Visar 15 inlägg - 661 till 675 (av 759 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #234781
    Igge
    Deltagare

      Gröna kontakterna kopplade.
      Har testa alla ecu val..

      Ingen flashkontakt på den då?
      Försvann för Impreza 06 STi förvisso, men forrester kanske var efter på den punkten?

      #234861
      roadie
      Deltagare

        Ingen flashkontakt på den då?
        Försvann för Impreza 06 STi förvisso, men forrester kanske var efter på den punkten?

        Har inte sett någon iallafall
        Ska spara loggen nästa gång jag testar

        #234990
        Vincent Berglund
        Deltagare

          Hur är det med en gt 99. Hur gör dom med ecutek för att kunna flasha ?

          Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

          #1767

          #234833
          Agnesson
          Deltagare

            Skulle köra sh boot idag hade jag tänkt mej men det gick inget vidare.

            Nu hade jag ju dumt(kanske?) nog ecuflash i deepdebuggmode så felkoden är kanske inte den samma som man hade fått annars.

            -there are more memory areas in this CPU that will be erased than the ROM file you have has data for. write process aborted.

            när jag tar en learning view ser jag Rom namnet där och eftersom jag inte har min orginal har jag laddat hem denna från olika sidor och kollat så de är lika danna.
            A8DK100Z alla på 1 meg.

            Finns det mer minne som original är outnyttjat och som i dettafall utgör låset eller är romen jag hittar överallt bara samma och inte komplett?
            Någon annan som har denna att dela med sej av?

            Mvh Niklas

            #234834
            Agnesson
            Deltagare

              Det var tyderligen något fel i min version av ecuflash. prgrammet uppdaterat och ECU upplåst!

              #234574
              Patrick P931
              Deltagare

                Det finns en tråd i en annan avdelning som är lärorik, länken:
                http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=99025

                Vi har Subaru som gemensamt intresse och ska försöka hjälpa varandra anser jag. Nu vet jag inte vem det är som har “hjälpt” Marre, men överväger ni mappningshjälp och någon säger att “det går snabbt” så kanske man ska fundera 2 gånger över vad det är som går snabbt. 😉

                Denna tråd som jag skriver i nu finns för att gratis dela med sig av tips, hjälp, gemensamt supporta varandra. Hoppas flera av er fortsätter att bidra till att göra vår community så bra som den kan bli!
                🙂

                #234575
                Patrick P931
                Deltagare

                  Gott nytt år!
                  Är i Stockholm och har lite tid för hälsokoller m.m. om några är intresserade av att veta hur era bilar mår/går.
                  Maila för kontakt: smart44brabus @ gmail.com

                  #234573
                  Patrick P931
                  Deltagare

                    Lyfter denna och ber snällt ännu en gång, maila mig istället för att skicka pm. Mailboxen var åter igen full och det är jobbigt att rensa. 😉

                    Sen, på temat mappning så har jag loggat lite med min Forester igen… och jämfört kurvor med min nuvarande turbo STS TD06SL2 turbin i 8ans hus med billet 60-1 kompressor (typ Kinugawa “värsting”) och min gamla VF43.

                    Om vi antar samma laddtryckskurva, dvs. peak på 1.4 som sjunker till 1.2 bar, vilken turbo tror ni är snabbast från tomgångsvarv på tvåans växel (har automat där jag kan låsa växlar):

                    1. att börja spoola, dvs. går över 0 tryck?
                    2. först når 1 bar?
                    3. först når 1.4 bar?

                    Gissa gärna först ordning, men gissa även vid vilka varvtal punkterna ovan sker för guldstjärna.

                    🙂

                    #234268
                    Kvarnis
                    Deltagare

                      Hm

                      Får tänka tillbaka till min gammla GT, dock inte samma förutsättningar
                      Har iofs dålig koll på automatlåda men va f-n 😀

                      1.
                      Spoola är ju vid 0.5bar i min värld 😉
                      Så det svarar jag på 😀
                      VF43 2.3krpm 60-1 2.5krpm
                      2.
                      VF43 2.85krpm 60-1 3Krpm
                      3.
                      VF43 3.35krpm 60-1 3.3krpm

                      #234576
                      Patrick P931
                      Deltagare

                        Kvarnis, 1 rätt. 😉
                        (och nästan en guldstjärna!)

