Visar 15 inlägg - 721 till 735 (av 759 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #235004
    leolulz
    Deltagare

      Idag påväg till jobbet blinkade motorlampan längre än den gjort förut för att sedan gå över till konstant. Nu finns det felkoder hehe, P0301, P0303 och P0304. Tänkte prova gå igenom denna i helgen http://www.clubwrx.net/forums/general-maintenance-troubleshooting-accidents/134337553-if-you-have-misfire-code-please-read.html men huvudmisstänkta grejen är nog plaströret precis framför turbon. Alternativt MAF, tycker den borde tålat att ligga i verkstad i 6 månader utan att gå sönder dock 🙁 Tips på spray för att rengöra den?

      #234596
      Patrick P931
      Deltagare

        Gå igenom läckor, har du tillgång till en läckagetestare använd med fördel den eller bygg din egen. Läckor är suuuupervanliga och kan påverka det mesta.

        LMM görs rent med elektronikspray, men även brakeclean eller liknande snabbdunstande går ok. Obs. att LMM sitter “inne” i röret, det man ser är insugstempgivaren, som även den bör få en ordentlig rengöring. Se till att ha en ny packning till LMM, då den som oftast sitter där inte skadas av att bytas.

        🙂

        #235005
        leolulz
        Deltagare

          Jag hade ställt in IAM fel i romraider och då blev det även fel i LV. Jag hade ställt in de på multiplier istället för raw ecu value. Nu står den alltid på 16.

          Har bytt min up-pipe till en utan kat samt utan läckage 😉 Nu ser LV ut såhär. Dags att gå på att rengöra LMM antar jag. Eller vad säger ni? 50+ har sjunkit från 15% som det var senast, men 10-50 står rätt högt fortfarande.

          Jag skippade EGT sensorn som satt i gamla up-pipen och konstigt nog får jag inga felkoder trots att den är urkopplad. Den måste väl ha tagits bort av någon annan som grejat med bilen antar jag, känns tryggt att ha kört så… 🙂

          #235006
          leolulz
          Deltagare

            Läste ut min ROM precis och gjorde en compare i romraider

            Jag antar att han jag köpte bilen lurat mig när han sa att den var mappad 🙂

            Kör med 3″ turboback och numera annan up-pipe (inget annat vad jag vet) så jag antar att en mappning är på sin plats.

            Men min LV tyder väl iallafall på att det är en läcka någonstanns? Eller beror det på att min bil inte är mappad till hårdvaran?

            #234619
            FiddeFuling
            Keymaster

              Du kommer antagligen inte vilja köra med varken den ena eller den andra av dessa rom, utan jag har börjat flasha nyare rom på dessa äldre bilar där man får en betydligt mycket bättre laddtrycksstyrning.

              En 01 wrx kommer att fungera med open source.

              Välkommen in i gänget!
              🙂

              Detta låter ju mycket intressant, hur mycket nyare vågar man gå? eller kan man fråga vilken ROM du brukar utgår ifrån? Annars blir det att testa 900D

              Läste detta nyss när man jagar rot orsaken till “Missfire” på 4’an.. 🙁

              FYI-The bugeyes were plagued with misfires. Updating the ROM in the ECU to the latest revision from Subaru helps alleviate most false misfire issues. This can be done through the stealership or opensource software.

              #234620
              FiddeFuling
              Keymaster

                hittade detta på Romraider, skall själv testa tänkte jag 🙂

                “A4SE900D is the last ’02 rom and A4TE001G is the older ’03 rom, your better off using the newer A4TE100G ’03 rom but all three could be flashed to an 01/02 car (no point flashing the 01/02 rom onto an 03 car).

                As for how to know, search on here and see if anyone has done it before or be prepared to buy a new ECU if it doesn’t work.

                My car started as A4SE700D, I upgraded to A4SE900D and then A4TE100G to get the improved boost control tables.

                pete”

                #234621
                FiddeFuling
                Keymaster

                  hittade detta på Romraider, skall själv testa tänkte jag 🙂

                  “A4SE900D is the last ’02 rom and A4TE001G is the older ’03 rom, your better off using the newer A4TE100G ’03 rom but all three could be flashed to an 01/02 car (no point flashing the 01/02 rom onto an 03 car).

