SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Hur ska man använda dccd?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Mirvi G
    Deltagare

Och vad ska man INTE göra med den?
      Vad tar skada om man tex ”burnar”/gör ringar?
      Vad har man för nytta av dccdn? (Dum fråga kanske)
      Hur ska den skötas?
      Hur fungerar den?

Tack för svar.

Mvh Victor

Adam K
      Deltagare

Du ska INTE använda den för att göra handbromsvändningar, även om den öppnar automagiskt när man drar i kryckan, men handbromsen själv är inte konstruerad för det…

Du använder den för att öka/minska under/överstyrning, och lämpligen för att få bättre fäste vid löst underlag, typ grus och snö/is.

Ut o testa!

PS, fråga Spike vad som händer när man gör ringar, särskilt dagen efter kvällen före 😀

syke
        Blockerad

Att säga ”ska” känns lite hårt. ”Bör” passar nog bättre. 🙂

Adam K
          Deltagare

Jag är rätt hård 😉

Att säga ”ska” känns lite hårt. ”Bör” passar nog bättre. 🙂

Mirvi G
            Deltagare

Hej.

Hur ska man ställa dccdn för att det ska gå som en ”vanlig” gt?
              Sitter ni och ändrar under färd? Ge ex på hur ni använder dccdn?

Vad hände för ”Spike? 🙁

Tack för alla svar, mkt bra 🙂

SecretAgentMan
              Deltagare

Prova dig fram, helt låst är o-bra på underlag som bettar bra (om det skall svängas) – jag skulle tippa på att lite lagomt, 1/3 upp mot hälften kan funka bra.

Bästa sättet att bekanta sig med dccd:n är nog konbanor/iskörning när det är gott om utrymme att göra bort sig på. 😀

/J

syke
                Blockerad

Jag brukar köra med den helt öppen på torrt underlag och när jag ska parkera / backa etc.

Under körning på vått underlög / snö / is låser jag den upp till hälften, lite beroende på hur väglaget är.

Helt låst har jag bara kört med på konbana med is ..

Adam K
                  Deltagare

Som sagt innan, testa, lämpligen på konbana/isbana. Håll ögonen på ’träffar’.
                    Man ’kan’ såklart sitta o försöka komma ihåg att nå o vrida på det där lilla lilla reglaget som sitter way out of sight när man rattar som bäst mellan konerna/isvallarna…. Eller så går du in på http://www.neetronics.com/neet/ och lägger ut lite (en del) flis på en DCCD-controller som går att ställa in så att du slipper 🙂
                    En ’vanlig’ GT är understyrd i nästan alla situationer, så vill du inte ha det iallafall!
                    Men men, nästan alla kör helt öppet på vanlig gata, och definitivt vid manövrering (det känns/låter inte roligt med låst diff och fickparkering…)
                    PÅ konbana/’vanlig’ bana blir bilen ’lite lätt’ överstyrd med öppen diff, där får man testa sig fram till vad som passar. På is eller annat underlag med dåligt fäste kan man låsa hårdare, För varje förare är det olika…

Spike får svara på vad som hände för Spike 😉

Hej.Hur ska man ställa dccdn för att det ska gå som en ”vanlig” gt? Sitter ni och ändrar under färd? Ge ex på hur ni använder dccdn?Vad hände för ”Spike? 🙁 Tack för alla svar, mkt bra 🙂

SPiKE
                    Deltagare

Vad hände för ”Spike? 🙁

Hehe ja hur ska jag förklara… lite för mycket kvällen före dagen efter så att säga 😀
                      Full fläkt och spinna ringar = rökfylld kupe´+ lite illamående :+

Dccd är i övrigt riktigt kul då man kan hålla bilen på sladd på ett mer kontrollerat sätt, det går att få bilen ganska precis som man vill dvs från neutral till rejält överstyrd.

roadtip85
                      Keymaster

Jag fyller på med en liten fråga:
                        Är det helt lugnt att ändra DCCD:n när man kör? Har hört att det ska va OK om man inte har fullt rattutslag eller backar…

Har känt/hört att det klonkar till lite i bak när man ändrar den om man har växel i och är stillastående, är det normalt?

//Anders

Mats
                        Deltagare

Du kan ändra den när du kör, inga problem.
                          I manualen står det dock att du inte får ändra den när hjulen är i luften… 😮
                          Att ändra den när du håller på spinna ringar är väl heller inte att föredra, min har inte gått sönder än men jag jobbar på det… 😀 :+

Här finns översättningen från Subarus egen japanska manual:
                          http://bbs.scoobynet.com/drivetrain-11/143750-centre-diff-control-use-real-translation.html

Edit: Klonket är normalt. Om du har den på ”LOCK” och svänger med bilen och sen drar i handbromsen (= diffen blir helt öppen) så ska du få höra på KLONK. Jag trodde själv bilen skulle gå i bitar helt. Så det rekommenderas inte att göra det ofta. 😉

Mats
                          Type R ’99

Fransson
                          Deltagare

Fyller också på med en fråga.
                            På de bilar där det finns ett auto läge. Vilket läge ska man änvända när man kör på vanlig väg, spelar det någon roll i t.ex. bränsleförbrukning osv?

/Nicke

SecretAgentMan
                            Deltagare

Spelar ingen roll alls, autoläget är säkert bra till de flesta situationer för vanliga dödliga. 🙂 Den jobbar med g-sensorer, styrning, gas, etc för att bedöma vad som händer, och vad du vill göra.

Allt vevar runt i alla fall i lådan, det blir inte mindre snäckväxlar, lager och drev för att man lättar lite på magnetkopplingen över lamellpaketet i mitten. 🙂

Gasfoten styr soppaförbrukningen. 😀

/J

Grusdraparn
                              Deltagare

Att pilla på diffen under aktiv körning eller köpa en styrenhet för att optimera olika driftprofiler under aktiv körning känns som lite overkill. Känn dig fram istället, första vändan utgår man från ett godtyckligt läge, innan nästa vända justerar man lite framåt eller bakåt beroende på hur man upplevde bilen, tredje vändan gör du finliret och sen resterande vändor är det upp till ”skiten bakom spakarna” att prestera hyffsade tider.
                                För att justera in en styrenhet för en viss bana/konbana så tar det betydligt fler vändor, då hinner ju träffen ta slut innan det är dags att börja köra 😉 .

Enda underlaget jag med säkerhet i förväg kan avgöra vilket läge som gäller är på isen, där ska den vara ”toklåst” vilket ger en stabil och lagom överstyrd bil. 🙂

/K

Yonaz
                                Deltagare

Autoläget för körning i trafiken
                                  Låst 50/50 för konbana
                                  Snäppet innan låst på bana

Så anväder jag min DCCD 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.