- Detta ämne har 758 svar, 69,944 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år, 3 månader sedan av Agnesson.
-
FörfattareInlägg
-
19 juli, 2016 kl. 15:04 #234781IggeDeltagare
Gröna kontakterna kopplade.
Har testa alla ecu val..Ingen flashkontakt på den då?
Försvann för Impreza 06 STi förvisso, men forrester kanske var efter på den punkten?19 juli, 2016 kl. 15:10 #234861roadieDeltagareIngen flashkontakt på den då?
Försvann för Impreza 06 STi förvisso, men forrester kanske var efter på den punkten?Har inte sett någon iallafall
Ska spara loggen nästa gång jag testar19 juli, 2016 kl. 16:30 #234990Vincent BerglundDeltagareHur är det med en gt 99. Hur gör dom med ecutek för att kunna flasha ?
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
#1767
1 augusti, 2016 kl. 22:31 #234833AgnessonDeltagareSkulle köra sh boot idag hade jag tänkt mej men det gick inget vidare.
Nu hade jag ju dumt(kanske?) nog ecuflash i deepdebuggmode så felkoden är kanske inte den samma som man hade fått annars.
-there are more memory areas in this CPU that will be erased than the ROM file you have has data for. write process aborted.
när jag tar en learning view ser jag Rom namnet där och eftersom jag inte har min orginal har jag laddat hem denna från olika sidor och kollat så de är lika danna.
A8DK100Z alla på 1 meg.Finns det mer minne som original är outnyttjat och som i dettafall utgör låset eller är romen jag hittar överallt bara samma och inte komplett?
Någon annan som har denna att dela med sej av?Mvh Niklas
3 augusti, 2016 kl. 15:40 #234834AgnessonDeltagareDet var tyderligen något fel i min version av ecuflash. prgrammet uppdaterat och ECU upplåst!
9 september, 2016 kl. 08:57 #234574Patrick P931DeltagareDet finns en tråd i en annan avdelning som är lärorik, länken:
http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=99025Vi har Subaru som gemensamt intresse och ska försöka hjälpa varandra anser jag. Nu vet jag inte vem det är som har “hjälpt” Marre, men överväger ni mappningshjälp och någon säger att “det går snabbt” så kanske man ska fundera 2 gånger över vad det är som går snabbt. 😉
Denna tråd som jag skriver i nu finns för att gratis dela med sig av tips, hjälp, gemensamt supporta varandra. Hoppas flera av er fortsätter att bidra till att göra vår community så bra som den kan bli!
🙂3 januari, 2017 kl. 13:08 #234575Patrick P931DeltagareGott nytt år!
Är i Stockholm och har lite tid för hälsokoller m.m. om några är intresserade av att veta hur era bilar mår/går.
Maila för kontakt: smart44brabus @ gmail.com14 mars, 2017 kl. 16:26 #234573Patrick P931DeltagareLyfter denna och ber snällt ännu en gång, maila mig istället för att skicka pm. Mailboxen var åter igen full och det är jobbigt att rensa. 😉
Sen, på temat mappning så har jag loggat lite med min Forester igen… och jämfört kurvor med min nuvarande turbo STS TD06SL2 turbin i 8ans hus med billet 60-1 kompressor (typ Kinugawa “värsting”) och min gamla VF43.
Om vi antar samma laddtryckskurva, dvs. peak på 1.4 som sjunker till 1.2 bar, vilken turbo tror ni är snabbast från tomgångsvarv på tvåans växel (har automat där jag kan låsa växlar):
1. att börja spoola, dvs. går över 0 tryck?
2. först når 1 bar?
3. först når 1.4 bar?Gissa gärna först ordning, men gissa även vid vilka varvtal punkterna ovan sker för guldstjärna.
🙂
15 mars, 2017 kl. 08:56 #234268KvarnisDeltagareHm
Får tänka tillbaka till min gammla GT, dock inte samma förutsättningar
Har iofs dålig koll på automatlåda men va f-n 😀1.
