› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Hur rädda kylaren?
- Detta ämne har 6 svar, 1,260 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 1 månad sedan av
xzeus.
-
FörfattareInlägg
-
8 januari, 2010 kl. 08:11 #1748
syke
BlockeradVerkstan kollade kylarvätskan för ett par månader sen och sa att den skulle klara -20 grader. – Finfint! tänkte jag i tron om att det skulle bli en lika mild vinter som alla andra år. Nu verkar det dock som att det ska krypa ner under -20. Finns det några bra tips på hur jag räddar min kylare? Har ingen aning om vad det är för kylarvätska i så jag vågar inte chansa på att hälla i ny om det blir geggamojja av det hela.
Tips och idéer?8 januari, 2010 kl. 08:58 #46627specialized
DeltagareVerkstan kollade kylarvätskan för ett par månader sen och sa att den skulle klara -20 grader. – Finfint! tänkte jag i tron om att det skulle bli en lika mild vinter som alla andra år. Nu verkar det dock som att det ska krypa ner under -20. Finns det några bra tips på hur jag räddar min kylare? Har ingen aning om vad det är för kylarvätska i så jag vågar inte chansa på att hälla i ny om det blir geggamojja av det hela.Tips och idéer?
Ring verkstaden och fråga vad de använder för sorts glykol 🙂
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg8 januari, 2010 kl. 11:20 #46624syke
BlockeradÄr inte säker på att det är deras glykol som har använts. Har hällt i själv vid något tillfälle och har inte förpackningen kvar.
Finns det inget isolerande överdrag man kan köpa och slänga över bilen eller så?
Ett alternativ är förstås att tömma ur all kylarvätska .. hmm
8 januari, 2010 kl. 17:10 #46629Mumin
Deltagareryck slange vid kylaren låt skiten droppa ut.. köp röd glykol och blanda 50/50!!!
10 januari, 2010 kl. 12:13 #46626alrik
DeltagareGlykol fryser inte till en isbit direkt när det är -21 grader. Glykolvatten blir som slush, dvs typ som isgegga.
Sen hur mycket kallare det behövs för att frysa totalt ihop vet jag inte.
Dock kan jag ju glädja dig med att dom kallaste dagarna har varit vad det verkar som på SMHI.
11 januari, 2010 kl. 08:19 #46625syke
BlockeradGlykol fryser inte till en isbit direkt när det är -21 grader. Glykolvatten blir som slush, dvs typ som isgegga. Sen hur mycket kallare det behövs för att frysa totalt ihop vet jag inte. Dock kan jag ju glädja dig med att dom kallaste dagarna har varit vad det verkar som på SMHI.
Det är glykolvatten i, har fyllt på med rent vatten när den kokat tidigare.
Bilen överlevde helgen iaf så jag hoppas att SMHIs prognos stämmer!
12 januari, 2010 kl. 16:19 #46628xzeus
DeltagareByt kylarvätskan å blanda 50/50, e inte bara för frysskyddet man använder glykol, den har även rostskyddande effekt som försämras efter några år å då börjar det äta på materialet å slamma igen kanaler i både kylare å motor.
Mvh Tomas -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.