut så skala om mafen. Men jag tror du blir förvånad efter att ha höjt tändningen.

        Som jag förstod hade du inte kört/mappat på 98 med dessa spridare innan du tog steget till E85. Jag brukar rekommendera alla att mappa på känd soppa (98) först och sällan ta flera stora saker samtidigt (spridare och e85 i ett go är mycket att stå i om man inte har erfarenheten).

        🙂

        Har rett ut det mesta tills idag och det enda jag inte är nöjd med är kalla starter, då afren är överallt i ca 1 minut innan den hamnar rätt 🙂 bytte ju över till carberry och behöll tändningen som den var där och enligt virtual dyno så visar den 400+ hk nu 🙂 innan e85 och spridare och med den gamla mappen så visade det ca 320 🙂 skjuter på ordentligt 😀

        #234557
        Patrick P931
        Deltagare

          koaaN: kul att höra! 🙂

          #234558
          Patrick P931
          Deltagare

            Då jag nyss har loggat en mappad (inte av mig) sti och konstaterat att IAM låg på 8 erbjuder jag alla här gratis hälsokoll på era bilar med en snabb Learning View.

            Mappade eller inte, är du lite orolig att allt inte är 100 eller bara nyfiken på det lärda knacket och bränslet – maila mig (se min sign) så bokar vi in en snabbkoll!

            🙂

            #234763
            Igge
            Deltagare

              Apropå IAM, hjälpte till med mappning på en STi med snarlik spec som min bil har (FMIC, öppet filter och möjligen annan original turbo än jag) . Den gick ganska risigt när IAM var på 8, ryckigt kan man säga (misständning/knack?). Men lyckades man köra så IAM klättrade upp till 16 gick den hur bra som helst

              Efter några dagars körning hade fine learning lagt in några korrigeringar, inget stort så IAM låg fortfarande på 16,
              Liten sänkning av Base timing gjordes och IAM ville inte röra på sig från 8.
              Versionen där vi fått 16 lades in igen men den ville ändå inte gå upp från 8 nu.

              Vad gör man då?

              #234559
              Patrick P931
              Deltagare

                Om man inte orkar börja om från början med en basrom som man vet fungerar kan man “fula” lite och flasha en rom med initial IAM 16… 😉

                Jag misstänker dåligt mappade öppna filter, det borde vara förbud att sälja eller montera dessa utan en väldigt omfattande mappning! Jag är t.ex. fortfarande inte klar med mappningen av mitt HKS RSK… nu då det är kallare är det flera saker som inte längre är som de bör. 😀

                #234764
                Igge
                Deltagare

                  Jo filtret kan jag tänka mig behöver mer justering då den har en del på AF learning
                  Stör mig ändå på att IAM inte ökar trots att loggning inte visar några knackningar

                  Att sätta initial IAM till 16 har jag läst vara dumt någonstans, minns inte förklaringen 😛

                  #234960
                  koaaN
                  Deltagare

                    Jo filtret kan jag tänka mig behöver mer justering då den har en del på AF learning
                    Stör mig ändå på att IAM inte ökar trots att loggning inte visar några knackningar

                    Att sätta initial IAM till 16 har jag läst vara dumt någonstans, minns inte förklaringen 😛

                    När IAM sänks “brukar” det inte visas några knackningar utan det är IAM som sänks istället för att flkc eller fbkc går in 🙂 provat med en stock tändningsmapp från en likadan bil? 🙂

                    #234765
                    Igge
                    Deltagare

                      När IAM sänks “brukar” det inte visas några knackningar utan det är IAM som sänks istället för att flkc eller fbkc går in 🙂 provat med en stock tändningsmapp från en likadan bil? 🙂

                      IAM har alltså inte sänkts, utan den börjar på 8 efter flashning och höjs aldrig.
                      Inga utslag på feedback knock eller dylikt syntes alltså

                      Tändningen ligger riktigt fegt till dock saknas BBL för noggrant kunna se hur soppan är.

                      #234961
                      koaaN
                      Deltagare

                        IAM har alltså inte sänkts, utan den börjar på 8 efter flashning och höjs aldrig.
                        Inga utslag på feedback knock eller dylikt syntes alltså

                        Tändningen ligger riktigt fegt till dock saknas BBL för noggrant kunna se hur soppan är.

                        Jag förstår! 🙂 prova höj den till 16 från början och kör fegt och kolla om det ger utslag? 🙂

                        #234560
                        Patrick P931
                        Deltagare

                          Jag får fortfarande regelbundet pm med mappningsfrågor och då blir min inbox full. Jag skulle uppskatta om alla frågor mailas istället så jag får behålla min inbox för andra, personliga, saker. 🙂

                          #234345
                          johan_gt
                          Deltagare

                            Sitter och funderar på om man skulle beställa ID´s 1000cc och sedan köra E85.
                            Kanske är onödigt på min maskin? Är än så länge helt original i motor.

                            Gissar att jag har ca 330 hk med nuvarande rom. Kan säkert öka en bra bit med 98 oktan men häftigt med E85 😉

                            http://www.rallysportdirect.com/fits/2008-subaru-impreza-wrx-sti-hatchback-2-5/fuel-injectors/ind-1000-48-11-wrx-4-injector-dynamics-fuel-injectors-top-feed-1000cc

                            #234988
                            Vincent Berglund
                            Deltagare

                              Sitter och funderar på om man skulle beställa ID´s 1000cc och sedan köra E85.
                              Kanske är onödigt på min maskin? Är än så länge helt original i motor.

                              Gissar att jag har ca 330 hk med nuvarande rom. Kan säkert öka en bra bit med 98 oktan men häftigt med E85 😉

                              http://www.rallysportdirect.com/fits/2008-subaru-impreza-wrx-sti-hatchback-2-5/fuel-injectors/ind-1000-48-11-wrx-4-injector-dynamics-fuel-injectors-top-feed-1000cc

                              Mer än 330hk i en orginal spis känns lite väl 🙂

                              Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

                              #1767

                              #234346
                              johan_gt
                              Deltagare

                                Mer än 330hk i en orginal spis känns lite väl 🙂

                                Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

                                Det är en STi det gäller EJ257.

                                #234989
                                Vincent Berglund
                                Deltagare

                                  Det är en STi det gäller EJ257.

                                  Jaha men då äre nog inge problem 🙂

                                  Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

                                  #1767

                                Visar 15 inlägg - 601 till 615 (av 759 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.