Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16002
    Boki
    Deltagare
      #162840
      Manor
      Deltagare

        …vilket jobb, ja där ligger man i lä. Jag som tycker att man är noggrann när man tvättar och putsar bilen under en hel dag :-).

        #162843
        down_the_drain
        Deltagare

          #### alltså! Tyckte mina 3tim jag la ner på att polera upp min var mycket 🙂

          /P

          #162845
          gotte51
          Deltagare

            Fy fan alltså! Det läskas i munnen när man ser hur fin 22b:n blir!!

            Finns det någon som känner till ett bra motor rengörnings medel?

            \Johan

            #162847
            MariaimprezaGT
            Deltagare

              lahega NO1 Serien nr 46 Wheelcleaner, outspätt på motorn i 5-10 minuter om de är aluminium 🙂

              SOPRENT 😉

              Maria

              Skylifting is teh #### 😉

              #162846
              gotte51
              Deltagare

                lahega NO1 Serien nr 46 Wheelcleaner, outspätt på motorn i 5-10 minuter om de är aluminium :)SOPRENT ;)MariaSkylifting is teh #### 😉

                …och det finns att köpa vart? 🙂

                #162841
                Manor
                Deltagare

                  lahega NO1 Serien nr 46 Wheelcleaner, outspätt på motorn i 5-10 minuter om de är aluminium :)SOPRENT ;)MariaSkylifting is teh #### 😉

                  …och det finns att köpa vart? 🙂

                  …låt mig gissa…Autoexperten kanske ;-). De hade åtminstone tidigare ett gäng Lahega-produkter.

                  #162851
                  rickey
                  Deltagare

                    Finns även en tråd när dom ger en 22B en omgång: http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=80553:9 :9 :9

                    Satan i gatan vad fin den blev!

                    Någon som kan förklara på svenska vilka medel de använde för att få det resultatet?

                    #162848
                    MariaimprezaGT
                    Deltagare

                      Finns även en tråd när dom ger en 22B en omgång: http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=80553:9 :9 :9

                      Satan i gatan vad fin den blev!Någon som kan förklara på svenska vilka medel de använde för att få det resultatet?

                      Nåt mer specifikt du är ute efter att få veta? 3M och Lahega använder jag generellt till polering och olika typer av vaxer. Meguire har bra finlir produkter och tillbehör. Deras schampo är riktigt bra, däremot ger jag inte mycket för deras vaxer som är mer show än go. Metallpolishen från meguiare är med bra.

                      Lera är nåt väldigt bra att ha, men dyrt! 600 kr får du räkna med om du ska ha en klump av ett bra märke, sen finns det olika leror, beroende på vilket slitage lacken har.

                      Om du ska köpa alla bra medel som jag, o andra rekondare använder ihop med de maskiner vi använder får du ha ett konto på iaf 15 000 kr, för att kunna behandla alla typer av lacker med minsta möjliga slit.

                      Lämna in bilen till en mindre firma (MR cap å de dära verkar mest jobba på accord… ) Å var sen noga med tvättningarna är mitt tips! Låt dem lägga på en försegling, och förnya den varje år.

                      För bästa tvätt, använd en handske, med ull eller syntetmaterial. Använd avfettning om du måste, du kan använda fälgrengöringsmedel på både insekter och i motorrum, men endast max 30 sekunder på insekter om du använder starka medel som tex Lahega NO46. Spola RIKTIGT noga, helst tre varv runt bilen med en stark högtryckstvätt om möjligt, nerifrån och upp!!

                      Gärna med varmvatten om du ska vaxa bilen.

                      Ta två hinkar med vatten, den ena med schampo i. Skölj handsken i den hink som inte har schampo i sig. Börja med att ta invändiga ytor, dörrar, bakluckan, huv, motorrum, en mjuk trasa som byts OFTA är att rekommendera. Tvätta bilen uppifrån och ner, dvs börja med taket, huv, baklucka. Ta sen dörrarna och fram å bakskärm. Sedan fronten och baken, och SIST under midjan på bilen, dvs halva dörren och ner. Detta för att minsta riskerna för repor! Avsluta med fälgarna som man kan använda en diskborste om de inte är så känsliga, annars rekommenderar jag att man använder tex Lahega No 46 och låter de bara verka, sen spolar av, är de då fortfarande smutsigt så tar man en NY svamp till fälgarna, på med lite medel, och gnid bort smutsen.

