Fördelen med E85 är att det inte knackar lika lätt, och det är väl ofta det som sägs döda EJ257or
Däremot så är E85 lite lurigare att mappa in tändningen på då det inte börjar småknacka på samma sätt som bensin utan när det väl knackar är det ofta rejält och då är motorn ledsen
Fördelen med E85 är att det inte knackar lika lätt, och det är väl ofta det som sägs döda EJ257or
Däremot så är E85 lite lurigare att mappa in tändningen på då det inte börjar småknacka på samma sätt som bensin utan när det väl knackar är det ofta rejält och då är motorn ledsen
Precis detta jag funderade på innan. Kanske man skulle se hur långt man kan gå med 98 så man har något att utgå ifrån?
Jag oroas också lite av dom nyheterna men satsar ändå på sprit, kommer dock köra med flexfuelsensor så jag klarar mig på bensin (har dock ej helt bestämt om den mappningen ska ske på 95 eller 98, lutar åt 95)
Oturligt nog svajar kvaliteten på E85 väldigt så flexfuelmappning (som Igge ska göra) är ett måste. Det är m y c k e t jobb att få till en bra flexfuelmappning.
Jag rekommenderar mappning på 98 oktan till alla utom rena racebilar (eller flexfuelsensor) för tillfället. 🙂
Tack!
Ska kolla detta.
Hur fungerar det när man vill ha två olika mappningar för olika bränsle?
Blir det två helt skilda mappar en för tex. 95 och E85 så vid ett visst värde växlar den mellan mapparna, eller kan den gå steglöst mellan dem?
Det har jag inte koll på hur det funkar med carberry
Men link m.fl. Kan kompensera steglöst
Häftigt. Man blev lite sugen på ett nytt styrsystem 🙂
Behöver lära mig lite mer innan jag börjar byta system. Men sugen blir man när man läser alla fördelar.