› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Hur mycket effekt tål drivlinan i en GT?
- Detta ämne har 30 svar, 4,198 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 10 månader sedan av
Dave.
-
FörfattareInlägg
-
22 mars, 2016 kl. 12:20 #64087
Christian S
DeltagareSjälv så tycker jag inte det känns lönt att köpa en 6växlad med ddccd. Då dom är så högvarviga.
Snackat med en som har en type r, han ligger på typ 3.5k varv vid 120 kmh. På 6ans växel.Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
det är ingen skillnad på utväxlingen med eller utan DCCD.
det kan omöjligt stämma för det gör man med den 5växlade orginal lådan, här är en bild på min med orginlal lådan
och med dom 6 växlade lådorna så har man ju då 1 växel kvar, sen skiljer det i utväxling på dom 6 växlade lådorna beroende på om det är en JDM låda eller en låda för övriga världen, 1-4 är samma men JDM har kortare 5-6 än vad dom andra har, den 6 växlade lådan som sitter i min kommer ifrån en svensksåld 05 sti och den varvar inte så mycket i motorvägsfart.
jag ska upp till garaget imorgon och kan ta en sväng och då även ta en bild på hur mycket den varvar i 120 för just nu kommer jag inte ihåg men inte fan är det 3500 som du påstår iallafall.22 mars, 2016 kl. 12:58 #64092Fladric
Deltagaredet är ingen skillnad på utväxlingen med eller utan DCCD.
det kan omöjligt stämma för det gör man med den 5växlade orginal lådan, här är en bild på min med orginlal lådan
och med dom 6 växlade lådorna så har man ju då 1 växel kvar, sen skiljer det i utväxling på dom 6 växlade lådorna beroende på om det är en JDM låda eller en låda för övriga världen, 1-4 är samma men JDM har kortare 5-6 än vad dom andra har, den 6 växlade lådan som sitter i min kommer ifrån en svensksåld 05 sti och den varvar inte så mycket i motorvägsfart.
jag ska upp till garaget imorgon och kan ta en sväng och då även ta en bild på hur mycket den varvar i 120 för just nu kommer jag inte ihåg men inte fan är det 3500 som du påstår iallafall.Håller med till 100%! Min 6-växlade låda med DCCD är inte högvarvig alls :p varvar under 3k i 140 km/h (enligt mätaren, säg 125-130 km/h verklig hastighet) 🙂
22 mars, 2016 kl. 13:38 #64094Visseb
DeltagareOkej då hade jag fel. Men billigast å bäst är väl att fixa ppg drevsats om man har en gt :)?
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
22 mars, 2016 kl. 14:02 #64088Christian S
Deltagarebilligast vet jag inte, vad går en PPG sats på? det går att göra en riktigt budget konvertering till 6 växlad STI låda genom att köpa en JDM låda utan DCCD då dom har rätt utväxlingsförhållande imellan fram och bak axel så man behöver bara byta lådan och kanske fram drivaxlarna.
om du med bäst menar hållbarast så är det dom 6 växlade STI lådorna, den drivlinan som sitter i min satt tidigare i en bil som nästan hade 600Hk och det lär ju inte en PPG drevsats till dom 5 växlade lådorna hålla för 😉
22 mars, 2016 kl. 17:25 #64081Turbovin
DeltagarePPG:n är specad till 400 hk..
22 mars, 2016 kl. 18:16 #64089Christian S
DeltagarePPG:n är specad till 400 hk..
säker på det? för jag är rätt säker på att jag hört nått om att dom har fått sänka specen på hur mycket effekt dom tål vid ett par tillfällen då dom hade/har problem med att det inte håller för den effekten dom har angivet att den ska klara.
22 mars, 2016 kl. 19:00 #64082Turbovin
DeltagareJo det stämmer bra, den var specad högre förr http://www.ppgearbox.com.au/page.asp?productid=83
Sen är det lite lustigt ange gränsen i hk, alla seriösa växellådstillverkare anger det i Nm, det är viss skillnad på 400 hk från en 2.0 och en 2.5:a t.ex.
