Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #27594
    iron m///
    Deltagare

      Ingen som vet hur mycket tändning man kan köra på en 2,5l sti innan det spikar?

      Hur mycket vågar man ladda då? Hade tänkt närmare 2bar motorn är smid och har apr bultar och massa annat godis är en ej257

      Mvh

      #235821
      Patrick P931
      Deltagare

        2 bar vid 7000 v/min med en GT40R?

        Eller 2 bar vid 3000 v/min med en td04?

        Som du ser är din fråga helt omöjlig att svara på utan mycket mer info. 😉

        #235824
        iron m///
        Deltagare

          Ja tanken är ladda 2bar över så mycket av registret det går.

          Gt3076R turbo och allt är utbytt som sprut grenrör upppipe soppa pump spridare m.m….

          Mvh

          #235822
          Patrick P931
          Deltagare

            Varför bara 2 bar?

            Din fråga är lite av arten “hur långt är ett snöre”. 😉

            Vad ska du ha för bränsle? Det är jättemånga frågor som detta kan bero på. Allt från yttertemp till kompressoreffektivitet.

            Vem ska mappa? Du? Börja kanske med en safe tändmapp, kanske 8 grader kring max vrid och 15 på höga varv, höj sedan tills det antingen inte ger mer eller spikar.

            Jag har precis praktiskt sett att 20% högre laddtryck gav inte en enda hästkraft mer i toppeffekt då turbon har nått sitt maxflöde. Däremot gav det en hel del i mellanregistret. Varför ladda på om man inte måste?

            🙂
            Patrick

            #235825
            iron m///
            Deltagare

              Jag mappar själv!! Kör på v-power och 880cc spridare…

              Ska ladda så mycket de går innan turbon säger stopp eller något annat.

              Har du mappat något?? Några bra tips?

              Motorn har ganska lågt komp under 8.

              Mvh

              #235823
              Patrick P931
              Deltagare

                Jag har mappat en del och du har lite fel grundtänk, men det är ok. 😉

                Ett superbt tips: läs på så mycket du kan. Självklart är det inte ett krav att ha läst en civilingenjörsutbildning i förbränningsmotorteknik, men det underlättar. 😉

                Böcker, det finns en uppsjö av bra och lättlästa böcker som handlar om förbränningsmotorer, överladdning och styrsystem. Jag har laddat ned flera bra kompendium som beskriver Subarus styrsystem, knackreglering, laddtrycksreglering, osv. Ett par veckors plugg så det fastnar hyfsat och sedan är det trial and error. 😉

              Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.