Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 759 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #234430
    Patrick P931
    Deltagare

      Logga en EcuTek kommer du med stor sannolikhet kunna göra med RomRaider. Däremot kommer du inte att kunna läsa, ändra och flasha med gratisprogram.

      Jag läste av en låst EcuTek rom häromdagen, och man måste ha lite koll på vad man gör då man låser upp den. 😉

      Allt som allt har mina program och kabel kostat runt 4000 kr (runt $6-700), tror jag – har inte räknat efter. 😉 Men jag har gått “ett steg längre” och köpt lite proffsprogramvara i omgångar.

      Man kommer väldigt långt med en Tactrix och gratisprogrammen jag har skrivit om och länkat till tidigare om man bara vill mappa om sin egen bil.

      Ang dator så mappar jag med en Vaio Z21 med 13″ hd skärm och W7P, i7, 8 gig ram, ssd i raid 0, osv. Det kanske är väldigt överdrivet, men jag hade tidigare en Thinkpad 13″ med “vanlig” upplösning, W7P, 4 gig ram, enkel ssd, och jag skulle aldrig gå tillbaka till det. Prestandan dög utan problem, men hd upplösning är najs då man ska titta på mappar. 😉

      Som tidigare sagt, ska du mappa om din egen bil och sedan vara nöjd så klarar du dig nog med en ganska ordinär dator. Ska du däremot leka lite så skulle jag iaf rekommendera att det bästa duger.

      🙂

      #234431
      Patrick P931
      Deltagare

        the accessport has really neat features like launch control etc etc.

        You’ll find many of the same features for open source too. Launch control is very simple to implement on a 16 bit ecu (pre 2006).

        🙂

        #234615
        fiskman
        Deltagare

          Inte helt on topic (men nästan) så har jag precis köpt programmet som kan läsa/skriva EcuTek då jag blev smulans irriterad på en bil som har grava problem och inte ville låta mig koppla upp. :rolleyes:

          Jag har ännu inte provat det, men nu finns det iaf förhoppningsvis strax installerat.

          🙂
          Patrick

          Skulle de funka att till och med läsa och skriva på JECS ecuar dvs ae780-ae803 impreza gt 99-00.
          openecu klarar inte skriva på dessa, frågan är vad ecutek gjorde med sin flash99 som klararde detta.

          Vad är det för program du har köpt?
          Berätta mer 😉
          Victor

          #234432
          Patrick P931
          Deltagare

            Då detta program har lika mycket med open source att göra som EcuTek själva så tycker jag inte att vi behöver diskutera det. 😉

            Kalla det att jag har blivit EcuTek-som jag vill-mappare. 🙂

            Jag tror inte att det finns något som fungerar till “old age”. Om man har ecu id så kan jag kolla om den finns definierad – men jag tror inte att någon mer än EcuTek har gjort det.

            🙂

            #234616
            fiskman
            Deltagare

              tyvärr finns det ingen open source till old age förtillfället.
              jag skulle mer än gjärna vilja ändra parameterar i min ecu själv.

              Patrick, Om ecun har ecutek skulle det gå att läsa,skriva till den med den programvaran du skrev om, även om den är old age?

              Jag köpte en ae781 ecu(ecutek) från england och montera den i min gt(ae800) detta funka fint. Inga problem än.
              Jag skall in med kärran till trollspeed och mappa den , den 9/11.
              Det är synd att det inte går att byta ecu rakt av från jecs (gc8) till denso(gg gb).

              #234433
              Patrick P931
              Deltagare

                Det kan gå att läsa och skriva, men jag tror att grundproblemet är att ingen har brytt sig om att hitta och definiera alla mappar i rom. Obs tror. 😉

                #234875
                Hightone
                Deltagare

                  Det kan gå att läsa och skriva, men jag tror att grundproblemet är att ingen har brytt sig om att hitta och definiera alla mappar i rom. Obs tror. 😉

                  Just letting you know all rom files for all subaru models are available online.
                  (From USDM, JDM, AUD, EDM) I can get any of them, Basicly any subaru above 2001 will work!

