› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Hur montera pysventil/Daws Device..?
- Detta ämne har 39 svar, 4,465 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år sedan av
edbe.
-
FörfattareInlägg
-
13 oktober, 2005 kl. 11:34 #56574
Building Micke
DeltagareHar satt dit den och kan bara höja tummen upp jag med, fan vilken skillnad om man jämför med en pysventil…
23 oktober, 2005 kl. 08:51 #56580gotte51
DeltagareTar upp lite äldre tråd här…
När jag fick dawesen så flög ju mina klåfingriga fingrar på och skruvade isär dawesen och nu undrar jag om jag skruvar ”ihop” dawesen så mycket det går, alltså drar gängerna i botten, får jag lite laddtryck då? Så jag kan börja utgå därifrån innan jag börja prova mig fram. Hoppas ni förstår hur jag menar 🙂
23 oktober, 2005 kl. 16:11 #56575Ante_J
DeltagareSkruvar du ihop den så mycket det går så får du maximalt laddtryck (vad dawesen orkar), du komprimerar fjädern och gör att den blir hårdare så den står emot ett högre ladtryck innan den tillslut fjädrar ihop och öppnar sig.
Max ihopskruvad landar du nånstans runt 1.2bar (kan variera lite) om du inte sträckt fjädern innan, skruva ut den så den är nånstans runt mitten på gängen, börja där.
27 oktober, 2005 kl. 13:17 #56581gotte51
DeltagareTack ante
27 oktober, 2005 kl. 19:39 #56584Nordquist
DeltagareTänk på att ställa in den när det är kallt någon dag, för annars får du snart ändra den igen när det blir mer vinter. Jag börjar märka nu när temperaturen börja bli några minusgrader på mogronen, att den laddar lite mer.
18 november, 2005 kl. 11:30 #56582gotte51
DeltagareSådär ja. Lade in dawesen nu. lite justeringar och nu laddar den 1.1 Inget svajj det minsta!! MYCKET bra invstering! 🙂 🙂 🙂
19 december, 2005 kl. 06:19 #56560Manor
DeltagareOki, ska prova ut lite mer under högre belastning oxå, men jag misstänker att det inte är slutskruvat ännu… =) Fick förresten en polare som är plåtslagare att göra en täckplåt över turbon idag, i rostfritt, kanonsnyggt, skärmar från lambdasonden till vågrätt ut från turbon.. sitter med 2 skruvar, hur lätt som helst att sätta dit och ta bort, jämfört med original h-etet… säkert gör han fler på beställning, om intresset finns…
Kan du visa någon bild hur det ser ut…samt ge ett pris?
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #56589pitedavid
DeltagareOki, ska prova ut lite mer under högre belastning oxå, men jag misstänker att det inte är slutskruvat ännu… =) Fick förresten en polare som är plåtslagare att göra en täckplåt över turbon idag, i rostfritt, kanonsnyggt, skärmar från lambdasonden till vågrätt ut från turbon.. sitter med 2 skruvar, hur lätt som helst att sätta dit och ta bort, jämfört med original h-etet… säkert gör han fler på beställning, om intresset finns…
20 juli, 2009 kl. 18:57 #56592Mumin
Deltagarehttp://www.blocket.se/vastmanland/Strypventil__Justera_ditt_turbotryck_20155506.htm?ca=15&w=3
sån blir det i veckan.. så ska jag skicka min boostcontroler/pysventil.
13 augusti, 2009 kl. 15:37 #56593edbe
DeltagareHar precis installerat dawes på min GT och funderade lite smått på om jag skulle använda slangen som redan satt i turbon (med kulan i). Efter att läst en annan tråd så kunde jag förstå att kulan (restrictorn?) bara används för att justera flödet till selonoiden (som inte längre används iom Dawes installation). Tog bort hela slangen och använde helt nya slangar på båda hållen.
Eftersom jag aldrig gjort ingrepp i ett motorum tidigare letade jag förbrilt efter detta ”word-dokument” som ska finnas med en super manual på just denna installation. Alla länkar var brutna så jag gjorde så gott jag kunde. Verkade fungera bra och laddar nu 0.95bar. Känns även som att trycket kommer snabbare.
Selonoid-slangen skruvade jag i en skruv i och klämde fast den med klämman.
Bild på monteringen:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.