- Detta ämne har 758 svar, 69,944 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år, 3 månader sedan av Agnesson.
-
FörfattareInlägg
-
8 maj, 2017 kl. 14:42 #234587Patrick P931Deltagare
Har inte råkat på en sådan ännu, vad skrivs det på RomRaiderforumet om nyare Forester och WRX? De delar väl samma ecu har jag för mig?
Nyare STI är iaf inga problem, mer eller mindre samma som sedan 2008. Tack Subaru för det. 🙂
8 maj, 2017 kl. 15:04 #234588Patrick P931DeltagareEn intressant observation, siffror i all ära men de säger inte hela sanningen. Här kommer mätta och beräknade före och efter kurvor på STI ’11 jag mappade. Det är en “steg 1” mappning, dvs. orginal downpipe – dock med AEM cold air insug (som vi har mappat in).
Vi får se om kunden skriver här, men enligt honom så är det en helt annan körbarhet idag – även om vid första blick så är inte en effektökning från ca 300 hk till 330 något att hänga i hjulgranen. 🙂
1 juni, 2017 kl. 17:34 #234996leolulzDeltagareJag försöker klura ut om jag har en ECU som kommer kunna köra Learning View, ECUedit, Romraider o va allt nu heter med en Tactrix.
Bilen är en svensksåld wrx 2001, står 22611AF531 på ECUn fast på en post-it… Står 22611AF530 på plåtlådan så chansar att någon har bytt den.
Om jag har förstått det rätt så ska båda klara av ovanstående oavsett? Har sett både “A4SE900D” och “A4SE700D” men hur vet jag vilken av dessa jag har?
6 juni, 2017 kl. 11:56 #234872TommyToadDeltagareYtterligare en nöjd bilförare här, har fått bilen mappad av Patrick och är supernöjd.
Nu böt jag visserligen turbo också men bilen är som totalt förbytt. Kunde inte vara nöjdare. Har inga siffror eller grafer men det kanske Patrick kan kasta in. Jag kan inte annat än att rekommendera att prata med honom om någon är intresserad av en open-source map men inte har möjlighet/kunskap själv, mycket pedagogisk och tillmötesgående!
10 juni, 2017 kl. 21:49 #234589Patrick P931DeltagareJag försöker klura ut om jag har en ECU som kommer kunna köra Learning View, ECUedit, Romraider o va allt nu heter med en Tactrix.
Bilen är en svensksåld wrx 2001, står 22611AF531 på ECUn fast på en post-it… Står 22611AF530 på plåtlådan så chansar att någon har bytt den.
Om jag har förstått det rätt så ska båda klara av ovanstående oavsett? Har sett både “A4SE900D” och “A4SE700D” men hur vet jag vilken av dessa jag har?
Du kommer antagligen inte vilja köra med varken den ena eller den andra av dessa rom, utan jag har börjat flasha nyare rom på dessa äldre bilar där man får en betydligt mycket bättre laddtrycksstyrning.
En 01 wrx kommer att fungera med open source.
Välkommen in i gänget!
🙂10 juni, 2017 kl. 21:50 #234590Patrick P931DeltagareYtterligare en nöjd bilförare här, har fått bilen mappad av Patrick och är supernöjd.
Nu böt jag visserligen turbo också men bilen är som totalt förbytt. Kunde inte vara nöjdare. Har inga siffror eller grafer men det kanske Patrick kan kasta in. Jag kan inte annat än att rekommendera att prata med honom om någon är intresserad av en open-source map men inte har möjlighet/kunskap själv, mycket pedagogisk och tillmötesgående!
Ska försöka se vilka siffror vi kan få fram! Kan intyga att bra går bilen! 🙂
11 juni, 2017 kl. 14:15 #234997leolulzDeltagareDu kommer antagligen inte vilja köra med varken den ena eller den andra av dessa rom, utan jag har börjat flasha nyare rom på dessa äldre bilar där man får en betydligt mycket bättre laddtrycksstyrning.
En 01 wrx kommer att fungera med open source.
Välkommen in i gänget!
🙂Jaja så det är olika ROMs bara, då får jag vänta tills min tactrix anländer och se vad som finns i ECUn idag. Finns det något index om vilka ROMs som funkar att flasha? Det jag hittar på romraider är ju en lista där alla roms finns att hämta. Kanske bara är jag som är dålig på att leta..
Jag har precis själv renoverat motorn på min WRX men i grund och botten är jag “datanörd” så nu börjar ju det roliga för min del 😀
Det första jag vill klura ut är varför motorlampan blinkar vid fullgas på 4an.. det har bara hänt en gång men blinkade motorlampa är ju aldrig bra..
