› SSC › Klubben › Allmänna klubbfrågor › Hur ser det ut inför nästa år?
- Detta ämne har 36 svar, 6,963 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år sedan av
Janne248.
-
FörfattareInlägg
-
9 december, 2012 kl. 16:27 #250290
Ingvar
DeltagareSom absolut gröngöling i denna klubb mestadels bestående av ”åkare” med guldfälgar och avsågade avgasrör och blåa Imprezor kanske jag inte skulle yttra mig…
Men – alla aktiviteter är (sannolikt) bättre än inga.
Jag använder min diesel-Outback som rent transportmedel och har alltför väl en uppfattning vad som händer när man kör bana – vafan det finns ju gokart som tål litet törnar…
I Borås finns ett område som dom kör med terränggående bilar. Jag har promenerat här och det är verkligen inget för standardbilar.
Tittar man på flygfoton så ser man Volvos stora testbana litet utanför Borås. Undrar vad dom testar där? Knappast hur man byter halvljuslampor på en V70 iallafall…
Något som JAG skulle tycka vore intressant är ett gruppbesök hos en verkstad där det finns någon som verkligen vet hur dessa bilars framdrivningssystem fungerar. Efter att varit medlem i systerforumet swesubaru så har jag förstått att många med mig inte fattat hur det funkar, varför det blir olika egenskaper beroende på motorns varvtal etc
9 december, 2012 kl. 19:16 #250281Christian S
DeltagareTittar man på flygfoton så ser man Volvos stora testbana litet utanför Borås. Undrar vad dom testar där? Knappast hur man byter halvljuslampor på en V70 iallafall…
du menar Hellered som ligger imellan Borås och Alingsås? där testas allt möjligt, har för mig att det va 16 olika banor varav en ska vara doserad så att om man ligger över 180 tror jag så kan man släppa ratten och den följer vägen själv.
sökte jobb som testförare där för några år sedan 😉9 december, 2012 kl. 20:31 #250282Daniel666
DeltagareSom absolut gröngöling i denna klubb mestadels bestående av ”åkare” med guldfälgar och avsågade avgasrör och blåa Imprezor kanske jag inte skulle yttra mig…
Men – alla aktiviteter är (sannolikt) bättre än inga.
Jag använder min diesel-Outback som rent transportmedel och har alltför väl en uppfattning vad som händer när man kör bana – vafan det finns ju gokart som tål litet törnar…
I Borås finns ett område som dom kör med terränggående bilar. Jag har promenerat här och det är verkligen inget för standardbilar.
Tittar man på flygfoton så ser man Volvos stora testbana litet utanför Borås. Undrar vad dom testar där? Knappast hur man byter halvljuslampor på en V70 iallafall…
Något som JAG skulle tycka vore intressant är ett gruppbesök hos en verkstad där det finns någon som verkligen vet hur dessa bilars framdrivningssystem fungerar. Efter att varit medlem i systerforumet swesubaru så har jag förstått att många med mig inte fattat hur det funkar, varför det blir olika egenskaper beroende på motorns varvtal etc
Här har vi ju killen med en intressant ide. Sen finns det ju en del ”åkare” med guld-fälgar som vet hur dom skall brukas… ;)Och Gokart har ju sin charm men några av oss (inte mig då jag inte ens kör subba..) är ju inte rädda för det där märket man kan få.. så bankörning kanske man inte skall utesluta. Åka på studiebesök är ju aldrig fel, det har vi haft några i Fordklubben och det har ju varit uppskattat. Mer sådant, om inte för att samla medlemmarna. Tumme upp Ingvar 🙂
10 december, 2012 kl. 06:46 #250273Nikke McRae
DeltagareSom absolut gröngöling i denna klubb mestadels bestående av ”åkare” med guldfälgar och avsågade avgasrör och blåa Imprezor kanske jag inte skulle yttra mig…
Klart du ska yttra dig. Men du verkar ha fördomar, lite konstigt att bli jämförda med 740 åkare. Vi har inte avsågade avgasrör, vi har dyra och välavstämda, specialbyggda, rostfria avgassystem. Subaru har guldfärg och rallyblå i generna sedan 90-talets rally era.
Jag tycker du ska komma och vara med på våra konbane och bankörningar, jag tror du kommer ändra uppfattning.
Väldigt trevlig gemenskap är det. Vi umgås, delar erfarenheter och kör vår takt för att lära hos, på ett säkert sätt, hur bilen fungarar och blir bättre bilförare. Det är väldigt få incidenter.Det finns många här i klubben som skruvat isär sina bilar i molekyler, så kunskaperna finns här. Ofta får man mer och bättre hjälp här vid felsökning, än hos de flesta subaruverkstäder.
12 december, 2012 kl. 20:59 #250291Ingvar
DeltagareOK Micke McRae- kanske har jag fördomar och kanske gillar jag att sticka ut hakan… personligen tycker jag rostfria avgassystem är rena nyset – vassa kanter och det blir lätt sprickor i dem. Men visst – ett elpolerat avgassystem under bilen är ännu häftigare än det fåniga handtaget på bakluckan:p
Köra ”konbana” låter inte så farligt som t.ex. rallycross.
