- Detta ämne har 758 svar, 69,944 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år, 3 månader sedan av Agnesson.
-
FörfattareInlägg
-
16 mars, 2017 kl. 13:01 #234270KvarnisDeltagare
Du har STS turbinen med gissar jag på?
~Samma spool med +100Bhp på toppen 😀
Dock skulle effekt kurvan vara desto högre till TD06’s Fördel
Sett där lite själv när man jämfört kurvor på stora agg att det ser många gånger ut att vara jätte laggit, men oftast har man högre effekt tillgänglig tidigare även fast man inte nått 1Bar.Ska bli kul och se hur MDX321V fungerar
16 mars, 2017 kl. 14:00 #234581Patrick P931DeltagareYes! Har högre effekt med TD06 från ca 2700 v/min… Visst smakar det så kostar det, denna turbo kostar ca $1200, men kan ge 150+ bhp on top… med samma spool… 😎
16 mars, 2017 kl. 21:36 #234862roadieDeltagarePatrick: Läste en gammal tråd på romraider ang att minska timing retard vid växling (automat). Fick du det att fungera?
Eller har någon annan testat?
I min Legacy 5eat rom har jag 4st timing retard tabeller som har värden (finns även några som bara är 0)
Dessa verkar backa tändningen mellan 20-30 grader vid växling beroende på gaspedalens läge.Adresserna finns inte definerade i tex. romraider så jag fick lov att öppna rommen i ett disassembler program för att ta reda på dom.
17 mars, 2017 kl. 08:04 #234271KvarnisDeltagareJa men 1.2k för en snurra är rätt okej egentligen, en SC snurra är ju hyfsat mycket dyrare…
17 mars, 2017 kl. 09:09 #234582Patrick P931DeltagarePatrick: Läste en gammal tråd på romraider ang att minska timing retard vid växling (automat). Fick du det att fungera?
Nepp, testade lite fram och tillbaka men det blev inga skillnader. Det som har hjälp mig slippa knacksensorutslag vid växling är att fetta på precis innan växling.
Min bränslemapp är 11.33 till 6000 som fettar på till 10.81 vid 6600 och då slipper jag shift knock (om det är riktigt knack eller inte vet jag inte).
17 mars, 2017 kl. 09:40 #234863roadieDeltagareNepp, testade lite fram och tillbaka men det blev inga skillnader. Det som har hjälp mig slippa knacksensorutslag vid växling är att fetta på precis innan växling.
Min bränslemapp är 11.33 till 6000 som fettar på till 10.81 vid 6600 och då slipper jag shift knock (om det är riktigt knack eller inte vet jag inte).
Ok. Jag får testa lite när jag får ner bilen från pallbockarna.
18 april, 2017 kl. 18:32 #234782IggeDeltagareSvarar min egen fråga som jag inte ens ställt här…
Jag har bytt spridare från original “STi-Pinks” till Deatschwerks 1000cc
Matat in latency från bänkkörning/det Deatschwerks rapporterat och satt scaling till 1000cc
Bilen startar men går otroligt fett på tomgång/låg gas.
Loggning visar att lambdan också tycker det är otroligt fett men ECUn magrar inte av. IPWn låg precis över inställda latencyvärdet på tomgång.
Bredbandlambdan visade AFR på ca 10,5. Bedrövlig tomgångsstabilitet.
Vid körning funkar det dock bättre och AFR beter sig vettigt.Vad gör man?
Internet svarade:
Kör man open source tuning ska man ta spridarnas latency gånger 0,64 och minska scaling med ca 10-5% för att få en bra utgångspunkt.
