Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    OphanWitehall
    Deltagare

Har plockat bort originalvingen på min STi 2003 och kör nu helt utan vinge.
      Nu undrar jag har mycket vingen tillför väghållningen.
      Tycker att bilen börjar kännas vinglig vid 120-130km/h nu.
      Kan det stämma eller är det bara ren inbillning?
      Jag förutsätter att vingen inte bara sitter där för syns skull från början. Den lär ju säkert ha kostat en slant att utväckla med olika prototyper och tester i vindtunel tex. Så nogon funktion borde den ha, men kan det vara möjligt att det känns redan vid 120km/h?

Forren
      Deltagare

Har plockat bort originalvingen på min STi 2003 och kör nu helt utan vinge.
        Nu undrar jag har mycket vingen tillför väghållningen.
        Tycker att bilen börjar kännas vinglig vid 120-130km/h nu.
        Kan det stämma eller är det bara ren inbillning?
        Jag förutsätter att vingen inte bara sitter där för syns skull från början. Den lär ju säkert ha kostat en slant att utväckla med olika prototyper och tester i vindtunel tex. Så nogon funktion borde den ha, men kan det vara möjligt att det känns redan vid 120km/h?

Min är också vinglös men den börjar bli vinlig vid typ 130-150
        En 06 sti 🙁

t1hero
        Deltagare

Jag är övertygad om att min vinge är helt verkningslös.
          Möjligen bryter den upp virvlar som ger uppkrafter.

Jag gissar att du vill läsa på om vortex generators (raden med hajfenor ovan bakrutan som sitter på evo och kanske vissa PSE modeller?)

Har ett aerodynamikprojekt som jag skall dra igång om/när jag fixat viktigare saker. Jag har lite idéer som gör att amatörer billigt kan labba med aerodynamik.

Det påstås att bakre hasplåten på 06an (den under förare & passagerare) skall ge högfartsstabilitet men jag vet inte om det är sant. Den borde iallafall passa även på en -03 om man vågar borra hål att fästa den i.

.db.
          Deltagare

Om man tar en titt på vingen så ser den precis ut som en vinge från ett flygplan, fast omvänd (rak ovansida och rundad undertill), i allafall på 06-07. Sen kanske inte flygplansvingar fungerar heller, den har ju jag ingen koll på.:D

Garagekungen
            Deltagare

Nu har jag Tein Street coilovers, slitna 235/40 T1R däck – men min i övrigt nästan helt original -007:a känns helt stabil upp till 250+ kmh :p

Så vingen gör antagligen lite nytta på vägen dit…
              😀

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.