Jag skall hålla ögonen öppna för att se om det finns några aktiviteter på vettigt avstånd hemifrån. Att åka ända till Dalarna för halka runt på en frusen sjö känns inte riktigt som min grej. Sådant bus gjorde jag för c:a 40 år sedan och jag är säker på att pimpelfiskarna är lika argsinta nu som då. Men visst hade det varit intressant att under kontrollerade former lära sig hur den egna bilen verkligen fungerar.
Det hade även varit intressant att göra ett besök på en verkstad (oavsett om det finns många som plockat isär allting och fått ihop det igen).
T.ex. hur ser verktyget ut för att justera ljusbilden? Det ser ju ut som om det skall vara en stor phillips-mejsel med rund klinga. I bilens instruktionsbok står hur man skall göra för att byta lampor men inte ett pip om hur man justerar ljusbilden såväl för halvljus, helljus och dimljus.Ett besök hos en däckfirma t.ex. är en sådan där ”entimmes-aktivitet” som borde gå lätt att arrangera i t.ex. Göteborg när det är lågsäsong för däck, typ slutet av januari men innan sportloven börjar.
Oavsett – jag gissar att det finns två huvudtyper av Subaruägare men jag ser inget problem i olika typer av aktiviteter – ju större bredd ju större kan vi bli.
13 december, 2012 kl. 07:04 #250265Janne248
DeltagareOavsett – jag gissar att det finns två huvudtyper av Subaruägare men jag ser inget problem i olika typer av aktiviteter – ju större bredd ju större kan vi bli.
Amen to that!
5 januari, 2013 kl. 12:55 #250294BrOtTaRe
DeltagareHade varit trevligt med lite banåkning+ storträffen och lite mindre träffar och ”krokig väg åkning´´;) och det där med att klubben ska betala allting tycker jag verkar lite fel med tanke på att det är vi som bilägare som kör och där med inte bör ha något större problem med att betala lite mera för dessa körningar:)
5 januari, 2013 kl. 19:00 #250270Manor
DeltagareOavsett – jag gissar att det finns två huvudtyper av Subaruägare men jag ser inget problem i olika typer av aktiviteter – ju större bredd ju större kan vi bli.
Jag är också mer av Ingvar typen :).
Kör aldrig bana, men gillar att fika, tjöta…och polera :D.20 januari, 2013 kl. 17:47 #250276roadtip85
KeymasterEmmaboda, konbanekörningar och isträffar är det som är roligast att köra tycker jag.
Jag ser väldigt gärna flera i Stockholmsområdet, och hjälper gärna till att arrangera någon också!
Bankörning är också roligt såklart, framförallt när man jagar/jagas jag någon!Annars är såklart storträffen rolig oavsett var den blir, pga det stora antalet medlemmar som ofta sluter upp.
Regionsträffar i form av fika, åka roliga vägar är också roliga. Men då jag ofta jobbar helger (som denna helg då folk ses i sthlm) så är det svårt att få ledigt varje gång, och då prioriterar jag när man får använda bilen mer.
4 februari, 2013 kl. 18:30 #250266Janne248
DeltagareNu finns det lite info om nästa år i denna tråd.
För övrigt vad det gäller nästa år så planerar styrelsen följande; Emmaboda, Grängesberg, Lunda, SAD, Storträff + annat.
Hoppas att alla regionsansvariga planerar ”enklare” träffar i form av Go-kart race, fika, köra krokiga vägar etc etc
Mer, mycket mer info kommer när vi har några datum, dock senast 28/2.
4 februari, 2013 kl. 19:25 #250286TypeR
DeltagareIt would be a shame to drop from the kartell but its certainly a big cost for the club if only 10 -15 are going to use it, I’ve joined to get some track time with like minded enthusiasts and have fun.
What about a club day/weekend to a track in France/Germany or even a weekend trip abroad as a club on some seriously windy roads d—0.o—b
4 februari, 2013 kl. 19:34 #250267Janne248
DeltagareWhat about a club day/weekend to a track in France/Germany or even a weekend trip abroad as a club on some seriously windy roads d—0.o—b
Why not? New fresh idéas is needed!
4 februari, 2013 kl. 19:58 #250287TypeR
DeltagareCol de turini for a start awesome rally stage south of France could be a fun road trip d—0.o—b
4 februari, 2013 kl. 19:59 #250289Igge
DeltagareSAD = swedish active driving eller vad det nu heter i västerås? 🙂
[Tapatalk]
5 februari, 2013 kl. 08:38 #250274Ubbe
DeltagareFör övrigt vad det gäller nästa år så planerar styrelsen följande; Emmaboda, Grängesberg, Lunda, SAD, Storträff + annat.
Skitbra!
Jag tycker även det vore intressant med studiebesök, temakvällar och liknande som en del har vart inne på. Varför inte en kväll eller helgdag hos en bilvårdsfirma som kan gå igenom grunderna i polering och samtidigt sälja lite medel till klubbmedlemmar? Eller hos JRM, Trollspeed, etc. för lite info om mappning?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.