Bakaxeln är inte svårt om du kommer åt att vrida på ingående axel.
Det är bara att hissa upp bilen, markera var du har ex-vis rakt ner på däcken, markera hur ingående axeln står.
Sedan vrider du ingående axeln (räkna hur många varv) till dess att bakdäcken roterat exakt ett varv.
Ingående axeln upplever du då att den har roterat ex-vis 3,9 varv.
Är du noga använder du gradskiva och en liten visare, markering, då får du verkligen fram det exakta förhållandet.
Då får du fram utväxlingsförhållandet.
I exemplet ovan ca 3,90:1.
Sedan finns det ofta bara några få utväxlingar att välja mellan:
kanske är 3,72:1, 3,91:1 4;10:1 – ja, då har du 3,91:1 utväxlingen.
Växellådan är samma sak – fast du tittar på ingående och utgående axlar när du har de olika växlarna ilagda…
Hoppas att du fattade hur jag menade 🙂
Den andra vägen är att använda sig av GPS, däckens rullomkrets och en exakt varvräknare. Men det kräver att du VET någon av växlarnas utväxling – exempelvis att 5:an är 1:1, så att du kan räkna ut slutväxelns utväxling innan du börjar räkna ut utväxlingen på övriga växlar.