Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4192
    NickeH
    Deltagare

      Vet att detta varit upp flera gånger angående växellådan men jag funderar på resten t.ex. drivaxlar o sånt.
      Tanken var att byta turbo och ta ut kring 320-340 hk ev mer framöver.

      Jag hade tänkt byta drev till PPG Snedskurna Syncro det känns ok men sen är frågan om resten håller, kändes jobbigt att behöva byta till en 6-vxl och hela skiten.

      Hur fungerar det för er som kör GT med uppgraderad turbo? Vad håller och vad går sönder?

      Vilken turbo rekommenderas? Ska man försöka hitta en IHI turbo eller blir man nöjd med en TD05-16G från boostplanet.

      Detta gäller en Subaru Impreza GT -00

      #64074
      b20mannen
      Deltagare

        Vet att detta varit upp flera gånger angående växellådan men jag funderar på resten t.ex. drivaxlar o sånt. Tanken var att byta turbo och ta ut kring 320-340 hk ev mer framöver.Jag hade tänkt byta drev till PPG Snedskurna Syncro det känns ok men sen är frågan om resten håller, kändes jobbigt att behöva byta till en 6-vxl och hela skiten.

        Det beror väldigt mycket på den som kör. En oerfaren men “entusiastisk” förare knäcker lådan utan trim.
        En erfaren förare med lite känsla för mekaniken kör med 300++ Hk utan problem.

        Hur fungerar det för er som kör GT med uppgraderad turbo? Vad håller och vad går sönder?Vilken turbo rekommenderas? Ska man försöka hitta en IHI turbo eller blir man nöjd med en TD05-16G från boostplanet. Detta gäller en Subaru Impreza GT -00

        Mitt tips är att skaffa en IHI VF34, VF39 eller VF43 som jag gjort.
        Bolt on. Justera in ett vettigt laddtryck och se till så bilen får tillräckligt med bensin för den större turbon och sen bara köra och vara glad.
        Då en sån turbo är en originaldel som passar direkt, så är det inte ett jättebekymmer att montera.

        #64083
        NickeH
        Deltagare

          Vet att detta varit upp flera gånger angående växellådan men jag funderar på resten t.ex. drivaxlar o sånt. Tanken var att byta turbo och ta ut kring 320-340 hk ev mer framöver.Jag hade tänkt byta drev till PPG Snedskurna Syncro det känns ok men sen är frågan om resten håller, kändes jobbigt att behöva byta till en 6-vxl och hela skiten.

          Det beror väldigt mycket på den som kör. En oerfaren men “entusiastisk” förare knäcker lådan utan trim.En erfaren förare med lite känsla för mekaniken kör med 300++ Hk utan problem.

          Hur fungerar det för er som kör GT med uppgraderad turbo? Vad håller och vad går sönder?Vilken turbo rekommenderas? Ska man försöka hitta en IHI turbo eller blir man nöjd med en TD05-16G från boostplanet. Detta gäller en Subaru Impreza GT -00

          Mitt tips är att skaffa en IHI VF34, VF39 eller VF43 som jag gjort.Bolt on. Justera in ett vettigt laddtryck och se till så bilen får tillräckligt med bensin för den större turbon och sen bara köra och vara glad.Då en sån turbo är en originaldel som passar direkt, så är det inte ett jättebekymmer att montera.

          Tack för svaret ska kolla runt på begade IHI turbos. Hur mycket vrid har ni som kör med orginal lådan, man kommer ju att maxa bilen på alla växlar utan femman kanske(alltid nån bmw som ska race:a).
          Kanske är lika bra att byta drevsats direkt, antar att det inte är lika kul att komma med en havererad låda och byta drevsats.

          #64084
          NickeH
          Deltagare

            För att förtydliga, det jag var ute efter var att ha en hållbar busbil som pallar ca 340hk/450Nm.

            Vad tror ni som redan testat detta, räcker det att uppgradera lådan med t.ex. PPG eller kommer diffar och drivaxlar behöva bytas mot grövre? Då är det lika bra att gå på en STI 6-vxl, och ville jag hekst slippa.

            /N – Tacksam för svar

            funderar på en VF39, finns för bra pengar från usa.

            #64085
            NickeH
            Deltagare

              Såg just att foss som körde av drivaxlar på sin GT kör RALLY!!, ok då kan man sluta oroa sig för sånt. Han har 600Nm!! i bilen.

