Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 31 totalt)
  • Författare
    Christian S
    Deltagare

Själv så tycker jag inte det känns lönt att köpa en 6växlad med ddccd. Då dom är så högvarviga.
      Snackat med en som har en type r, han ligger på typ 3.5k varv vid 120 kmh. På 6ans växel.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

det är ingen skillnad på utväxlingen med eller utan DCCD.

det kan omöjligt stämma för det gör man med den 5växlade orginal lådan, här är en bild på min med orginlal lådan

och med dom 6 växlade lådorna så har man ju då 1 växel kvar, sen skiljer det i utväxling på dom 6 växlade lådorna beroende på om det är en JDM låda eller en låda för övriga världen, 1-4 är samma men JDM har kortare 5-6 än vad dom andra har, den 6 växlade lådan som sitter i min kommer ifrån en svensksåld 05 sti och den varvar inte så mycket i motorvägsfart.
      jag ska upp till garaget imorgon och kan ta en sväng och då även ta en bild på hur mycket den varvar i 120 för just nu kommer jag inte ihåg men inte fan är det 3500 som du påstår iallafall.

Fladric
      Deltagare

det är ingen skillnad på utväxlingen med eller utan DCCD.

det kan omöjligt stämma för det gör man med den 5växlade orginal lådan, här är en bild på min med orginlal lådan

och med dom 6 växlade lådorna så har man ju då 1 växel kvar, sen skiljer det i utväxling på dom 6 växlade lådorna beroende på om det är en JDM låda eller en låda för övriga världen, 1-4 är samma men JDM har kortare 5-6 än vad dom andra har, den 6 växlade lådan som sitter i min kommer ifrån en svensksåld 05 sti och den varvar inte så mycket i motorvägsfart.
        jag ska upp till garaget imorgon och kan ta en sväng och då även ta en bild på hur mycket den varvar i 120 för just nu kommer jag inte ihåg men inte fan är det 3500 som du påstår iallafall.

Håller med till 100%! Min 6-växlade låda med DCCD är inte högvarvig alls :p varvar under 3k i 140 km/h (enligt mätaren, säg 125-130 km/h verklig hastighet) 🙂

Vincent Berglund
        Deltagare

Okej då hade jag fel. Men billigast å bäst är väl att fixa ppg drevsats om man har en gt :)?

Christian S
          Deltagare

billigast vet jag inte, vad går en PPG sats på? det går att göra en riktigt budget konvertering till 6 växlad STI låda genom att köpa en JDM låda utan DCCD då dom har rätt utväxlingsförhållande imellan fram och bak axel så man behöver bara byta lådan och kanske fram drivaxlarna.

om du med bäst menar hållbarast så är det dom 6 växlade STI lådorna, den drivlinan som sitter i min satt tidigare i en bil som nästan hade 600Hk och det lär ju inte en PPG drevsats till dom 5 växlade lådorna hålla för 😉

Turbovin
            Deltagare

PPG:n är specad till 400 hk..

Christian S
              Deltagare

PPG:n är specad till 400 hk..

säker på det? för jag är rätt säker på att jag hört nått om att dom har fått sänka specen på hur mycket effekt dom tål vid ett par tillfällen då dom hade/har problem med att det inte håller för den effekten dom har angivet att den ska klara.

Turbovin
                Deltagare

Jo det stämmer bra, den var specad högre förr http://www.ppgearbox.com.au/page.asp?productid=83

Sen är det lite lustigt ange gränsen i hk, alla seriösa växellådstillverkare anger det i Nm, det är viss skillnad på 400 hk från en 2.0 och en 2.5:a t.ex.

Vincent Berglund
                  Deltagare

billigast vet jag inte, vad går en PPG sats på? det går att göra en riktigt budget konvertering till 6 växlad STI låda genom att köpa en JDM låda utan DCCD då dom har rätt utväxlingsförhållande imellan fram och bak axel så man behöver bara byta lådan och kanske fram drivaxlarna.

om du med bäst menar hållbarast så är det dom 6 växlade STI lådorna, den drivlinan som sitter i min satt tidigare i en bil som nästan hade 600Hk och det lär ju inte en PPG drevsats till dom 5 växlade lådorna hålla för 😉

Okej låter ju bra.
                    Men behöver lite mer info.
                    Varför ska man behöva byta framaxlar ?

Får nog leta reda på en från utlandet 🙂

Vincent Berglund
                    Deltagare

Fick höra att lådan utan dccd sitter i 03ans sti.

Om man nu får tag på en låda. Vad exakt måste bytas :)?

kamikaze
                      Deltagare

Låda, växellänkage, kardanaxel, bakdiff, drivaxlar bak, bakbromsar inkl skivor och handbromsbackar.

Dom brukar säljas i kit ibland det va så jag köpte mitt iaf från en skrot i UK

Vincent Berglund
                        Deltagare

Låda, växellänkage, kardanaxel, bakdiff, drivaxlar bak, bakbromsar inkl skivor och handbromsbackar.

Dom brukar säljas i kit ibland det va så jag köpte mitt iaf från en skrot i UK

Även fast det är samma utväxling :)?

Trodde det vara var att byta låda. Och svänghjul + koppling 🙂

kamikaze
                          Deltagare

Jag vill minnas att 6 växlade lådan är längre än 5 växlade och att du därför behöver åtminstone kardanaxeln men det är klart hittar du en med samma utväxling som original så kanske du klarar dig men du behöver iaf växellänkaget.

Jag kör fortfarande med svänghjul och koppling anpassat till 5 växlad det funkar fint, däremot kan du inte köra 6 växlad koppling och svänghjul till en 5 växlad låda

Vincent Berglund
                            Deltagare

Jag vill minnas att 6 växlade lådan är längre än 5 växlade och att du därför behöver åtminstone kardanaxeln men det är klart hittar du en med samma utväxling som original så kanske du klarar dig men du behöver iaf växellänkaget.

Jag kör fortfarande med svänghjul och koppling anpassat till 5 växlad det funkar fint, däremot kan du inte köra 6 växlad koppling och svänghjul till en 5 växlad låda

Okej. Tack för all info 🙂

Christian S
                              Deltagare

Fick höra att lådan utan dccd sitter i 03ans sti.

Om man nu får tag på en låda. Vad exakt måste bytas :)?

dom sitter inte enbart i 03 utan det är imellan 01-04 kan man säga, sen finns det modeller där imellan som har DCCD.

du behöver minst en komplett växellåda (växellåda, växellådsbalk (behöver igentligen bara växellådskudden då det är den som skiljer), länkage) samt kardanaxel då den precis som tobias säger att dom 6 växladelådorna är längre.
                                om du bara ska byta låda och kardan MÅSTE det vara en JDM låda då dom har 1:1 förhållade i lådan så dom har 3,9 i utväxling både i lådan och bakdiffen precis som på en WRX/GT medans tex en Svensksåld låda har 1:1,1 i förhållade i lådan så dom har 3,9 i utväxling i lådan men har 3,54 i bakdiffen.

det finns massa sätt att konvertera till 6 växlat på, jag har bytt allt så jag har: komplett växellåda, kardan, bakdiff, drivaxlar fram och bak, kompletta hubbar, startmotor, svänghjul med koppling.

Christian S
                                Deltagare

här kommer en bild på hur mycket min varvar i 120 på 6an

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 31 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.