› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Hur ställer ni upp eg.?
- Detta ämne har 17 svar, 1,261 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 2 månader sedan av
2ny.
-
FörfattareInlägg
-
19 februari, 2005 kl. 14:32 #94059
2ny
Deltagare>införskaffade ett st. Richard Burns Rally och kom på vad
>manövern jag försöker mig på heter..”Scandinavian Flick”..
>efter idoget tränande så tycker jag mig vara hyfsad på att få
>till det. Meeeen vi får se hur det blir i verkligheten:(
>
>Jäklar vad verklighetstrogen den ”simulatorn” är..
>
>Retur, jo tack har fått ngra såna med och de
>kommer…fruktansvärt snabbt, speciellt nr 2 om man inte är
>snabb nog med ratten från 1:an. Så det vill till att det finns
>plats och att man är koncentrerad på att köra bil..
>
>Kul att få lite info om hur folk gör därute, verkar mest vara
>jag som vill kasta upp den innan för att undvika understyrning
>och impa lite på förbipasserande.:D
>
>kör med insidan av huvet därute och tänk på att: Köra brett är
>fett men det kan gå snett;-)
>-JR
>edit.
>
>har kommit fram till följande:
>1.bromsa in Mjukt och vrid ratten vä
>2.släpp upp bromsen samtidigt som ratta hö(förutsätter att
>baken har släppt och gått åt höger innan)
>3.kliv på gasen mjukt och försiktigt för att balansera stället
>och viola! ett stycke Scandinavian Flick avklarat.
>
>det där med knyckande funkar ju till viss del, men så gjorde jag mer när jag hafde min ford puma (framhjulsdrivet) för att slippa dra i handbromsen. 😀 😀
20 februari, 2005 kl. 12:04 #94052jraberg
DeltagareUpdaterad efter verkligheten med friktionsdäck på is :9 :
Mest ifall ngn annan därute vill ta del av det jag kommit fram till, lovar jag ska sluta tjöta sen om en så enkel sak som en skandinav 😉1.neutral gas(för att ha tyngd på framhjul)vrid ratten vä (och tillbaka igen)
2. parera stället med ratt. bromsa mjukt (ratten står redan vriden hö) och baken kommer nu om det finns grepp på framhjulen att pendla tillbaka(vä).
3.kliv på gasen mjukt och försiktigt för att balansera stället och viola! ett stycke Scandinavian Flick avklarat.Svårast är att inte komma in för snabbt in i kurvan och även att plocka ut var man ska börja.
Som jag märkte ganska snabbt på is’n så var det lite väl _blött_ och det gjorde det hela lite trist när man kör friktionsdäck.Men skandinaven fick jag öva på, dock i väldigt låg fart, läs breställ i gångfart…. tycker nog att jag nu är redo för isdäck.
Vilket Bett! 😮Tja!
-JR22 februari, 2005 kl. 19:55 #940602ny
Deltagarevar ute o lekta lite till.. och känt efter lite hur jag gör det jag la mest märke till för att slippa en retur va att aldrig kliva av gasen. så fort man kliver av gasen får du en ganska kraftig retur. vilken inte alltid lämpar sig på trängre ställen. Om man går in i kurvan på säg 2an vänsterbrommsa, inte mkt då (alltså tänkt dig ett Ägg mellan fot och broms) gasa sedan försiktigt mer och mer och du får garanterat ett ställ med fullkontroll
plus att du kommer få mkt högre fart genom och ut ur ställen. 😀 😀 😀
jag håller stenhårt på sluta knyck o ryck i ratten lär dig hantera bilen med gas o broms så får man mycket mer kontrollerade ställ.
😉
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.