SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Hur ska toppmonteringar på coilovers monteras?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Sternborn
    Deltagare

Jag är lite osäker på detta då jag idag på sthlms träffen sett två imprezor som haft justerspåren på toppmonteringarna på snedden medans min och några andra imprezor har spåren raka..

Så som jag har dom så har jag ju ingen möjlighet att justera castervinkeln men jag kan justera cambern ganska kraftigt.. (både nere på den övre skruven i spindeln och i toppmonteringarna)
      men ställer man spåren på snedden så kan man ju justera castern en aning oxå.

Frågan är ju vilket sätt som är rätt?

Har ingen bild på hur mina sitter än men kan fixa, har ni bilder på hur ni har monterat era så lägg gärna upp dom 🙂

Edit: hitta en bild på hur mina är monterade 🙂

challe
      Deltagare

Du har monterat helt rätt 🙂

Sternborn
        Deltagare

ok bra 🙂 men hur kommer det sig då att vissa monterar dom ”snett”, är det för att få lite andra inställningsmöjligheter?

Gilarski
          Deltagare

Hmmm, mina sitter också som på bilden men om de sitter snett borde detta väl innebära att man utöver Camber även kommer justera ’Toe’ något litet ???? :confused:

Turbovin
            Deltagare

Mina sitter snett men det är inte jag som monterat dem utan nån tidigare ägare 🙂

Snofi
              Deltagare

Skulle vara intressant och veta om någon vet hur det ska sitta ;P

kamikaze
                Deltagare

Här är en variant av toppmontering där man kan justera caster och camber för sig
                  http://www.alibaba.com/product-gs/261926287/Camber_and_Caster_adjustable_top_Mounts/showimage.html

Det känns som att det inte är rätt att montera coiloverna så spåren för camberjusteringen hamnar snett för då kan man inte ställa in caster utan att påverka cambern. Men det är bara vad jag tror

specialized
                  Deltagare

ok bra 🙂 men hur kommer det sig då att vissa monterar dom ”snett”, är det för att få lite andra inställningsmöjligheter?

Finns väl inget ” rätt ” eller ”fel” egentligen.
                    Monterar du dem på snedden så kommer caster-vinkeln ändras samtidigt som cambern.
                    Caster = Lutningen på fjäderbenet – framåt/ bakåt ,om man ser bilen från sidan.
                    Därför det finns 3D -toppmonteringar med både justerbar camber och caster.

När man monterar en vanlig camber-toppmontering på snedden, så borde det bli besvärligt att få både caster och camber lika på bägge sidor.
                    Då spåren i camberplattorna på bägge sidorna, förmodligen inte kommer hamna i exakt samma vinkel i förhållande till varandra 🙂

Sternborn
                    Deltagare

Jag kommer nog låta dom vara monterade så dom sitter nu då jag inte känner något behov av att justera castern.. och då bilen ska på hjulinställning på tisdag så orkar jag inte skruva med bilen hela kvällen imorn 😛

Subarumicke
                      Deltagare

FEL monterade, men vill man bara ha dom för syns skull duger det

Man ska montera dom så att dom lutar snett inåt torped väggens mitt då får man till en lutning dvs… Castervinkeln är ju styraxelns lutningbakåt i förhållande till en lodrät linje. om du drar en linje mellan nedre spindelleden upp till fjäderbenslagringens centrum får du den axelns lutning.

för att justera toe så görs det via spindelleden toe in eller toe out som är att rekomendera för bankörning dock så blir bilen vinglig som fan på gatan om man åker för mycket toe out. Så till frågan hur vill man ställa in sin bil?? för banan eller gatan

Sen till det viktigaste har man monterart toppmonteringar så utgår jag att man har baller bussningar och coilovers.

Tyvärr så börjar dom flesta i fel ände när man vill få till ett bättre chassie på sin bil

OBS..

* Byt bussningar
                        * Coilovers
                        * toppmonteringar
                        * Krängningshämmare

vill man ha ännu ballare grejor så byt bärarmar, montera Uniballs etc…
                        (Dock endast i behov för bankörnings freaken)

Snofi
                        Deltagare

Det är såhär du menar dom ska vara monterade?

Lånade en bild av TKarlsson.

Man ska montera dom så att dom lutar snett inåt torped väggens mitt då får man till en lutning dvs… Castervinkeln är ju styraxelns lutningbakåt i förhållande till en lodrät linje. om du drar en linje mellan nedre spindelleden upp till fjäderbenslagringens centrum får du den axelns lutning.

för att justera toe så görs det via spindelleden toe in eller toe out som är att rekomendera för bankörning dock så blir bilen vinglig som fan på gatan om man åker för mycket toe out. Så till frågan hur vill man ställa in sin bil?? för banan eller gatan

Sen till det viktigaste har man monterart toppmonteringar så utgår jag att man har baller bussningar och coilovers.

Tyvärr så börjar dom flesta i fel ände när man vill få till ett bättre chassie på sin bil

OBS..

* Byt bussningar
                          * Coilovers
                          * toppmonteringar
                          * Krängningshämmare

specialized
                          Deltagare

OBS..

* Byt bussningar
                            * Coilovers
                            * toppmonteringar
                            * Krängningshämmare

Jag är en rookie jämfört med dig, men måste fråga varför det kallas ” camberplattor” om det nu är caster det är tänkt man man ska justera med dem ?
                            Orginal caster ligger väl på 3 – 3.5 grad orginal, och monterar du camberplattorna som det är tänkt, dvs rakt, så kommer du att justera enbart camber

En tanke kan ju iofs vara att ställa cambern nere i spindeln , och caster i camberplattan 🙂

specialized
                            Deltagare

Det är såhär du menar dom ska vara monterade?

Lånade en bild av TKarlsson.

Är det där en GT ?

Har för mig Type-R har bultdelningen i fjäderbenstornen annorlunda, så att på de så hamnar automatisk spåren på snedden 🙂

Min GT har iaf 2 bultar inåt, helt i linje med bilens längdlinje…inte som bilden där ”linjen ” av de två inre bultarna pekar utåt :p

Sternborn
                              Deltagare

Är det där en GT ?

Har för mig Type-R har bultdelningen i fjäderbenstornen annorlunda, så att på de så hamnar automatisk spåren på snedden 🙂

Min GT har iaf 2 bultar inåt, helt i linje med bilens längdlinje…inte som bilden där ”linjen ” av de två inre bultarna pekar utåt :p

Bilden visar en wrx 03-05

edit: Bilden på det första inlägget i tråden är från en GT

specialized
                                Deltagare

Bilden visar en wrx 03-05

edit: Bilden på det första inlägget i tråden är från en GT

Då har även senare årsmodeller den annorlunda vridningen av bultdelningen 🙂

Alltså handlar det nog bara om hur hålen sitter i fjäderbenstornet,
                                  såvida du inte har camberplattor där du kan vrida toppmonteringen i förhållande till justerspåren 🙂

Alltså, på vissa bilar hamnar de på snedden ” automatiskt”

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.