                  Im not really sure how tactrix isnt bigger here since it keeps all stock features and makes OBD2 pass everytime since inspection people can NOT I repeat NOT see your tune at all without having Subaru Dealership Equipment.

                  Also even if you can not locate your model stock ROM online it is not difficult to get a Copy of the Rom that is loaded in your wrx/STI, all you would do is click read, then save the file.
                  Make a Copy.

                  That way you have a original and a copy to modify.

                  Also reading other post on here. I piad about 1350sek for mine, and about 450sek in taxes.
                  Resale value is almost the same as you buy it.
                  I do not recommend buying a Vag cable to read and flash your subaru. It is not 100% it will work some have success with it and others dont.

                  Also I believe I saw a post about locking your ECU, there is a method about how to unbrick the ecu, all you need to do is have patients and do some soldering 🙂
                  I havnt used the product my self much at all but I have been around it alot.
                  Many of the questions here can be answered on USA subaru club 🙂

                  AND ONE MORE EDIT TO THIS.

                  If you are maxing out your maf, and dont want to spend alot of money on aftermarket ecu, you can actually go with speed density 16bit for wrx and also 32bit for sti. Using the SpeedDesity, you can do Antilag, launch control etc. If anybody is interested in any of this and want more information please let me know and il guide you to the correct places. Alot of people switch to this after reaching the 400whp and 500whp goal dur to maf being maxed out. My opinion best choice in all so you can still easily pass inspection 😉

                  One more thing to add a User on another forum has developed a really really cheap and safe method of anti lag! in the US it only cost about 10$ involves opensource and some tuning knowledge.

                  Last edit I promise, I been reading more thru this and I see you guys got into carberry 😉

                  oh and for anybody that replys to meh, just type it in Swedish, got to love google translate

                  #234434
                  Patrick P931
                  Deltagare

                    Just letting you know all rom files for all subaru models are available online.
                    (From USDM, JDM, AUD, EDM) I can get any of them, Basicly any subaru above 2001 will work!

                    Do you have this rom defined?
                    http://www.subaruforester.org/vbulletin/f95/base-map-2003-2-0-xt-218866/#post2290882

                    It’s a 2003 FXT.

                    #234367
                    Torgan
                    Deltagare

                      Mitt bidrag för att hålla tråden vid liv!

                      Nu ska ja bara komma underfund med det hära med loggning så ska de loggas för fulla muggar

                      #234398
                      Patrick P931
                      Deltagare

                        Torgan, ser helt ok ut. Jag antar att det är en orginalrom?

                        Jag hade övervägt en skalning av maf sensorn, inte så roligt att den tar bort soppa på open loop. Det är iofs inte hela världen med orginal soppa mapp, men justerar man den utan bredbandslambda riskerar man att det går lite för snålt.

                        🙂

                        #234879
                        important
                        Deltagare

                          Finns det ingen som har en mapp att dela med sig för en sti 2005 2,0, Jag har monterat nytt grenrör och 3″ turboback.

                          Eller om någon kanske kan göra om en orginalmapp och bara fetta på lite mot slutet så att den eventuellt inte går snålt?

                          #234435
                          Patrick P931
                          Deltagare

                            Jag har delat med mig av en ganska bra trimrom till ej207 på RomRaiderforumet. Det är rätt många bilar som kör med den som bas och de går riktigt bra. 🙂

                            Du får ladda ned din rom och sen köra lite copy paste på en kopia av din orginalrom.

                            Jag kan kontrollera att det blev rätt innan du flashar.

                            🙂

                            #234880
                            important
                            Deltagare

                              Försökte beställa traxtrinic dongeln eller hur de stavas. Förut. Går inte att välja fraktalternativ. Så ordern failar…

                              #234881
                              important
                              Deltagare

                                Står när jag ska beställa på tactrix… Notice: No FedEx rates returned. Vad är fel?

                                #234436
                                Patrick P931
                                Deltagare

                                  Maila de och fråga, man brukar få rätt snabbt svar. 🙂

                                Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 759 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.