                      Om du ska polera och vaxa bilen, tvätta gärna bilen två ggr om du är minsta osäker på om bilen är ren eller inte. Om man använder bra medel och har tvättat bra brukar det skrika om lacken om man sämskinnar.

                      Om du ska vaxa bilen, så låt den vara blöt. Använd lera ihop med ett glidmedel, tex snabbvax, så tunnflytande som möjligt, Lahega No30, bodygloss är framställt för detta ändamål. Använd leran uppifrån och ner, samma schema som vid tvätt. Går även att använda leran på fälgar.

                      Skölj av bilen. Tvätta den igen, för att vara säker på att du inte har några rester av lera eller smuts på bilen (reds trodde jag hade en beige S4, men den visade sig vara vit så detta är ett väldigt viktigt moment!).

                      Torka väl med sämskinn! öppna dörrar och baklucka samt huv. Ta en fuktig trasa och torka upp fukten i alla vråer. Byt trasa ofta!

                      Om du har möjlighet att ha bilen inomhus under processen så är det de bästa. Du bör egentligen varken polera eller vaxa utomhus!

                      Låt bilen självtorka i nån timme eller två. Det värsta som finns när man ska polera är vatten som kommer fram i samband med vibrationer.

                      Ta en scillerad maskin, varvtal 1800-2200 rpm brukar vara lagom, på en gul trissa (brukar vara lagom) med ett polish, tex Lahega No 23. Gå igenom hela bilen med denna först om du inte vet med dig att bilen är totalt jätterepig! Detta för att inte slipa ner mer lack än nödvändigt.

                      Använd en glasfibertrasa av BRA kvalitet att ta bort polishresterna med, alltså EJ tunna dukar. Meguiare o Lahega har särskilt bra dukar.

                      Var noga med att försöka missa alla gummi och plastdetaljer med polermaskinen. Med polish är det inte lika kritiskt, då de inte innehåller lika mkt krita som de grövre slipprodukterna gör, men det är onödigt med brännmärken.

                      När du gjort detta ser du lättare resterande repor. Använd ett slipmedel som motsvarar dina repor. Lahega No 11 brukar vara lagom, No 10 är för hårt oxiderade eller rejält repade bilar.

                      Om du är osäker på detta moment, sänk varvtalet något och använd en mjukare trissa!! Tejpa även runt plastdetaljer eller åtminstone feta på dem med glansmedel för plast och gummi.

                      Var mycket försiktig på plastdelarna på bilen, som front och bak, då det krävs endast lite för mycket värme för att man ska få fula lackskador.

                      Känn efter ofta på varje repa om lacken känns varm eller inte, är du nybörjare, så låt den aldrig bli direkt torr, och pausa ofta, ta även det sista för hand om lacken känns varm, speciellt på plast!

                      Torka av polerresterna för varje sektion du polerar, då de lätt kan fastna.

                      Kör sedan ett så fint polish medel som möjligt, börja med Lahega no 23, gå sen över till 3M superpolish (klar blå flaska) För bästa resultat!

                      För bästa hållbarhet OAVSETT om du ska vaxa eller lägga på en försegling tvätta bilen igen…. Denna gången med antingen tvättmedel (för våra kläder mao) eller det som man får med i en liten burk från lahega. Ca en matsked i 10 liter varmt vatten. Dra över bilen med en svamp, låt verka i nån minut, spola av. Torka med sämskinn, torka i alla dörrar och sånt igen. Låt torka i nån timme eller två.

                      Lägg på vax med en oscillerad maskin, med två huvuden vill säga. Använd svarta rondeller (de mjukaste). Om du har möjlighet att justera varvtalen så ha gärna över 3000 rpm. Detta för att vaxet eller förseglingen skall förena sig med lacken. Om du kör med försegling mista gärna lite med vatten innan poleringen för att lättare få ut vaxet.

                      Om du vaxar, låt helst verka i en timme för bästa resultat, ett bra vax är lahegas No33 för fin glans och ganska lång hållbarhet (ca 6 månader), eller så kan man använda Lahega No 35, hardwax, för lite längre hållbarhet men inte riktigt lika fin glans.

