› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Hur ställer ni upp eg.?
- Detta ämne har 17 svar, 1,261 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 2 månader sedan av
2ny.
-
FörfattareInlägg
-
14 februari, 2005 kl. 09:28 #8382
jraberg
Deltagarelekte lite efter att ha släppt av tjejen, och ja jo kul är det:D
Dock så har jag en liten fråga till alla er racers som vågar..och har utrymmen att leka på.
Hur ställer man upp bilen enklast när man har grepp och kommer på en raksträcka?
beskriv gärna i steg. Gissar att LarsA är en hejare på detta 😉Jag har fått för mig att detta(nedan) ska funka men har inte lyckats genomföra det helt då det bara slutat med att jag kanat rakt fram med hjulen pekandes åt vänster istället för att få en pendeleffekt på baken 🙁 å sen varit tvungen att fega å rycka kryckan för att inte missa avfarten..
för att ställa upp för att svänga höger:
1.sväng vänster
2.bromsa
3.bromsa och sväng höger(räta upp i takt med att rumpan kommer)
4.släpp broms då framhjulen pekar rakt fram
5.kliv på gasen så det släpper och baken fortsätter.
6.balansera stället med gasenFortfarande nybörjare.
-JR
🙁14 februari, 2005 kl. 09:41 #94056Lefty
DeltagareDet bästa är att testa på en stor parkering eller på en isbana… att leka i trafiken kan sluta med ;(
14 februari, 2005 kl. 18:51 #94046ExOrdis
DeltagareEtt ”litet” bekymmer är det att för att få följsamhet i den önskade manövern utan att använda handbromsen, är att det troligtvis krävs högre hastighet än du känner dig bekväm med Johan. Jämfört med bakhjulsdrivet som schläpper hela tiden vid dylikt väglag. Därför är tipset med ordentligt fria ytor det enda rätta, och pröva dig sedan fram.
Jall8´s filmsnutt är faktiskt en bra hint om hur det hela går till.
”Åsså gör man svensken, och där kommer en tant..” Klart kul. 😀
Själv har jag ”bara” lyckats klanta till det på torr asfalt, våt asfalt och grus ännu så länge. 😉/K
Nu utan gips
14 februari, 2005 kl. 20:02 #94057pannan
DeltagareIom att min är mer bakhjulsdriven så gasar jag bara upp bilen på ställ sedan styr genom kurvorna med baken, riktigt roligt 🙂
Lekte lite med den ställbara diffen i helgen och det var kul att se hur olik bilen vart med de olika lägena. Kunde få bilen att bete sig både som en framhjulsdriven och en bakhjulsdriven bil 🙂 Låsta diffar var däremot nästan helt okörbart.
15 februari, 2005 kl. 08:23 #94048jraberg
DeltagareHögre fart tror jag på, och sen kom jag på i går kväll att jag nog inte svänger tillräckligt mycket åt fel håll för att få svängning på baken.
kommer ihåg att jag satt med när LarsA körde och man styr verkligen helt åt fel håll, såg det även på ”Full attack” filmen.
Ut och öva öva öva tror jag på, men inte normal trafik givetvis.
Så när blir det isträff igen i sthlm då?
😀
Edit. vars finns Jalls film?
-JR15 februari, 2005 kl. 08:37 #94054Plogen
Deltagare>Iom att min är mer bakhjulsdriven så gasar jag bara upp bilen
>på ställ sedan styr genom kurvorna med baken, riktigt roligt
>:-)
>
>Lekte lite med den ställbara diffen i helgen och det var kul
>att se hur olik bilen vart med de olika lägena. Kunde få bilen
>att bete sig både som en framhjulsdriven och en bakhjulsdriven
>bil 🙂 Låsta diffar var däremot nästan helt okörbart.Fick på hakka 4 på bilen igår (Tack Roffe, Gregor mf på Fürstenhoff för bra pris och snabb service) och var ute och provade lite. Ställbara diffen är sjukt kul! Inga problem att ställa med gasen, vare sig man ställer in på ”lock” eller inte. Betendet är ganska olika beroende på inställning..
