- Detta ämne har 11 svar, 1,193 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år sedan av Gnarkill.
-
FörfattareInlägg
-
19 november, 2014 kl. 16:15 #33150GnarkillDeltagare
Har just bytt termostat och fyllt systemet och luftat, hur mycket vätska ska det vara i kärlet på insuget? Dom på Subaru verkstan sa att det skulle vara halv fullt och på nätet har jag läst att det ska vara knök fullt?
19 november, 2014 kl. 17:01 #273770IggeDeltagareNivån styrs väl av kärlet i vänster framskärm?
19 november, 2014 kl. 17:07 #273774kinugawaDeltagareKnökfull ska det vara. Inget annat!
19 november, 2014 kl. 17:11 #273771IggeDeltagareFull + rätt nivå i det andra kärlet känns mest rätt enligt mig
19 november, 2014 kl. 19:13 #273767challeDeltagareKärlet till vänster är ju ett expantionskärl och det ska va helt tomt
19 november, 2014 kl. 19:13 #273773pettsunDeltagaresom sagt så ska det vara proppat
19 november, 2014 kl. 21:42 #273775GnarkillDeltagarerent logiskt sagt så borde väl expansions kärlet på insuget det som är i metall inte vara fullt? Vart ska vattnet kunna expandera om hela kyl systemet är knök fullt? Plast kärlet på vänster sida som sitter innanför vänster fram skärm ska väl vara fyllt till F märket? Och metall expansions kärlet på insuget bör det väl vara lite i så vattnet kan expandera ? Rätta mig om jag har fel, men är hela kyl systemet knök fullt så kan väl vattnet inte expandera nånstans och skapar då över tryck vilket man kan känna på slangarna?
20 november, 2014 kl. 04:23 #273768Christian SDeltagarekärlet på insuget ska vara fullt och när det blir för högt tryck så öppnar locket så kanalen frigörs till plastkärlet vid vänstre hjulhus.
om du skruvar bort locket så ser du att det är ett hål där och det är dit som som slangen/röret till plastkärlet är kopplat.20 november, 2014 kl. 08:33 #273772IggeDeltagareÖverlåter tolkandet till er 🙂
Taget från en manual till en sen GC8, inte helt säker på vilken modell iofs.20 november, 2014 kl. 12:35 #273776GnarkillDeltagareMen då jag inte har original kylare på min bil så kan jag ju inåt fylla i kylaren som man bör, varför heter det expansions kärl? Är det helt fullt har det väl tappat sin funktion eller har jag fel? Och har försökt kolla i min egna instruktions bok men den är ju på japanska och har kassa bilder 😛
20 november, 2014 kl. 15:40 #273769Christian SDeltagareläste du mitt förra inlägg??
tyckte jag förklarade hyffsat bra men provar igen.
ta bort locket på kärlet och titta där locket satt så kommer du se att det är ett hål i sidan, om du sedan flyttar blicken lite åt sidan så ser du att det sitter en slang på en nippel på toppen av behållaren, den slangen går sen till röret som ligger ovanför kylet och som sen övergår till slang igen innan den slutligen går till plast kärlet på västra sidan.
när det blir för högt tryck i kärlet som sitter på insuget så trycks fjädern i locket till kärlet ihop och frigör hålet som finns längst upp (det jag beskrev ovan) vilket gör att trycket inte blir för högt.Men då jag inte har original kylare på min bil så kan jag ju inåt fylla i kylaren som man bör, varför heter det expansions kärl? Är det helt fullt har det väl tappat sin funktion eller har jag fel? Och har försökt kolla i min egna instruktions bok men den är ju på japanska och har kassa bilder 😛
jag har inte heller orginal kylare på min.
fylla kylaren? kylet fylls när man fyller på i kärlet på insuget.
det är inget expansions kärl utan en vatten tank, plast behållaren vid vänster inneskärm fungerar som expansions kärl.
http://opposedforces.com/parts/impreza/en_g10/type_42/cooling_system/water_pipe_1/illustration_1/20 november, 2014 kl. 16:35 #273777GnarkillDeltagareAA nu såg jag på bilen exakt hur du menade ursäkta mig Christian 🙂 nå iallafall så är nu metall kärlet på insuget fullt när bilen är kall och plast behållaren på vänster sida innanför framskärmen visar mellan L och F så det borde ju vara rätt och okej då 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.