Detta då ECUn jobbar med dessa värden på annat sätt än hur de vanligtvis mäts.Sagt och gjort:
Minskade scaling med 7% och latency med 36%
Tomgången beter sig då normalt igen (kort test under warmup så kanske inte helt stabilt lambda 1 men värdena såg rimliga ut)Så någon annan inte faller i samma grop som jag, tänkte jag 🙂
Vidare funderingar:
Per injector compensation: Någon som luskat ut om A är cyl 1 osv?Hur är lämpligt tillvägagångasätt för att mappa in spridarna i övrigt? 🙂
Förhoppningsvis tar den sig genom en besiktning nu så man kan köra lite gata och logga men några pointers är välkomna så man kanske kan “shot from the hip” till att börja med
25 april, 2017 kl. 10:00 #234583Patrick P931DeltagareDu kommer även behöva justera kallstart samt tip in/out, brukar bli bra utgångsläge att ta multipeln av spridarflödet där – obs. bara vilka enheter som används och se till att ha rätt siffror. 🙂
Har aldrig lekt med individuella spridarkompensationer, utan håller tummarna att man har bra matchning från början. 😉
Om man är 100 på sin maf skalning kan man leka med latens och flöde för att få in spridarna perfekt, är man inte 100 på skalningen så får man försöka sig fram. Det är inte helt enkelt att mappa både insug och spridare tror jag att jag har nämnt tidigare.
Jag brukar utgå från bra uppskattade spridarvärden (googlar, kollar från fabrikanten osv) och sen justerar maf skalningen så afr sitter.
🙂
25 april, 2017 kl. 10:05 #234584Patrick P931Deltagare25 april, 2017 kl. 10:08 #234585Patrick P931DeltagareBilden ovan är alltså “steg 1” med orginal downpipe… 🙂
25 april, 2017 kl. 17:55 #234783IggeDeltagareDu kommer även behöva justera kallstart samt tip in/out, brukar bli bra utgångsläge att ta multipeln av spridarflödet där – obs. bara vilka enheter som används och se till att ha rätt siffror. 🙂
Har aldrig lekt med individuella spridarkompensationer, utan håller tummarna att man har bra matchning från början. 😉
Om man är 100 på sin maf skalning kan man leka med latens och flöde för att få in spridarna perfekt, är man inte 100 på skalningen så får man försöka sig fram. Det är inte helt enkelt att mappa både insug och spridare tror jag att jag har nämnt tidigare.
Jag brukar utgå från bra uppskattade spridarvärden (googlar, kollar från fabrikanten osv) och sen justerar maf skalningen så afr sitter.
🙂
Okej får kika på det.
Dock leker tomgången sitt egna liv och jag blir inte riktigt klok vad jag ska ändra för att få ordning på det.
Har idle target på 900 men ibland, t.ex. om man väldigt svagt duttar på gasen, hamnar tomgången betydligt lägre ca 600rpm.
Tomgången funkade bra med Link’et så det känns rimligt att anta att det har med min justering att göra snarare än faktiskt fel på bilen.Tips? Försökt söka på romraider men hittar bara diskussioner om idle timing.
25 april, 2017 kl. 22:39 #234586Patrick P931DeltagareHöj tändningen på tomgång, se vad som händer.
26 april, 2017 kl. 08:03 #234617FiddeFulingKeymasterOkej får kika på det.
Dock leker tomgången sitt egna liv och jag blir inte riktigt klok vad jag ska ändra för att få ordning på det.
Har idle target på 900 men ibland, t.ex. om man väldigt svagt duttar på gasen, hamnar tomgången betydligt lägre ca 600rpm.
Tomgången funkade bra med Link’et så det känns rimligt att anta att det har med min justering att göra snarare än faktiskt fel på bilen.Tips? Försökt söka på romraider men hittar bara diskussioner om idle timing.
Kör du för soppa? har inte orkat kika på tidigare inlägg :p
Tycker jag känner igen beteendet på min WRX, vid kall motor då. när jag låter den stå en minut eller två på tomgång innan jag rör pedalerna så är allt som det skall. men petar jag på gasen lite för tidigt så dalar den snabbt o har lite bekymmer att hitta tillbaka.
Har inte lagt någon tid på att kika i mappen för uppstart/kallstart sedan minus graderna försvann :rolleyes:
Jag kör på E85, STI pink spridare o cat löst, annars WRX 2001
26 april, 2017 kl. 10:07 #234784IggeDeltagare98 oktan, efter varmkörning.
7 maj, 2017 kl. 08:36 #234355johan_gtDeltagareNågon som läst eller hört något om stöd för en Forester XT 13-?
Var i kontakt med EcuEdit och det ska gå om man köper deras “dyra” program.Men är alltid roligt om de går att lösa med Ecuflash istället.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.