Visar 15 inlägg - 616 till 630 (av 759 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #234766
    Igge
    Deltagare

      Fördelen med E85 är att det inte knackar lika lätt, och det är väl ofta det som sägs döda EJ257or
      Däremot så är E85 lite lurigare att mappa in tändningen på då det inte börjar småknacka på samma sätt som bensin utan när det väl knackar är det ofta rejält och då är motorn ledsen

      #234347
      johan_gt
      Deltagare

        Fördelen med E85 är att det inte knackar lika lätt, och det är väl ofta det som sägs döda EJ257or
        Däremot så är E85 lite lurigare att mappa in tändningen på då det inte börjar småknacka på samma sätt som bensin utan när det väl knackar är det ofta rejält och då är motorn ledsen

        Precis detta jag funderade på innan. Kanske man skulle se hur långt man kan gå med 98 så man har något att utgå ifrån?

        #234276
        abacus
        Deltagare

          Är inte sprit soppan nästan på väg att dö ut? Och sen är det lite svajig kvalitet på de har förstått… Bara en tanke..

          skickat ifrån Samsung Galaxy S6 Edge

          #234363
          Christian S
          Deltagare

            Är inte sprit soppan nästan på väg att dö ut?

            det var delvis därför jag jag gick över till 98 istället när min mappades för ett par veckor sedan.

            #234613
            Fladric
            Deltagare

              det var delvis därför jag jag gick över till 98 istället när min mappades för ett par veckor sedan.

              Hade ett tag tankar att mappa min H6:a på E85 men efter skattehöjningen känns det inte alls lika lockande 🙁

              #234767
              Igge
              Deltagare

                Jag oroas också lite av dom nyheterna men satsar ändå på sprit, kommer dock köra med flexfuelsensor så jag klarar mig på bensin (har dock ej helt bestämt om den mappningen ska ske på 95 eller 98, lutar åt 95)

                #234561
                Patrick P931
                Deltagare

                  Oturligt nog svajar kvaliteten på E85 väldigt så flexfuelmappning (som Igge ska göra) är ett måste. Det är m y c k e t jobb att få till en bra flexfuelmappning.

                  Jag rekommenderar mappning på 98 oktan till alla utom rena racebilar (eller flexfuelsensor) för tillfället. 🙂

                  #234348
                  johan_gt
                  Deltagare

                    Tack för tipsen.
                    Det kräver väll att man bytar ut original sprut för att få det att lira med flexifuel sensor?

                    Cobb har gjorde ett kitt men då används Accessporten.
                    https://www.rallysportdirect.com/fits/2008-subaru-impreza-wrx-sti-hatchback-2-5/fuel-pump-kits/cob-315f03-cobb-tuning-flex-fuel-package

                    #234768
                    Igge
                    Deltagare

                      Har hört att det ska funka med carberry
                      Kika på flexconverter.com för inkoppling

                      #234349
                      johan_gt
                      Deltagare

                        Tack!
                        Ska kolla detta.
                        Hur fungerar det när man vill ha två olika mappningar för olika bränsle?
                        Blir det två helt skilda mappar en för tex. 95 och E85 så vid ett visst värde växlar den mellan mapparna, eller kan den gå steglöst mellan dem?

                        #234769
                        Igge
                        Deltagare

                          Det har jag inte koll på hur det funkar med carberry

                          Men link m.fl. Kan kompensera steglöst

                          #234350
                          johan_gt
                          Deltagare

                            Det har jag inte koll på hur det funkar med carberry

                            Men link m.fl. Kan kompensera steglöst

                            Häftigt. Man blev lite sugen på ett nytt styrsystem 🙂
                            Behöver lära mig lite mer innan jag börjar byta system. Men sugen blir man när man läser alla fördelar.

                            #234770
                            Igge
                            Deltagare

                              Kolla så inte carberry kan fixa steglös övergång innan du köper nytt för den sakens skull
                              Många säger att carberry är oerhört potent

                              #234562
                              Patrick P931
                              Deltagare

                                Carberry är potent… men funkar bara tom årsmodell ca 2005… dvs. 16 bitars ecu.

                                32 bitars är en helt annan bit att bita i. 😉

                                #234771
                                Igge
                                Deltagare

                                  Där ser man 🙂

                                Visar 15 inlägg - 616 till 630 (av 759 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.