› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Hur mycket ger det att byta turbo ?
- Detta ämne har 12 svar, 1,656 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 6 månader sedan av
Mats.
-
FörfattareInlägg
-
25 februari, 2007 kl. 19:10 #3636
nukem
DeltagareWrx 01
Hur mycket ger det att byta turbo ?
klarar en vanlig wrx av att man byter turbo ?
25 februari, 2007 kl. 19:16 #60233SecretAgentMan
DeltagareTurbon är den som styr effektuttaget, men inte bara, kylningen av luften efter turbon (komprimerad luft är varmare än icke komprimerad) är nästan lika viktig med, och bränslemängden från spridare och bränslesystem skall matcha med.
Din standardturbo räcker till ~260 hk, motorn klarar 350 friska utan problem.
Men större aggregat snurrar igång tyngre med, det krävs mera avgaser att sätta fart på en större turbo, du får laddtryck (och effekt) senare än med en mindre.
…en balansgång är det allt, och mycket beror på vad du är ute efter.
/J
25 februari, 2007 kl. 19:17 #60238p_ilis
Deltagare1. Beror på vilken turbo.
2. Impreza WRX har flera begränsningar om du byter till en större turbo. Spridare och växellåda är två.
Tycker du ska söka information genom att använda sökfunktionen samt kontakta en firma som kan Imprezor (t.ex. Trollspeed eller JRM).
Tänk också på att det tyvärr alltid (med reservation för undantag) blir dyrare än man trodde att trimma.. :+
Mvh
PeterEdit: Hehe, Jerry du var snabbare.. Tack för hjälpen! Bilen gick som ett skott på vägen hem!!
25 februari, 2007 kl. 20:09 #60243nukem
DeltagareFunderar på att göra några trim. Om man kör med raka rör, helt Utan kat, är det olagligt ? kan polisen ta en om man kör som en dåre ? vad händer lixom ? den är ju inte besiktigad med det då lixom.
25 februari, 2007 kl. 20:18 #60236Mats
DeltagareKör du som en dåre så lär polisen ta dig…
Kör du med raka rör utan dämpare så lär de också ta dig för för högt ljud.
Kör du däremot utan kat och kör med förstånd, mao gasar där det är ok så kommer de inte säga nåt. Finns nån skröna om att man kan åka dit för miljöbrott o få typ 15K i böter om man kör utan kat. Meeen jag vill nog se nån som fått böter innan jag tror på det.Mats GBG/som kör med 3″ från turbon och utan kat
Regionsansvarig Göteborg25 februari, 2007 kl. 20:22 #60234Blocken
Deltagarevad händer lixom ? den är ju inte besiktigad med det då lixom.
Lixom, det blir väl som när man kör trimmad moppe – dom tar förgasare och cylinder i beslag och man får bära hem moppen, lixom? :+
/Black
25 februari, 2007 kl. 20:31 #60241minid
Deltagarevad händer lixom ? den är ju inte besiktigad med det då lixom.
Lixom, det blir väl som när man kör trimmad moppe – dom tar förgasare och cylinder i beslag och man får bära hem moppen, lixom? :+/Black
HAHA!!!!:+ 😀
26 februari, 2007 kl. 08:08 #60235simo
DeltagareLixom, det blir väl som när man kör trimmad moppe – dom tar förgasare och cylinder i beslag och man får bära hem moppen, lixom? :+/Black
Hur funkar det lixsom om man har insprutning då? Sågar de lixsom av cylindrarna lixsom?
/U
26 februari, 2007 kl. 09:39 #60244nukem
Deltagarehehe
28 februari, 2007 kl. 21:19 #60242Ekblad
DeltagareKöra utan kat kan bli dyrt min polare (ursäkta jag svär) kör en Evo VI och fick 11tusen i böter.
1 mars, 2007 kl. 04:14 #60240alrik
DeltagareKöra utan kat kan bli dyrt min polare (ursäkta jag svär) kör en Evo VI och fick 11tusen i böter.
Kan inte du fråga om han har böteslappen klar och ta ett kort på den?
/Mikael
1 mars, 2007 kl. 04:28 #60239STIred
DeltagareEn sån böteslapp lär man ju garanterat skriva under på plats 😉 😀
1 mars, 2007 kl. 06:09 #60237Mats
Första gången jag hört om någon som verkligen fått böter för detta.
Skulle vara riktigt intressant att få se en bild på böteslappen.Hur visste polisen att han saknade kat? Lite mer info om omständigheterna skulle också vara intressant.
Mats GBG
Regionsansvarig Göteborg -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.