23 mars, 2016 kl. 07:40 #64095Visseb
Deltagarebilligast vet jag inte, vad går en PPG sats på? det går att göra en riktigt budget konvertering till 6 växlad STI låda genom att köpa en JDM låda utan DCCD då dom har rätt utväxlingsförhållande imellan fram och bak axel så man behöver bara byta lådan och kanske fram drivaxlarna.
om du med bäst menar hållbarast så är det dom 6 växlade STI lådorna, den drivlinan som sitter i min satt tidigare i en bil som nästan hade 600Hk och det lär ju inte en PPG drevsats till dom 5 växlade lådorna hålla för 😉
Okej låter ju bra.
Men behöver lite mer info.
Varför ska man behöva byta framaxlar ?Får nog leta reda på en från utlandet 🙂
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
24 mars, 2016 kl. 18:16 #64096Visseb
DeltagareFick höra att lådan utan dccd sitter i 03ans sti.
Om man nu får tag på en låda. Vad exakt måste bytas :)?
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
24 mars, 2016 kl. 23:06 #64079kamikaze
DeltagareLåda, växellänkage, kardanaxel, bakdiff, drivaxlar bak, bakbromsar inkl skivor och handbromsbackar.
Dom brukar säljas i kit ibland det va så jag köpte mitt iaf från en skrot i UK
24 mars, 2016 kl. 23:15 #64097Visseb
DeltagareLåda, växellänkage, kardanaxel, bakdiff, drivaxlar bak, bakbromsar inkl skivor och handbromsbackar.
Dom brukar säljas i kit ibland det va så jag köpte mitt iaf från en skrot i UK
Även fast det är samma utväxling :)?
Trodde det vara var att byta låda. Och svänghjul + koppling 🙂
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
24 mars, 2016 kl. 23:36 #64080kamikaze
DeltagareJag vill minnas att 6 växlade lådan är längre än 5 växlade och att du därför behöver åtminstone kardanaxeln men det är klart hittar du en med samma utväxling som original så kanske du klarar dig men du behöver iaf växellänkaget.
Jag kör fortfarande med svänghjul och koppling anpassat till 5 växlad det funkar fint, däremot kan du inte köra 6 växlad koppling och svänghjul till en 5 växlad låda
25 mars, 2016 kl. 06:28 #64098Visseb
DeltagareJag vill minnas att 6 växlade lådan är längre än 5 växlade och att du därför behöver åtminstone kardanaxeln men det är klart hittar du en med samma utväxling som original så kanske du klarar dig men du behöver iaf växellänkaget.
Jag kör fortfarande med svänghjul och koppling anpassat till 5 växlad det funkar fint, däremot kan du inte köra 6 växlad koppling och svänghjul till en 5 växlad låda
Okej. Tack för all info 🙂
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
25 mars, 2016 kl. 09:15 #64090Christian S
DeltagareFick höra att lådan utan dccd sitter i 03ans sti.
Om man nu får tag på en låda. Vad exakt måste bytas :)?
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
dom sitter inte enbart i 03 utan det är imellan 01-04 kan man säga, sen finns det modeller där imellan som har DCCD.
du behöver minst en komplett växellåda (växellåda, växellådsbalk (behöver igentligen bara växellådskudden då det är den som skiljer), länkage) samt kardanaxel då den precis som tobias säger att dom 6 växladelådorna är längre.
om du bara ska byta låda och kardan MÅSTE det vara en JDM låda då dom har 1:1 förhållade i lådan så dom har 3,9 i utväxling både i lådan och bakdiffen precis som på en WRX/GT medans tex en Svensksåld låda har 1:1,1 i förhållade i lådan så dom har 3,9 i utväxling i lådan men har 3,54 i bakdiffen.det finns massa sätt att konvertera till 6 växlat på, jag har bytt allt så jag har: komplett växellåda, kardan, bakdiff, drivaxlar fram och bak, kompletta hubbar, startmotor, svänghjul med koppling.
26 mars, 2016 kl. 21:21 #64091Christian S
Deltagarehär kommer en bild på hur mycket min varvar i 120 på 6an
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.