Visar 15 inlägg - 631 till 645 (av 759 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #234563
    Patrick P931
    Deltagare

      Ibland blir jag djupt fundersam… mappade en WRX 05 igår och har idag räknat på effekt och vridökningen.

      Känns helt osannolikt, men ljuger siffrorna?

      Hur som helst så blev det såklart en helt annan bil efter en eftermiddag med mig. 😎

      #234564
      Patrick P931
      Deltagare

        Vridmomentaxeln till vänster, effekt till höger, glömde sätta labels på axlarna. 😀

        Från antagandet på orginal 300 Nm och 224 hk till 403 Nm och 291 hk. Känns inte som att det verkligen kan stämma. 😀

        #234280
        Koffe
        Keymaster

          Det är ju vad JRM hävdar (300 hk/400 Nm) på “Steg 1” 😉
          Vad var gjort med bilen (avgas, bränslepump osv?)
          2.5-liters också va?

          //Koffe

          #234772
          Igge
          Deltagare

            Fast JRM har ju ett rykte av att ta i lite på deras uppskattningar 😛

            #234281
            Koffe
            Keymaster

              Därav min smiley 😉

              #234773
              Igge
              Deltagare

                Ah, missade den 🙂

                Hur mycket jobb är det att gå över till carberry och map-styrt?
                Funderar på att göra det med japanen om mappen inte är bra efter turbobytet

                #234995
                alezi
                Deltagare

                  Älskar bilen efter ?

                  #234565
                  Patrick P931
                  Deltagare

                    Hur mycket jobb är det att gå över till carberry och map-styrt?

                    Hur långt är ett snöre? 😉

                    Det går att flasha romen och puttra runt, men man bör sänka tändningen ett par grader först enligt min erfarenhet. Sen får man tänka om, tänka annorlunda, då allt som man tidigare tänkt i “load” nu tänks i tryck.

                    Sen ut och mappa. Man ska bygga en VE mapp och det tar en stund men är inte så långt från att bygga en maf skalning med skillnaden att denna är 3D och därför tar en stund längre. Får man VE vid lugn körning ok ger man sig på fullgas och allt däremellan. Sen laddtryck och sist tändning

                    Same same but different. 😉

                    #234994
                    Matses
                    Deltagare

                      möjligt att jag frågar detta i fel tråd men vilka bilar är det som kan dra nytta av tactrix? är min impreza gt my98 något som funkar eller är det uteslutet // Mvh Kristoffer

                      #234774
                      Igge
                      Deltagare

                        Mappning är uteslutet sist jag forskade i ämnet, tror loggning var möjligt från 99 men är osäker på det

                        #234775
                        Igge
                        Deltagare

                          Hur långt är ett snöre? 😉

                          Det går att flasha romen och puttra runt, men man bör sänka tändningen ett par grader först enligt min erfarenhet. Sen får man tänka om, tänka annorlunda, då allt som man tidigare tänkt i “load” nu tänks i tryck.

                          Sen ut och mappa. Man ska bygga en VE mapp och det tar en stund men är inte så långt från att bygga en maf skalning med skillnaden att denna är 3D och därför tar en stund längre. Får man VE vid lugn körning ok ger man sig på fullgas och allt däremellan. Sen laddtryck och sist tändning

                          Same same but different. 😉

                          Med andra ord påtagligt mycket större projekt än att utgå från en stock basemap d—0.o—b

                          #234351
                          johan_gt
                          Deltagare

                            Varför använder man sig inte av trycket original istället för MAF?
                            Går bilen inte riktigt lika bra på låga laster?

                            #234566
                            Patrick P931
                            Deltagare

                              Därför att maf i de allra flesta fall är en bättre pryl, en maf kan själv kompensera för tryckskillnader, luftskillnader, fukt, tempskillnader, osv. Relativt lätt att mappa dessutom!

                              En maf bil går med största sannolikhet grymt bra både sommar höst vår och vinter.

                              Map/mat (= Speed Density) däremot… jo, det kan också gå bra men kräver väldigt mycket mer av mapparen om man vill ha en bil som fungerar alltid bra.

                              Varför går man över till SD? Jo för att vid riktigt höga effektuttag blir maf inte längre så enkelt att mappa, grövre insugsrör gör mätningen sämre, utöver det så är själva sensorn rätt känslig.

                              Trots att många hyllar SD brukar jag rekommendera att behålla maf, livet blir helt enkelt enklare för de flesta då.

                              🙂

                              #234352
                              johan_gt
                              Deltagare

                                Tack. Bra förklarat :).

                                #234567
                                Patrick P931
                                Deltagare

                                  På tal om maf så fick jag till en nästan perfekt CL skalning nu under kvällen. Visst måste man vara lite sjuk av att få ett skönt välbefinnande av en sådan sak? 😀

                                  (perfekt i min värld = alla rutor inom 0.5%)

                                Visar 15 inlägg - 631 till 645 (av 759 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.