11 juni, 2017 kl. 21:31 #234991HannesDeltagareNöjd kund med mersmak efter besöket hos Patrick. ?? min FXT går riktigt fint nu, både med och utan hästtransport på.
12 juni, 2017 kl. 07:06 #234283KoffeKeymasterDet första jag vill klura ut är varför motorlampan blinkar vid fullgas på 4an.. det har bara hänt en gång men blinkade motorlampa är ju aldrig bra..
En snabb Learning View kommer nog visa att den sänkt IAM pga knack. “Absolut inga fler fullgasrepor innan loggning/mappning”, för att citera Patrick 😉
/Koffe
13 juni, 2017 kl. 18:56 #234998leolulzDeltagareHej igen
Nu har jag fått hem min tactrix och rotat fram samt dammat av min gamla XP burk.
Jag fick inte Learning View som länkas på sida två att fungera (installerade .Net 2.0 SP2) men romraiders loggningsprogram verkar ha en som ser likadan ut så jag har en skärmdump från den istället (är det någon större skillnad eller kan jag fortsätta använda romraiders LV utan problem tror ni?).
Jag vred om tändningen, kopplade upp Romraider LV och fick fram detta
Hur ser det ut?
Om jag förstår det rätt kompenserar den nu med väldigt mycket bränsle? Jag har hittat en avgasläcka som finns i min Up-pipe om det påverkar vad som syns här.
Jag håller på att läsa en tuning “guide” som jag hittade på nasioc (tror det pratades om den tidigare i tråden) men har ni någon kort beskrivning på värdena som syns på bilden?
Resettas IAM om bilen står utan batteri? Om den inte gör det så borde jag väl resetta den och köra en runda först antar jag? Bilen stod utan batteri under vinterhalvåret.
13 juni, 2017 kl. 19:27 #234785IggeDeltagareHej igen
Nu har jag fått hem min tactrix och rotat fram samt dammat av min gamla XP burk.
Jag fick inte Learning View som länkas på sida två att fungera (installerade .Net 2.0 SP2) men romraiders loggningsprogram verkar ha en som ser likadan ut så jag har en skärmdump från den istället (är det någon större skillnad eller kan jag fortsätta använda romraiders LV utan problem tror ni?).
Jag vred om tändningen, kopplade upp Romraider LV och fick fram detta
Hur ser det ut?
Om jag förstår det rätt kompenserar den nu med väldigt mycket bränsle? Jag har hittat en avgasläcka som finns i min Up-pipe om det påverkar vad som syns här.
Jag håller på att läsa en tuning “guide” som jag hittade på nasioc (tror det pratades om den tidigare i tråden) men har ni någon kort beskrivning på värdena som syns på bilden?
Resettas IAM om bilen står utan batteri? Om den inte gör det så borde jag väl resetta den och köra en runda först antar jag? Bilen stod utan batteri under vinterhalvåret.
Bra ur tändningsperspektiv men som du säger bör man se över efter ev. läckage och MAF-skalning
Jag tror inte att ett läckage i uppipe påverkar eftersom det sitter efter sonden, men jag är inte säker.Jag får inte heller Learning view att funka längre (win 10 förvisso) men Romraiders logger gör samma nytta.
Hört att fler har problem med LV.Rätt säker på att allt det där nollas om bilen står utan batteri ja, är väl “bonnmeksvarianten” för att nolla ECUn 🙂
13 juni, 2017 kl. 19:45 #234591Patrick P931DeltagareDet första jag vill klura ut är varför motorlampan blinkar vid fullgas på 4an.. det har bara hänt en gång men blinkade motorlampa är ju aldrig bra..
Kolla felkoder, kan vara misfires som vissa av de tidigare rom hade problem med.
13 juni, 2017 kl. 19:46 #234592Patrick P931DeltagareGamla hederliga LV visar felkoder vilket jag tror RR inte gör, mao uppdatera inte operativet på datorn. 😉
13 juni, 2017 kl. 20:19 #234999leolulzDeltagareKolla felkoder, kan vara misfires som vissa av de tidigare rom hade problem med.
Gamla hederliga LV visar felkoder vilket jag tror RR inte gör, mao uppdatera inte operativet på datorn. 😉
Är det bara “vanliga” odb2 felkoder man får fram? Med Torque appen i telefonen och en generell odb2 läsare får jag inga felkoder med.
Ska se om jag får Learning View att funka iallafall! Kör windows XP
13 juni, 2017 kl. 20:46 #235000leolulzDeltagareEn annan fråga…
Om vi säger att det är en vakuumläcka och jag fixar till det. Då fixar väl “Learning Viewern” till sig själv? Eller behöver jag nolla ECUn efteråt igen?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.