› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Hur man rengör "coilovers"
- Detta ämne har 12 svar, 1,806 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 5 månader sedan av
Mäki.
-
FörfattareInlägg
-
4 mars, 2011 kl. 19:24 #25300
andreaswrx
DeltagarePrincipen är det samma på dom mesta typerna.
börjar med att se till så att fjädern inte är i spänn,
Börja sedan med att plocka bort topmonteringen. i 90% av fallen ser det ut på på följande set
när du tagit bort toplagringen kän på den så den rör sig lätt,
börjar sedan med att plocka isär benen, som ni ser blir det skitigt och det sitter grus överalt, dessa har inte varit i någon salt.
nä man plocka sönder dämparna så är det väldigt smart att sätta grejerna på en rad så som man tog dom,
detta medlet använder jag när jag rengör delarna, man kan få använda medlet, eller om man tvättar av gängorna i dämparn INNAN man skruva loss fjädersäte och låsmuttra. använd papper eller trasa när man rengör,
så här blir skillnaden på grejerna som är rengjorda
då kör vi vidare, när jag plockade ner hittade jag delar som hade oringa monterade. plocka ut dom försiktigt och rengör i spåren
rengör sedan oringen, efter det brukar jag lägga på lite vaseline på oringa
här är det nu frambenen som ska monteras isär. gasbehållareb är redan borta då dom bytt toplagring innan på dessa benen, börjar med att lossa i botten för att få ut själva dämparen
då är grejerna isärplockade och rengörning på börjas, för att få rent gängora så använd en tandborste eller annan borste som är mjuk, absolut ingen stålborste, bara ös på med bräkleen för att det ska lösas upp!
sedan är det packningen som skall kontrolera och ev byttas ut! sitter i toppen som ni ser, denna skyddar mot att det kommer in grus och skit mellan kolven och ytterhöljet.
Nu ska dessa dämpare till öhlins för gas och oljepåfylning så då ska det isär igen då det få dom avgöra om det ska byttas eller ej!alla ben har ju sin specifika delar,
här fick man skruva isär och göra rent. Även bra att tvätta rent här inne på vanliga ben med, man kan säga att allt ska göras rent.
är detta uppskattat så kanske det blir en fortsättning på att!
4 mars, 2011 kl. 19:30 #219875TomK
DeltagareJa kör vidare! 🙂
4 mars, 2011 kl. 20:22 #219873Mäki
DeltagareMycket bra tråd! 🙂
5 mars, 2011 kl. 07:06 #219870tendency
DeltagareSånt här uppskattas alltid (speciellt med mycket bilder och beskrivande text), kanon!
5 mars, 2011 kl. 08:38 #219865OzO
DeltagareKlart du ska fortsätta! 🙂 Alltid kul och nyttig läsning!
5 mars, 2011 kl. 09:16 #219866andreaswrx
DeltagareKlart du ska fortsätta! 🙂 Alltid kul och nyttig läsning!
gör en sticky kanske av den så alla ser den innan dom fråga:)
5 mars, 2011 kl. 10:03 #219872Steewe
Deltagare5 mars, 2011 kl. 17:29 #219867andreaswrx
Deltagaremer tilllakt i första posten
5 mars, 2011 kl. 21:23 #219871tendency
DeltagareFlytta den annars till ”FAQ & How to?”-avdelningen!
6 mars, 2011 kl. 19:15 #219876Garagekungen
Deltagare…och för er som har snikmodell så finns det en återinningsstation för miljöfarligt gods där man efter demontering kan slänga använda dämpare…
:p
😀 😀 😀KANON KUL med lite bilder !!!
Lägg in mer sedan när du monterar, kan inte få nog av bilder på nakna fina ben…
😉7 mars, 2011 kl. 08:03 #219868andreaswrx
Deltagare…och för er som har snikmodell så finns det en återinningsstation för miljöfarligt gods där man efter demontering kan slänga använda dämpare…
:p
😀 😀 😀KANON KUL med lite bilder !!!
Lägg in mer sedan när du monterar, kan inte få nog av bilder på nakna fina ben…
😉Hehe ja det kostar inte då mkr om man misslyckas med ”snikmodellen” men ska väldigt mkt till för man ska göra det
14 mars, 2011 kl. 05:55 #219869andreaswrx
DeltagareNågon som testat på Sina egna än?
14 mars, 2011 kl. 09:36 #219874Mäki
DeltagareInte fått hem mina än 😛
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.