- Detta ämne har 758 svar, 69,944 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år, 3 månader sedan av Agnesson.
-
FörfattareInlägg
-
1 februari, 2013 kl. 09:34 #234636TypeRDeltagare
nps 🙂
1 februari, 2013 kl. 17:52 #234259KvarnisDeltagareI run a 100cell sports cat, it’s the idle emissions that are to high lamda is fine, I know that the exhaust system/cat is perfectly ok (all brand new) and the engine as when I fit my spare apexi system mapped at 320bhp the readings are spot on and it flys through besiktningen, had the simtek mapped last year to 342ish bhp but he couldn’t get the idle emissions down, I know the simtek is a complex system to map if you’ve not used before but was disappointed with the result as I still paid for the map.
I have mapping software for the simtek and cable so if you want to have a play I’ll be refitting it soon as I’ve had it updated, just passed besiktningen with the apexi so there’s a year till next one d—0.o—b
Here’s a set of readings from last time I did it at work to give you idea
IDLE
Co 0.11
Co2. 15.3
Hc. 0091
O2. 0.21
Lambda. 1.0022500rpm
Co. 0.23
Co2. 15.2
Hc. 0067
O2. 0.23
Lamda. 1.001As you can see way out
Well that is one of the problems with a MAP based ecu, greddy power f-ck emissons, but since you can have 2 maps in the simtec I don’t se the problem.
Well now on to Open Source…
MAF har sina fördelar som MAP basrat4 februari, 2013 kl. 08:44 #234423Patrick P931DeltagareInte helt on topic (men nästan) så har jag precis köpt programmet som kan läsa/skriva EcuTek då jag blev smulans irriterad på en bil som har grava problem och inte ville låta mig koppla upp. :rolleyes:
Jag har ännu inte provat det, men nu finns det iaf förhoppningsvis strax installerat.
🙂
Patrick6 april, 2013 kl. 17:32 #234425Patrick P931DeltagareProgrammet jag nämner ovan fungerade fantastiskt bra. Är det kanske rent av mer kompetent än EcuTeks egna programvara då jag både kan läsa, ändra och flasha tillbaka rom som “ska vara låsta”? :confused:
Jag har även nu hjälpt en person på andra sidan pölen att själv mappa sin 06 Forester XT med VF48, det var intressant att observera skillnader mellan en 43 och en 48. 48an ser ut att ha enklare att hålla upp laddtrycket på höga varv, frågan är bara om man vill ha så högt laddtryck uppe på varv? Blir det värme eller pulver?
Med min senaste rom loggar jag iaf smått sjuka flöden, så en VF och vinterklimat går verkligen inte av för hackor. 😉
🙂
Patrick11 april, 2013 kl. 11:08 #234836zanoiiDeltagareMin wagon är ju USA-import och jag har börjat fundera lite på om den skulle kunna optimeras med tanke på skillnaderna på bränslet osv. Är inte i första hand ute efter bättre prestanda utan snarare bättre bränsleekonomi. Motorn är original.
Behöver man en Tactrix Openport 2.0? En tusenlapp +frakt kanske inte är skitmycket pengar men 50 dollar på ebay är ju ännu mindre pengar..
12 april, 2013 kl. 05:42 #234424Patrick P931DeltagareJag kommer inte ihåg exakta summan men man åker på tull och moms på Tactrixen då de skickar med kurir.
Hur som helst så är det enligt min åsikt mycket väl spenderade pengar där man dessutom stödjer EcuFlash och har en form av garanti och kan få hjälp om man klantar sig.
Med tanke på vad en ecu kostar skulle iaf inte jag spara på kommunikationskabeln. Dessutom tror jag att den har ett ganska högt andrahandsvärde.
Jag tror att du kan lägga på minst någon grads tändning med 98 oktan i din mapp.
🙂
9 maj, 2013 kl. 06:55 #234426Patrick P931DeltagareOch snart är det kanske dags… Ska jag våga ta steget?
Jag tänker prova köra SD, Speed Density, med orginalsprutet… Map och tempstyrt istället för luftmassemätaren, väldigt spännande! 🙂
Prova måste man iaf göra!
12 maj, 2013 kl. 18:54 #234793Sjögren RacingDeltagareOch snart är det kanske dags… Ska jag våga ta steget?
Jag tänker prova köra SD, Speed Density, med orginalsprutet… Map och tempstyrt istället för luftmassemätaren, väldigt spännande! 🙂
Prova måste man iaf göra!
Provade det idag, va inga större problem.
4bars mapsensor
1200cc spridare
E85STI V8 JDM motor/ECU i en gammal GT från -99 🙂
12 maj, 2013 kl. 19:00 #234427Patrick P931Deltagare16 eller 32 bitars ecu?
12 maj, 2013 kl. 20:29 #234794Sjögren RacingDeltagare16
13 maj, 2013 kl. 05:15 #234428Patrick P931DeltagareOk! CarBerry är ett bra beprövat koncept/rom! Kul att du har flashat den och dela gärna med dig av dina erfarenheter. 🙂
Steget på 32 bitars ecu är lite annorlunda, men det ska nog gå bra. 🙂
7 augusti, 2013 kl. 18:56 #234429Patrick P931DeltagareOch idag träffade jag Doc Jones (http://www.subaruclub.se/forum/member.php?u=12482) och jag har förhoppningsvis dragit med honom i denna mapparnas värld. 😉
9 augusti, 2013 kl. 09:46 #234839GDB2003DeltagareOch idag träffade jag Doc Jones (http://www.subaruclub.se/forum/member.php?u=12482) och jag har förhoppningsvis dragit med honom i denna mapparnas värld. 😉
Hehe,
Stort tack för hjälpen igen Patrick. Skaffade en längre USB-kabel imorse och har installerat alla program på jobbdatorn inför nästa försök ;)Till helgen har jag förhoppningsvis min första LV.19 augusti, 2013 kl. 10:53 #234874HightoneDeltagareIn the USA opensource is a huge, also accessports are a big thing also.
the accessport has really neat features like launch control etc etc.
My Opinion is Opensource should be a bigger thing here. Its cheap, no cutting wires and hacking into the ecu.
I am actually bringing over my tactrix cabble to retune my car when it gets here.
19 augusti, 2013 kl. 17:22 #234373t1heroDeltagareInte helt on topic (men nästan) så har jag precis köpt programmet som kan läsa/skriva EcuTek då jag blev smulans irriterad på en bil som har grava problem och inte ville låta mig koppla upp. :rolleyes:
Jag har ännu inte provat det, men nu finns det iaf förhoppningsvis strax installerat.
🙂
PatrickIntressant, vad kostar det ungefär? (kablar och mjukvara) Jag förstod det som att man inte kunde logga en ecutekad maskin med tactrix eller fattade jag fel. Jag är inte helt säker på att jag vill börja mappa själv men jag är nyfiken på att logga och titta lite i mapparna för att se om jag blir sugen (det är ju rätt mycket man bör läsa på innan man börjar ändra värden på måfå)
Ett ämne till som inte behandlats i tråden (såvida jag inte missat några inlägg)
Hur fet laptop behöver man, en gammal som kom mer XP eller något nytt? Blir det olidligt med för liten skärm eller kan man ha en som går att gömma i handskfacket. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.