                        Med automat blir varvtalen helt annorlunda än med en manuell då man har en slirande momentomvandlare. Men schyssta gissningar!

                        Jag har 9 blads turbin, om det hjälper gissningarna.

                        #234577
                        Patrick P931
                        Deltagare

                          Kvällens story:

                          En wrx som jag har bekantat mig tidigare med har under lång tid lidit av misständningar, en ganska typisk sjukdom för tidiga wrx – just denna är en 2001. Ägaren hade läst att man kunde flasha en nyare rom för att kanske slippa dessa misständningar så jag började leta efter vilka rom som passar och vilken av dessa som är nyast.

                          Sen tog jag mappar från ägarens mappade 01 rom, varav många inte passade eftersom rader och kolumner inte var samma, sen hade Subaru utvecklat knackreglering och laddtryckstyrning under dessa år så de var inte heller samma, samtidigt jämförde jag med värden i mappar hos andra nyare wrx jag gjort och efter en stund hade jag byggt ihop en rätt fin rom!

                          Vi flashade… och inga fler misständningar!

                          Summan av kvällen: en wrx som går finfint!

                          🙂

                          #234578
                          Patrick P931
                          Deltagare

                            Annan observation, kvällens wrx fick både högre load och mass air flow med wgdc på ca 60 än med wgdc på 80… trots att laddtrycket var högre med wgdc på 80!

                            Så kan det bli då turbon är flaskhalsen.

                            #234269
                            Kvarnis
                            Deltagare

                              Kvarnis, 1 rätt. 😉
                              (och nästan en guldstjärna!)

                              Med automat blir varvtalen helt annorlunda än med en manuell då man har en slirande momentomvandlare. Men schyssta gissningar!

                              Jag har 9 blads turbin, om det hjälper gissningarna.

                              Misstänkte det, men du har avcs med och jag hade icke avcs på min GT därav jämförelsen.

                              Då ingen annan gissar vill jag ju veta svaret 😀

                              Om jag nu minns rätt spoolade de flesta aggen ~3>400rpm till 1Bar och ~500>700rpm för ladd. Hm lr kanske vad de TD agg…f-n börjar bli gammal.

                              Sen var det så på en GT att under 3.5k rpm var den död oavsett laddtryck med standard toppar och kammar

                              #234579
                              Patrick P931
                              Deltagare

                                Om vi antar samma laddtryckskurva, dvs. peak på 1.4 som sjunker till 1.2 bar, vilken turbo tror ni är snabbast från tomgångsvarv på tvåans växel (har automat där jag kan låsa växlar):

                                1. att börja spoola, dvs. går över 0 tryck?
                                2. först når 1 bar?
                                3. först når 1.4 bar?

                                Gissa gärna först ordning, men gissa även vid vilka varvtal punkterna ovan sker för guldstjärna.

                                🙂

                                Håller med Kvarnis, lite dåligt med gissningar. 😉

                                Obs. att detta är tvåans växel med slirande momentomvandlare, dvs. varvtalen blir lägre på högre växlar och ska endast ses i jämförande syfte.

                                Svaren:
                                1. VF43
                                varvtal ca 2000 v/min, för TD06 ca 2300 v/min.
                                2. TD06
                                varvtal ca 3500, VF ca 3600
                                3. TD06
                                varvtal 3800, VF ca 3900.

                                Rätt intressant, även om testerna inte gjordes samtidigt eller på samma sträcka med samma temp och tryck (dvs. ganska ovetenskapliga), så kan de ändå ge en fingervisning på att större inte behöver betyda uppoffringar.

                                #234580
                                Patrick P931
                                Deltagare

                                  Oops ser nu att Kvarnis nog hade 2 rätt! Fråga 1 och 3?

                                Visar 15 inlägg - 661 till 675 (av 759 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.