              /N – nästa sommar då ska turbokonverterade bmw:ar få bättre motstånd!!

              #64071
              Kvarnis
              Deltagare

                Diffar och drivaxlar klarar den effekten du är ute efter.
                Ska du så med launch och dumpa kopplingen med klitriga däck så är det dock en annan 5a 😮

                Du kommer nog att upptäcka att det blir hyfsat dyrt att fixa en ny drevsats in i befintlig låda, men den kommer hålla bättre än en 6-vxl låda 🙂

                #64078
                Bodyshot
                Deltagare

                  Jag körde på fmic spridare och VF39 med 1.5 bars ladd över hela registret, min låda höll hela vägen tills jag sålde bilen, då hade jag kört 5000mil med ovanstående trim!

                  #64075
                  Lefty
                  Deltagare

                    För att förtydliga, det jag var ute efter var att ha en hållbar busbil som pallar ca 340hk/450Nm.

                    Varför inte köpa en nyare STi med steg 1 trim? Då har du redan allt färdigt och får dessutom tillbaka mer av pengarna när du säljer bilen.

                    #64086
                    NickeH
                    Deltagare

                      Kvarnis, tack för svaret precis vad jag ute efter. Blir inga r-däck(möjligen för bankörning men inte rakt fram åka) och ingen launch.

                      Lefty, du vill bara sälja din bil 🙂 som för övrigt förmodlingen är den mest välskötta STI -05 i sverige.

                      Har faktiskt funderar på att byta till en STI 03- men det drar iväg kring 100tkr och det kändes lite dyrt.

                      Blir iaf en ecutek mappning tillsvidare, får man se hur bilen börjar kännas.

                      #64076
                      Lefty
                      Deltagare

                        Klart jag vill 🙂 tack!

                        Ecutek mappa och köp isdäck så har du enormt roligt i vinter!

                        #64073
                        lunkan
                        Deltagare

                          Har faktiskt funderar på att byta till en STI 03- men det drar iväg kring 100tkr och det kändes lite dyrt.Blir iaf en ecutek mappning tillsvidare, får man se hur bilen börjar kännas.

                          Och hur mycket drar det iväg med en drevsats, turbo + allt annat om du ska ha 340hk tror du 😉

                          #64072
                          Digits
                          Deltagare

                            Har faktiskt funderar på att byta till en STI 03- men det drar iväg kring 100tkr och det kändes lite dyrt.Blir iaf en ecutek mappning tillsvidare, får man se hur bilen börjar kännas. Och hur mycket drar det iväg med en drevsats, turbo + allt annat om du ska ha 340hk tror du 😉

                            Undrar hur det skulle funka med en wrx 03+ lada i en aldre bil, eftersom de verkar halla battre an de gamla.

                            #64100
                            Thornblom
                            Deltagare

                              #64077
                              apache54
                              Deltagare

                                Vet att detta varit upp flera gånger angående växellådan men jag funderar på resten t.ex. drivaxlar o sånt.
                                Tanken var att byta turbo och ta ut kring 320-340 hk ev mer framöver.

                                Jag hade tänkt byta drev till PPG Snedskurna Syncro det känns ok men sen är frågan om resten håller, kändes jobbigt att behöva byta till en 6-vxl och hela skiten.

                                Hur fungerar det för er som kör GT med uppgraderad turbo? Vad håller och vad går sönder?

                                Vilken turbo rekommenderas? Ska man försöka hitta en IHI turbo eller blir man nöjd med en TD05-16G från boostplanet.

                                Detta gäller en Subaru Impreza GT -00

                                jag bytte växellådor på löpande band på min gamla gt eftersom det var en my95 satt ju det redan en td05-turbo på den bilen laddade ungefär 1,4 bar och kördes både på bana och stripp dock så gick aldrig lådan sönder vid strippenkörning utan bara vid bankörning och då främst drevet för tvåans växel rensades helt när man kom ur en långsam kurva och både ladd och vrid kom denna bil uppgraderades sedermera med en rakskuren dogbox från ppg vilken funderade bra men såhär i efterhand så ångrar jag att det inte användes en 6vxl låda från sti

                                #64093
                                Vincent Berglund
                                Deltagare

                                  Själv så tycker jag inte det känns lönt att köpa en 6växlad med ddccd. Då dom är så högvarviga.
                                  Snackat med en som har en type r, han ligger på typ 3.5k varv vid 120 kmh. På 6ans växel.

                                  Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

                                  #1767

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.