Spoola är ju vid 0.5bar i min värld 😉
Så det svarar jag på 😀
VF43 2.3krpm 60-1 2.5krpm
2.
VF43 2.85krpm 60-1 3Krpm
3.
VF43 3.35krpm 60-1 3.3krpm15 mars, 2017 kl. 17:13 #234576Patrick P931DeltagareKvarnis, 1 rätt. 😉
(och nästan en guldstjärna!)Med automat blir varvtalen helt annorlunda än med en manuell då man har en slirande momentomvandlare. Men schyssta gissningar!
Jag har 9 blads turbin, om det hjälper gissningarna.
15 mars, 2017 kl. 21:34 #234577Patrick P931DeltagareKvällens story:
En wrx som jag har bekantat mig tidigare med har under lång tid lidit av misständningar, en ganska typisk sjukdom för tidiga wrx – just denna är en 2001. Ägaren hade läst att man kunde flasha en nyare rom för att kanske slippa dessa misständningar så jag började leta efter vilka rom som passar och vilken av dessa som är nyast.
Sen tog jag mappar från ägarens mappade 01 rom, varav många inte passade eftersom rader och kolumner inte var samma, sen hade Subaru utvecklat knackreglering och laddtryckstyrning under dessa år så de var inte heller samma, samtidigt jämförde jag med värden i mappar hos andra nyare wrx jag gjort och efter en stund hade jag byggt ihop en rätt fin rom!
Vi flashade… och inga fler misständningar!
Summan av kvällen: en wrx som går finfint!
🙂
15 mars, 2017 kl. 21:37 #234578Patrick P931DeltagareAnnan observation, kvällens wrx fick både högre load och mass air flow med wgdc på ca 60 än med wgdc på 80… trots att laddtrycket var högre med wgdc på 80!
Så kan det bli då turbon är flaskhalsen.
16 mars, 2017 kl. 08:04 #234269KvarnisDeltagareKvarnis, 1 rätt. 😉
(och nästan en guldstjärna!)Med automat blir varvtalen helt annorlunda än med en manuell då man har en slirande momentomvandlare. Men schyssta gissningar!
Jag har 9 blads turbin, om det hjälper gissningarna.
Misstänkte det, men du har avcs med och jag hade icke avcs på min GT därav jämförelsen.
Då ingen annan gissar vill jag ju veta svaret 😀
Om jag nu minns rätt spoolade de flesta aggen ~3>400rpm till 1Bar och ~500>700rpm för ladd. Hm lr kanske vad de TD agg…f-n börjar bli gammal.
Sen var det så på en GT att under 3.5k rpm var den död oavsett laddtryck med standard toppar och kammar
16 mars, 2017 kl. 11:46 #234579Patrick P931DeltagareOm vi antar samma laddtryckskurva, dvs. peak på 1.4 som sjunker till 1.2 bar, vilken turbo tror ni är snabbast från tomgångsvarv på tvåans växel (har automat där jag kan låsa växlar):
1. att börja spoola, dvs. går över 0 tryck?
2. först når 1 bar?
3. först når 1.4 bar?Gissa gärna först ordning, men gissa även vid vilka varvtal punkterna ovan sker för guldstjärna.
🙂
Håller med Kvarnis, lite dåligt med gissningar. 😉
Obs. att detta är tvåans växel med slirande momentomvandlare, dvs. varvtalen blir lägre på högre växlar och ska endast ses i jämförande syfte.
Svaren:
1. VF43
varvtal ca 2000 v/min, för TD06 ca 2300 v/min.
2. TD06
varvtal ca 3500, VF ca 3600
3. TD06
varvtal 3800, VF ca 3900.Rätt intressant, även om testerna inte gjordes samtidigt eller på samma sträcka med samma temp och tryck (dvs. ganska ovetenskapliga), så kan de ändå ge en fingervisning på att större inte behöver betyda uppoffringar.
16 mars, 2017 kl. 11:48 #234580Patrick P931DeltagareOops ser nu att Kvarnis nog hade 2 rätt! Fråga 1 och 3?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.