                      Om du kör med försegling, låt verka i minst 12 timmar, försegling är väldigt drygt och du bör inte se några vaxrester ALLS när du kört över bilen, annars blir det väldigt svårt att få bort.

                      Gnid av bilen efter verkningsbild med mjuka trasor som de du tidigare använt. Glutta på lite glansmedel på däck å övriga gummi/plastdetaljer om du vill. Gör rent rutorna, gärna med nanoprodukter för bästa glans, glöm inte insidan 😉

                      Dra över vindrutetorkarna med gummirent medel. Använd kromputsmedel för avgas, emblem och liknande. Tex Meguiares som de även använde på länken som var överst i tråden.

                      Efter ungefär 10-12 timmars slit med bästa produkter och maskin så har du en riktigt fin bil!! Räkna med en helg om du är mindre lyckligt lottat med produkter och tillbehör!

                      Pust! de var nog de längsta inlägg jag har skrivit 🙂

                      Lycka till 🙂

                      Vi trimmar inte bara din bil, vi säljer även delarna den vill ha!

                      Mobil: 0763-498601
                      Mail: maria@wroom.org

                      #162850
                      .zip
                      Deltagare

                        Jag får nog ta och läsa det inlägget imorgon med morgonkaffet i handen 😉

                        //.zip

                        #162849
                        MariaimprezaGT
                        Deltagare

                          Jag får nog ta och läsa det inlägget imorgon med morgonkaffet i handen 😉 //.zip

                          HAHAHA! ja, det blev “lite” mer än vad jag först hade tänkt mig å skriva 🙂

                          Vi trimmar inte bara din bil, vi säljer även delarna den vill ha!

                          Mobil: 0763-498601
                          Mail: maria@wroom.org

                          #162842
                          Impreza112
                          Deltagare

                            Hehe när jag putsar riktigt brukar de ta mellan 40-60tim om de är från grund på bil=).
                            Vad de använder oftast för medel är lite olika, fast mest är det Mazena, Dodo Juice, Meguairs osv osv.
                            3m är med fina saker absolut.
                            För kannon priser på olika medel lera osv prata med Lazar på streetpower han har de mesta hemma av alla dessa plus mängder andra exotiska. Till bra priser med och han har stor kunskap om området så du kan resonera fram vad just du vill och din bil vill ha=).

                            Orkar inte förklara noga nu då jag kan skriva i två dagar=)
                            Jag själv kör mest Mazena under polering sen lägger jag Dodo Juice carnuba över, om de inte ska vara lackskydd.
                            Sen är meguairs last touch perfekt att köra med mellan varje steg i poleringen, sen givetvis börjas de med lera.
                            Använder mest meguairs trissor.
                            Detta är inte lätt att göra ett perfekt resultat hemma då det kräver investeringar. Jag har 4 olika maskiner bara för detta och inget tyvärr är de inga billiga leksaker.

                            Test polerade lite med huven på min skoda rs för en månad sen och har lagt 5 olika lackskydd så får tiden nu visa vilket som är bäst.
                            För ett perfekt resultat på denna huv tog det strax över 6timmar.
                            Bilen är en -03 och är svart.
                            God natt på er=)

                            #162844
                            STIred
                            Deltagare

                              Instämmer helt med Impreza112. Inte för att jag har nån större koll på det här men jag har sett resultat på hans putsjobb 😀 😉 :7

                              /r

                              #162852
                              Niklas
                              Deltagare

                                I våras förra året (maj) körde jag ner Imprezan till Jönköping för att se på sydsvenska rallyt, fullt med insekter i fronten. Sen fick de sitta kvar tills september eller om det var oktober. Fick bli en tvätt det året. Tog väl runt en timme att få bilen ren för att sedan stå under skynket hela vintern.

                                Man har flyttat prioriteringarna ganska mycket från att umgås med bilen varje helg till att umgås med nära och kära och eventuellt se bilen några sekunder varje helg. Har väl blivit gammal och vänt kepsen rätt. 😀

                                Men jag imponeras verkligen av alla som polerar och har sig, och fint blir det ju så det är ju absolut inte jobb i onödan. :7

                              Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.