- Detta ämne har 758 svar, 69,944 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år, 3 månader sedan av Agnesson.
-
FörfattareInlägg
-
21 april, 2016 kl. 13:37 #234563Patrick P931Deltagare21 april, 2016 kl. 13:39 #234564Patrick P931Deltagare
Vridmomentaxeln till vänster, effekt till höger, glömde sätta labels på axlarna. 😀
Från antagandet på orginal 300 Nm och 224 hk till 403 Nm och 291 hk. Känns inte som att det verkligen kan stämma. 😀
21 april, 2016 kl. 15:20 #234280KoffeKeymasterDet är ju vad JRM hävdar (300 hk/400 Nm) på “Steg 1” 😉
Vad var gjort med bilen (avgas, bränslepump osv?)
2.5-liters också va?//Koffe
21 april, 2016 kl. 15:31 #234772IggeDeltagareFast JRM har ju ett rykte av att ta i lite på deras uppskattningar 😛
21 april, 2016 kl. 15:33 #234281KoffeKeymasterDärav min smiley 😉
21 april, 2016 kl. 15:37 #234773IggeDeltagareAh, missade den 🙂
Hur mycket jobb är det att gå över till carberry och map-styrt?
Funderar på att göra det med japanen om mappen inte är bra efter turbobytet21 april, 2016 kl. 18:01 #234995aleziDeltagareÄlskar bilen efter ?
22 april, 2016 kl. 07:49 #234565Patrick P931DeltagareHur mycket jobb är det att gå över till carberry och map-styrt?
Hur långt är ett snöre? 😉
Det går att flasha romen och puttra runt, men man bör sänka tändningen ett par grader först enligt min erfarenhet. Sen får man tänka om, tänka annorlunda, då allt som man tidigare tänkt i “load” nu tänks i tryck.
Sen ut och mappa. Man ska bygga en VE mapp och det tar en stund men är inte så långt från att bygga en maf skalning med skillnaden att denna är 3D och därför tar en stund längre. Får man VE vid lugn körning ok ger man sig på fullgas och allt däremellan. Sen laddtryck och sist tändning
Same same but different. 😉
22 april, 2016 kl. 09:48 #234994MatsesDeltagaremöjligt att jag frågar detta i fel tråd men vilka bilar är det som kan dra nytta av tactrix? är min impreza gt my98 något som funkar eller är det uteslutet // Mvh Kristoffer
22 april, 2016 kl. 11:52 #234774IggeDeltagareMappning är uteslutet sist jag forskade i ämnet, tror loggning var möjligt från 99 men är osäker på det
22 april, 2016 kl. 12:06 #234775IggeDeltagareHur långt är ett snöre? 😉
Det går att flasha romen och puttra runt, men man bör sänka tändningen ett par grader först enligt min erfarenhet. Sen får man tänka om, tänka annorlunda, då allt som man tidigare tänkt i “load” nu tänks i tryck.
Sen ut och mappa. Man ska bygga en VE mapp och det tar en stund men är inte så långt från att bygga en maf skalning med skillnaden att denna är 3D och därför tar en stund längre. Får man VE vid lugn körning ok ger man sig på fullgas och allt däremellan. Sen laddtryck och sist tändning
Same same but different. 😉
Med andra ord påtagligt mycket större projekt än att utgå från en stock basemap d—0.o—b
22 april, 2016 kl. 17:36 #234351johan_gtDeltagareVarför använder man sig inte av trycket original istället för MAF?
Går bilen inte riktigt lika bra på låga laster?22 april, 2016 kl. 20:40 #234566Patrick P931DeltagareDärför att maf i de allra flesta fall är en bättre pryl, en maf kan själv kompensera för tryckskillnader, luftskillnader, fukt, tempskillnader, osv. Relativt lätt att mappa dessutom!
En maf bil går med största sannolikhet grymt bra både sommar höst vår och vinter.
Map/mat (= Speed Density) däremot… jo, det kan också gå bra men kräver väldigt mycket mer av mapparen om man vill ha en bil som fungerar alltid bra.
Varför går man över till SD? Jo för att vid riktigt höga effektuttag blir maf inte längre så enkelt att mappa, grövre insugsrör gör mätningen sämre, utöver det så är själva sensorn rätt känslig.
Trots att många hyllar SD brukar jag rekommendera att behålla maf, livet blir helt enkelt enklare för de flesta då.
🙂
23 april, 2016 kl. 12:19 #234352johan_gtDeltagareTack. Bra förklarat :).
6 maj, 2016 kl. 22:07 #234567Patrick P931DeltagarePå tal om maf så fick jag till en nästan perfekt CL skalning nu under kvällen. Visst måste man vara lite sjuk av att få ett skönt välbefinnande av en sådan sak? 😀
(perfekt i min värld = alla rutor inom 0.5%)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.