15 februari, 2005 kl. 09:16 #94049jraberg
Deltagare:9 mmm! ställbar diff..
-JR
edit.
Antar att det är denna filmen? (sitter och tankar just nu)
http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=8&topic_id=19768&mesg_id=19768&listing_type=search15 februari, 2005 kl. 09:47 #94053Kvarnis
Deltagarehar ju mer problem att bilen inte ska ställ utt hela tiden ;):D
Beror nog iofs lite gran på det under huven…:D15 februari, 2005 kl. 09:59 #94050jraberg
Deltagarehaha, jo. kanske 😉
Såg filmen från Jall och nä, nu jäklar ska jag träna på det där.
Visserligen att ställa upp när man ligger på sladd har aldrig varit ngra problem, men att få sladd på beställning när man har grepp..har jag faktiskt inte lyckats med någonsin när jag tänker efter. 🙁edit. kanske dyker upp på v-ås träffen helt enkelt 😀
-JR
15 februari, 2005 kl. 22:04 #940582ny
Deltagarehmm, förstår inte riktigt hur du kör för att få den på sniskan men jag med orginalbil gasar endast upp den helst på 2an eller om man ska åka en längre kurva så får det gå lite fortare och kör då på 3an för att inte varva ur den på engång.
är det bättre grepp på vägbanan får du börja med att ställa upp den på 1an och där efter växla ganska snabbt till 2an för att flytta kraften i bilen, men du får va beredd på att den kan gå bredare än tänkt och även få en retur som kan kräva lite rattande 😀 :7
men som sagt öva på en stor parkering eller isbana först, bor du i stockholm?
15 februari, 2005 kl. 22:16 #94051jraberg
Deltagareinförskaffade ett st. Richard Burns Rally och kom på vad manövern jag försöker mig på heter..”Scandinavian Flick”..
efter idoget tränande så tycker jag mig vara hyfsad på att få till det. Meeeen vi får se hur det blir i verkligheten:(Jäklar vad verklighetstrogen den ”simulatorn” är..
Retur, jo tack har fått ngra såna med och de kommer…fruktansvärt snabbt, speciellt nr 2 om man inte är snabb nog med ratten från 1:an. Så det vill till att det finns plats och att man är koncentrerad på att köra bil..
Kul att få lite info om hur folk gör därute, verkar mest vara jag som vill kasta upp den innan för att undvika understyrning och impa lite på förbipasserande.:D
kör med insidan av huvet därute och tänk på att: Köra brett är fett men det kan gå snett;-)
-JR
edit.har kommit fram till följande:
1.bromsa in Mjukt och vrid ratten vä
2.släpp upp bromsen samtidigt som ratta hö(förutsätter att baken har släppt och gått åt höger innan)
3.kliv på gasen mjukt och försiktigt för att balansera stället och viola! ett stycke Scandinavian Flick avklarat.16 februari, 2005 kl. 17:41 #94047ExOrdis
DeltagareDet där låter bättre än din första lista. 😉
Testa även att gå mjukt in i kurvan och hålla lätt med vänsterfoten på bromsen för att generera mera grepp till framhjulen och balansera med rattutslag(mjukt), bromsdutt och gas. Inte lika brett men snabbare.
17 februari, 2005 kl. 07:21 #94061tendency
DeltagareUnder rådande vinterväglag är det väl meningen att man tittar ut genom sidorutorna när man kommer i kurvor? 😉
Men själv är man också fortfarande nybörjare.Var får man förresten tag på Jall8’s filmsnutt? Blir ju nyfiken!
–
Blåklumpen – Surahammars 2a skräck17 februari, 2005 kl. 07:26 #94055modulated
Deltagaretendency : Se http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=8&topic_id=19768&mesg_id=19768&page=2
// Patrick P – hjälpsam på morgonkvisten.
Regionsansvarig Västerås
17 februari, 2005 kl. 07:32 #94062tendency
DeltagareTack för hjälpen såhär på morgonkvisten.
Dock kände jag igen tråden, har redan filmen på datorn 🙂Touchar han väggen med vingen tro?
–
Blåklumpen – Surahammars 2a skräck -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.