Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 759 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #234636
    TypeR
    Deltagare

      nps 🙂

      #234259
      Kvarnis
      Deltagare

        I run a 100cell sports cat, it’s the idle emissions that are to high lamda is fine, I know that the exhaust system/cat is perfectly ok (all brand new) and the engine as when I fit my spare apexi system mapped at 320bhp the readings are spot on and it flys through besiktningen, had the simtek mapped last year to 342ish bhp but he couldn’t get the idle emissions down, I know the simtek is a complex system to map if you’ve not used before but was disappointed with the result as I still paid for the map.

        I have mapping software for the simtek and cable so if you want to have a play I’ll be refitting it soon as I’ve had it updated, just passed besiktningen with the apexi so there’s a year till next one d—0.o—b

        Here’s a set of readings from last time I did it at work to give you idea

        IDLE
        Co 0.11
        Co2. 15.3
        Hc. 0091
        O2. 0.21
        Lambda. 1.002

        2500rpm

        Co. 0.23
        Co2. 15.2
        Hc. 0067
        O2. 0.23
        Lamda. 1.001

        As you can see way out

        Well that is one of the problems with a MAP based ecu, greddy power f-ck emissons, but since you can have 2 maps in the simtec I don’t se the problem.

        Well now on to Open Source…
        MAF har sina fördelar som MAP basrat

        #234423
        Patrick P931
        Deltagare

          Inte helt on topic (men nästan) så har jag precis köpt programmet som kan läsa/skriva EcuTek då jag blev smulans irriterad på en bil som har grava problem och inte ville låta mig koppla upp. :rolleyes:

          Jag har ännu inte provat det, men nu finns det iaf förhoppningsvis strax installerat.

          🙂
          Patrick

          #234425
          Patrick P931
          Deltagare

            Programmet jag nämner ovan fungerade fantastiskt bra. Är det kanske rent av mer kompetent än EcuTeks egna programvara då jag både kan läsa, ändra och flasha tillbaka rom som “ska vara låsta”? :confused:

            Jag har även nu hjälpt en person på andra sidan pölen att själv mappa sin 06 Forester XT med VF48, det var intressant att observera skillnader mellan en 43 och en 48. 48an ser ut att ha enklare att hålla upp laddtrycket på höga varv, frågan är bara om man vill ha så högt laddtryck uppe på varv? Blir det värme eller pulver?

            Med min senaste rom loggar jag iaf smått sjuka flöden, så en VF och vinterklimat går verkligen inte av för hackor. 😉

            🙂
            Patrick

            #234836
            zanoii
            Deltagare

              Min wagon är ju USA-import och jag har börjat fundera lite på om den skulle kunna optimeras med tanke på skillnaderna på bränslet osv. Är inte i första hand ute efter bättre prestanda utan snarare bättre bränsleekonomi. Motorn är original.

              Behöver man en Tactrix Openport 2.0? En tusenlapp +frakt kanske inte är skitmycket pengar men 50 dollar på ebay är ju ännu mindre pengar..

              #234424
              Patrick P931
              Deltagare

                Jag kommer inte ihåg exakta summan men man åker på tull och moms på Tactrixen då de skickar med kurir.

                Hur som helst så är det enligt min åsikt mycket väl spenderade pengar där man dessutom stödjer EcuFlash och har en form av garanti och kan få hjälp om man klantar sig.

                Med tanke på vad en ecu kostar skulle iaf inte jag spara på kommunikationskabeln. Dessutom tror jag att den har ett ganska högt andrahandsvärde.

                Jag tror att du kan lägga på minst någon grads tändning med 98 oktan i din mapp.

                🙂

                #234426
                Patrick P931
                Deltagare

                  Och snart är det kanske dags… Ska jag våga ta steget?

                  Jag tänker prova köra SD, Speed Density, med orginalsprutet… Map och tempstyrt istället för luftmassemätaren, väldigt spännande! 🙂

                  Prova måste man iaf göra!

                  #234793
                  Sjögren Racing
                  Deltagare

                    Och snart är det kanske dags… Ska jag våga ta steget?

                    Jag tänker prova köra SD, Speed Density, med orginalsprutet… Map och tempstyrt istället för luftmassemätaren, väldigt spännande! 🙂

                    Prova måste man iaf göra!

                    Provade det idag, va inga större problem.
                    4bars mapsensor
                    1200cc spridare
                    E85

                    STI V8 JDM motor/ECU i en gammal GT från -99 🙂

                    #234427
                    Patrick P931
                    Deltagare

                      16 eller 32 bitars ecu?

                      #234794
                      Sjögren Racing
                      Deltagare

                        16

                        #234428
                        Patrick P931
                        Deltagare

                          Ok! CarBerry är ett bra beprövat koncept/rom! Kul att du har flashat den och dela gärna med dig av dina erfarenheter. 🙂

                          Steget på 32 bitars ecu är lite annorlunda, men det ska nog gå bra. 🙂

                          #234429
                          Patrick P931
                          Deltagare

                            Och idag träffade jag Doc Jones (http://www.subaruclub.se/forum/member.php?u=12482) och jag har förhoppningsvis dragit med honom i denna mapparnas värld. 😉

                            #234839
                            GDB2003
                            Deltagare

                              Och idag träffade jag Doc Jones (http://www.subaruclub.se/forum/member.php?u=12482) och jag har förhoppningsvis dragit med honom i denna mapparnas värld. 😉

                              Hehe,
                              Stort tack för hjälpen igen Patrick. Skaffade en längre USB-kabel imorse och har installerat alla program på jobbdatorn inför nästa försök ;)Till helgen har jag förhoppningsvis min första LV.

                              #234874
                              Hightone
                              Deltagare

                                In the USA opensource is a huge, also accessports are a big thing also.

                                the accessport has really neat features like launch control etc etc.

                                My Opinion is Opensource should be a bigger thing here. Its cheap, no cutting wires and hacking into the ecu.

                                I am actually bringing over my tactrix cabble to retune my car when it gets here.

                                #234373
                                t1hero
                                Deltagare

                                  Inte helt on topic (men nästan) så har jag precis köpt programmet som kan läsa/skriva EcuTek då jag blev smulans irriterad på en bil som har grava problem och inte ville låta mig koppla upp. :rolleyes:

                                  Jag har ännu inte provat det, men nu finns det iaf förhoppningsvis strax installerat.

                                  🙂
                                  Patrick

                                  Intressant, vad kostar det ungefär? (kablar och mjukvara) Jag förstod det som att man inte kunde logga en ecutekad maskin med tactrix eller fattade jag fel. Jag är inte helt säker på att jag vill börja mappa själv men jag är nyfiken på att logga och titta lite i mapparna för att se om jag blir sugen (det är ju rätt mycket man bör läsa på innan man börjar ändra värden på måfå)

                                  Ett ämne till som inte behandlats i tråden (såvida jag inte missat några inlägg)
                                  Hur fet laptop behöver man, en gammal som kom mer XP eller något nytt? Blir det olidligt med för liten skärm eller kan man ha en som går att gömma i handskfacket.

                                Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 759 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.