Visar 15 inlägg - 691 till 705 (av 759 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #234587
    Patrick P931
    Deltagare

      Har inte råkat på en sådan ännu, vad skrivs det på RomRaiderforumet om nyare Forester och WRX? De delar väl samma ecu har jag för mig?

      Nyare STI är iaf inga problem, mer eller mindre samma som sedan 2008. Tack Subaru för det. 🙂

      #234588
      Patrick P931
      Deltagare

        En intressant observation, siffror i all ära men de säger inte hela sanningen. Här kommer mätta och beräknade före och efter kurvor på STI ’11 jag mappade. Det är en “steg 1” mappning, dvs. orginal downpipe – dock med AEM cold air insug (som vi har mappat in).

        Vi får se om kunden skriver här, men enligt honom så är det en helt annan körbarhet idag – även om vid första blick så är inte en effektökning från ca 300 hk till 330 något att hänga i hjulgranen. 🙂

        #234996
        leolulz
        Deltagare

          Jag försöker klura ut om jag har en ECU som kommer kunna köra Learning View, ECUedit, Romraider o va allt nu heter med en Tactrix.

          Bilen är en svensksåld wrx 2001, står 22611AF531 på ECUn fast på en post-it… Står 22611AF530 på plåtlådan så chansar att någon har bytt den.

          Om jag har förstått det rätt så ska båda klara av ovanstående oavsett? Har sett både “A4SE900D” och “A4SE700D” men hur vet jag vilken av dessa jag har?

          #234872
          TommyToad
          Deltagare

            Ytterligare en nöjd bilförare här, har fått bilen mappad av Patrick och är supernöjd.

            Nu böt jag visserligen turbo också men bilen är som totalt förbytt. Kunde inte vara nöjdare. Har inga siffror eller grafer men det kanske Patrick kan kasta in. Jag kan inte annat än att rekommendera att prata med honom om någon är intresserad av en open-source map men inte har möjlighet/kunskap själv, mycket pedagogisk och tillmötesgående!

            #234589
            Patrick P931
            Deltagare

              Jag försöker klura ut om jag har en ECU som kommer kunna köra Learning View, ECUedit, Romraider o va allt nu heter med en Tactrix.

              Bilen är en svensksåld wrx 2001, står 22611AF531 på ECUn fast på en post-it… Står 22611AF530 på plåtlådan så chansar att någon har bytt den.

              Om jag har förstått det rätt så ska båda klara av ovanstående oavsett? Har sett både “A4SE900D” och “A4SE700D” men hur vet jag vilken av dessa jag har?

              Du kommer antagligen inte vilja köra med varken den ena eller den andra av dessa rom, utan jag har börjat flasha nyare rom på dessa äldre bilar där man får en betydligt mycket bättre laddtrycksstyrning.

              En 01 wrx kommer att fungera med open source.

              Välkommen in i gänget!
              🙂

              #234590
              Patrick P931
              Deltagare

                Ytterligare en nöjd bilförare här, har fått bilen mappad av Patrick och är supernöjd.

                Nu böt jag visserligen turbo också men bilen är som totalt förbytt. Kunde inte vara nöjdare. Har inga siffror eller grafer men det kanske Patrick kan kasta in. Jag kan inte annat än att rekommendera att prata med honom om någon är intresserad av en open-source map men inte har möjlighet/kunskap själv, mycket pedagogisk och tillmötesgående!

                Ska försöka se vilka siffror vi kan få fram! Kan intyga att bra går bilen! 🙂

                #234997
                leolulz
                Deltagare

                  Du kommer antagligen inte vilja köra med varken den ena eller den andra av dessa rom, utan jag har börjat flasha nyare rom på dessa äldre bilar där man får en betydligt mycket bättre laddtrycksstyrning.

                  En 01 wrx kommer att fungera med open source.

                  Välkommen in i gänget!
                  🙂

                  Jaja så det är olika ROMs bara, då får jag vänta tills min tactrix anländer och se vad som finns i ECUn idag. Finns det något index om vilka ROMs som funkar att flasha? Det jag hittar på romraider är ju en lista där alla roms finns att hämta. Kanske bara är jag som är dålig på att leta..

                  Jag har precis själv renoverat motorn på min WRX men i grund och botten är jag “datanörd” så nu börjar ju det roliga för min del 😀

                  Det första jag vill klura ut är varför motorlampan blinkar vid fullgas på 4an.. det har bara hänt en gång men blinkade motorlampa är ju aldrig bra..

                  #234991
                  Hannes
                  Deltagare

                    Nöjd kund med mersmak efter besöket hos Patrick. ?? min FXT går riktigt fint nu, både med och utan hästtransport på.