                  As for how to know, search on here and see if anyone has done it before or be prepared to buy a new ECU if it doesn’t work.

                  My car started as A4SE700D, I upgraded to A4SE900D and then A4TE100G to get the improved boost control tables.

                  pete”

                  Kan berätta att jag gjort de som nämns ovan med mycket gott resultat.
                  Inga mer felkoder för missfire (komp o stift kontrollerade sedan innan :D)… Det jag reagerade på dock är hur mycket piggare bilen blev, det är helt galet. Blev en helt ny bil att köra!

                  Uppgraderad boost reglering och kanske något ökad respons på pedal signalen?! bra blev det iallafall 😀

                  #234622
                  FiddeFuling
                  Keymaster

                    Hallo 😀

                    Någon där ute som envisas med kör E85 under vintern? Nu när det börjar bli råare ute så har jag börjat får problem med att komma iväg på morgonen, temperaturerna är inte mycket lägre än tidigare men det är helt klart råare och känns kallare. Pillade lite igår och fick faktiskt startat på första försök imorse..

                    hade vart kul o jämföra Map med någon som har fungerande kallstart eller leker med liknande “bekymmer” nu :rolleyes:

                    #234365
                    Christian S
                    Deltagare

                      Hallo 😀

                      Någon där ute som envisas med kör E85 under vintern? Nu när det börjar bli råare ute så har jag börjat får problem med att komma iväg på morgonen, temperaturerna är inte mycket lägre än tidigare men det är helt klart råare och känns kallare. Pillade lite igår och fick faktiskt startat på första försök imorse..

                      hade vart kul o jämföra Map med någon som har fungerande kallstart eller leker med liknande “bekymmer” nu :rolleyes:

                      dom byter väll snart till E75 nu när det vinter närmar sig?
                      angående kallstart så är det ju några som har fixat en kallstartsknapp så man lurar ecu:n hur kallt det är.
                      du kan läsa mer här http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=64385

                      #234623
                      FiddeFuling
                      Keymaster

                        dom byter väll snart till E75 nu när det vinter närmar sig?
                        angående kallstart så är det ju några som har fixat en kallstartsknapp så man lurar ecu:n hur kallt det är.
                        du kan läsa mer här http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=64385

                        Sant med E75.. Jo den tråden är bra, men de hade ju vart kul o fixa det med endast mjukvara 😀

                        Blir dock o ställa av WRX’en så snart Legacy skitbilen fungerar igen.. :rolleyes:

                        #234787
                        Igge
                        Deltagare

                          En sån knapp känns överflödig, borde väl gå att fetta på mer på kallstarten vid den temperaturen istället, i mappen alltså? Alt. justera skalningen för tempgivaren något

                          Eller finns det gräns på de värdena

                          #234366
                          Christian S
                          Deltagare

                            En sån knapp känns överflödig, borde väl gå att fetta på mer på kallstarten vid den temperaturen istället, i mappen alltså? Alt. justera skalningen för tempgivaren något

                            Eller finns det gräns på de värdena

                            problemet som jag fattat det är att den behöver så jävla mycket sås vid startögonblicket för att sen så fort den startat inte behöva lika mycket längre.

                            #234788
                            Igge
                            Deltagare

                              problemet som jag fattat det är att den behöver så jävla mycket sås vid startögonblicket för att sen så fort den startat inte behöva lika mycket längre.

                              Har ingen dator nu, men finns det ingen tabell för cranking? 🙂

                              Gör det för link, men som sagt osäker på vad som finns att tillgå i de olika oem utgåvorna

                              Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

                              #234624
                              FiddeFuling
                              Keymaster

                                Har ingen dator nu, men finns det ingen tabell för cranking? 🙂

                                Gör det för link, men som sagt osäker på vad som finns att tillgå i de olika oem utgåvorna

                                Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

                                Jo då, finns tabeller för crank, och flera “stöd” tabeller för både crank och cold start.

                                Min är ju fortfarande “under utveckling” så för varje dag som det bli kallare kan jag justera lite och se om det blir bättre eller sämre :p

                                #234789
                                Igge
                                Deltagare

                                  Mer sås bara xD
                                  Etanol har ju lite bekymmer med det där så överflöd kan vara lösningen. Men visst finns det en gräns

                                Visar 15 inlägg - 721 till 735 (av 759 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.