› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Hur montera pysventil/Daws Device..?
- Detta ämne har 39 svar, 4,465 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år sedan av
edbe.
-
FörfattareInlägg
-
19 september, 2005 kl. 17:53 #3093
pitedavid
DeltagareDenna fråga kan verka elementär och dum, men jag har tjorvat med min pysventil. Pluggat slangen till magnetventilen, och lagt in pysen med ett ”T” på slangen som eg går till magnetventilen som jag pluggade.. rätt? På gamla legacy så drog man ju insugsslangen dit vill jag minnas… En jäkligt fin beskriving vore inte fel… för efter mina ingrepp, så laddade den 2 hekto MINDRE än innan jag började… *skrattar*
19 september, 2005 kl. 18:20 #56578Stefan LKPG
DeltagareHär har du monteringsanvisning på Dawes device
http://www.dawesdevices.com/instructions.html19 september, 2005 kl. 18:55 #56585pitedavid
DeltagareTackar.. men funkar det där på Imprezan? Ska man inte plugga slangen till magnetventilen oxå?
19 september, 2005 kl. 20:29 #56561lunkan
DeltagareSka finnas en riktigt bra beskrivning här på forumet med några bilder samt text där det står hur man ställer in rätt tryck. Sök på Dawes device bara så kommer det nog upp! Min laddade oxå mindre när jag kopplat på den men det är ju justerbart;-)
20 september, 2005 kl. 10:17 #56564backfeed
DeltagareJag monterade min Dawes Device för någon vecka sedan och förstår inte riktigt vad du menar med t-korset? Original går det en slang från strax-efter-turbon till ett t-kors, och från t-korsets ”topp” till wastegaten och från ”sidan” till wastegatesolenoiden.
1. Plocka bort t-korset
2. Tryck in Dawesen:s ”knäsida” i wastegateslangen
3. Tryck in Dawesen:s andra sida i slangen som går till strax-efter-turbon
4. Korka igen slangen till wastegatesolenoiden med lämplig skruv, ca 40 mm diameterOm allt är rätt monterat får du innan justering då kanske 0,6-0,7 bar maxladd, Dawes:en är inställd så för säkerhets skull från fabrik. Detta justerar du enkelt (följ instruktionerna på Dawes hemsida) genom att skruva ihop Dawes:en stegvis tills du nått upp till målet.
Min laddar nu max 1,1-1,15 bar efter ca 15 minuters justering. Akta dig för 1,2 bar där fuelcut slår in. Det märks. Blev tvungen att justera ned lite. 😉
20 september, 2005 kl. 15:20 #56586pitedavid
DeltagareTackar så massor för den fina supporten, hade iof. kopplat in den rätt, köpte en strypventil från Dalhems, justerbar inifrån kupen. Köp inte den. Den är inte tillräcklig för imprezan, hade kopplat rätt från första stund, men ventil j-eln läckte inte tillräckligt. Inte ens om jag tog in den från kupen, och satte den direkt under huven… Ska nu beställa en riktig från staterna. För närvarande kör jag med 2 st t-kors, ett utan slang, och det andra med en slangstump som jag håller på och klipper av till rätt längd… =) Så kan man oxå göra i väntan på nåt gott… =) Ang fuelcut, så hoppade min upp i 1,5 bar, men det enda jag hörde var ljuvligt turbotjut, blandat med anledningen till att man har en knocklink.. men nån fuelcut blev det inte..?
20 september, 2005 kl. 15:33 #56555SecretAgentMan
DeltagareJösses…. 😮
Du har pejl på vad det kostar om det går illa hoppas jag?
http://www.dawesdevices.com/ – deras lilla ventil fungerar kanon, och är beprövad på många bilar här..Fultrimma med pys och läck hör absolut inte hemma på Imprezan, du får ursäkta mig…men för fasen.. 🙁
/J
20 september, 2005 kl. 15:53 #56562Lefty
Deltagare20 september, 2005 kl. 15:58 #56587pitedavid
DeltagareTackar för den länken.. ska ringa omg. Jo, jag har ju koll på det där vad det kostar.. men det ena gav det andra, och nu står jag där med slang-trim… =) men det är naturligtvis bara i test-syfte. *skyndar mig att ringa ang Dawsen*
22 september, 2005 kl. 16:45 #56588pitedavid
DeltagareSatte dit dawsen idag, tack och lov, att försöka greja med slangar funkar, men den blir lite… lynnig, lade den på ca 1,15, vågar man mer utan knocklink? Har tänkt köpa en sådan , när jag ramlar över en billigare… *pik till er som har en att sälja.. 😉 *
22 september, 2005 kl. 16:55 #56563Lefty
DeltagareLägg dig på 1.1 det är om jag inte minns fel rätt mkt mer SAFE, med tanke på att det inte är ommappat ?
Sök om detta… finns väl mängder om söker på dawes
23 september, 2005 kl. 15:33 #56590pitedavid
DeltagareJäss. Jag ska fota och lägga in en bild. Två problem bara, har borta kabeln från kameran till datorn, och hur bifogar jag en bild till forumet? Att tänka på när bilden kommer: Det är en prototyp, ska böjas ner lite till mot höger hjulhus, för att skärma mera…
26 september, 2005 kl. 17:31 #56566Building Micke
DeltagareJag köpte mig en pysventil för att testa på min Subaru legacy turbo… Den kopplade jah in på ett t-rör på wastegateslangen, sen en slang till själv ventilen.. Visst är det rätt???
26 september, 2005 kl. 17:46 #56556SecretAgentMan
DeltagareRätt kopplat är det, men inte ”rätt” – en ventil a’la kula/fjäder (Dawes) ger mera kontroll och snabbare spool…betydligt trevligare sak.
/J
26 september, 2005 kl. 18:21 #56591pitedavid
DeltagareHåller med föregående talare, skillnaden är markant…. Skitans nöjd med min Dawes!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.