                    #234283
                    Koffe
                    Keymaster

                      Det första jag vill klura ut är varför motorlampan blinkar vid fullgas på 4an.. det har bara hänt en gång men blinkade motorlampa är ju aldrig bra..

                      En snabb Learning View kommer nog visa att den sänkt IAM pga knack. “Absolut inga fler fullgasrepor innan loggning/mappning”, för att citera Patrick 😉

                      /Koffe

                      #234998
                      leolulz
                      Deltagare

                        Hej igen

                        Nu har jag fått hem min tactrix och rotat fram samt dammat av min gamla XP burk.

                        Jag fick inte Learning View som länkas på sida två att fungera (installerade .Net 2.0 SP2) men romraiders loggningsprogram verkar ha en som ser likadan ut så jag har en skärmdump från den istället (är det någon större skillnad eller kan jag fortsätta använda romraiders LV utan problem tror ni?).

                        Jag vred om tändningen, kopplade upp Romraider LV och fick fram detta

                        Hur ser det ut?

                        Om jag förstår det rätt kompenserar den nu med väldigt mycket bränsle? Jag har hittat en avgasläcka som finns i min Up-pipe om det påverkar vad som syns här.

                        Jag håller på att läsa en tuning “guide” som jag hittade på nasioc (tror det pratades om den tidigare i tråden) men har ni någon kort beskrivning på värdena som syns på bilden?

                        Resettas IAM om bilen står utan batteri? Om den inte gör det så borde jag väl resetta den och köra en runda först antar jag? Bilen stod utan batteri under vinterhalvåret.

                        #234785
                        Igge
                        Deltagare

                          Hej igen

                          Nu har jag fått hem min tactrix och rotat fram samt dammat av min gamla XP burk.

                          Jag fick inte Learning View som länkas på sida två att fungera (installerade .Net 2.0 SP2) men romraiders loggningsprogram verkar ha en som ser likadan ut så jag har en skärmdump från den istället (är det någon större skillnad eller kan jag fortsätta använda romraiders LV utan problem tror ni?).

                          Jag vred om tändningen, kopplade upp Romraider LV och fick fram detta

                          Hur ser det ut?

                          Om jag förstår det rätt kompenserar den nu med väldigt mycket bränsle? Jag har hittat en avgasläcka som finns i min Up-pipe om det påverkar vad som syns här.

                          Jag håller på att läsa en tuning “guide” som jag hittade på nasioc (tror det pratades om den tidigare i tråden) men har ni någon kort beskrivning på värdena som syns på bilden?

                          Resettas IAM om bilen står utan batteri? Om den inte gör det så borde jag väl resetta den och köra en runda först antar jag? Bilen stod utan batteri under vinterhalvåret.

                          Bra ur tändningsperspektiv men som du säger bör man se över efter ev. läckage och MAF-skalning
                          Jag tror inte att ett läckage i uppipe påverkar eftersom det sitter efter sonden, men jag är inte säker.

                          Jag får inte heller Learning view att funka längre (win 10 förvisso) men Romraiders logger gör samma nytta.
                          Hört att fler har problem med LV.

                          Rätt säker på att allt det där nollas om bilen står utan batteri ja, är väl “bonnmeksvarianten” för att nolla ECUn 🙂

                          #234591
                          Patrick P931
                          Deltagare

                            Det första jag vill klura ut är varför motorlampan blinkar vid fullgas på 4an.. det har bara hänt en gång men blinkade motorlampa är ju aldrig bra..

                            Kolla felkoder, kan vara misfires som vissa av de tidigare rom hade problem med.

                            #234592
                            Patrick P931
                            Deltagare

                              Gamla hederliga LV visar felkoder vilket jag tror RR inte gör, mao uppdatera inte operativet på datorn. 😉

                              #234999
                              leolulz
                              Deltagare

                                Kolla felkoder, kan vara misfires som vissa av de tidigare rom hade problem med.

                                Gamla hederliga LV visar felkoder vilket jag tror RR inte gör, mao uppdatera inte operativet på datorn. 😉

                                Är det bara “vanliga” odb2 felkoder man får fram? Med Torque appen i telefonen och en generell odb2 läsare får jag inga felkoder med.

                                Ska se om jag får Learning View att funka iallafall! Kör windows XP

                                #235000
                                leolulz
                                Deltagare

                                  En annan fråga…

                                  Om vi säger att det är en vakuumläcka och jag fixar till det. Då fixar väl “Learning Viewern” till sig själv? Eller behöver jag nolla ECUn efteråt igen?

                                Visar 15 inlägg - 691 till 705 (av 759 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.